ایران از نظر لرزه خیزی در منطقه فعال جهان قرار دارد و وقوع زلزله در آن با تلفات جانی و مالی بالایی همراه است یکی از برنامه های مهم و در دست اقدام دولت برای کاهش خطرپذیری کشور در برابر زلزله، برنامه مطالعه و اجرای مقاوم سازی ساختمان های مهم دولتی و تاسیسات زیربنایی کشور است. ساختمان مدارس با قرارگیری در ردیف ساختمان های بااهمیت زیاد، مشمول این طرح است. این پژوهش، با توجه به اهمیت بحث مقاوم سازی، در ارتباط با مدارس آذربایجان شرقی بالاخص با قرارگیری شهرهای اهر و ورزقان در پهنه خطر لرزه خیزی با درجه بسیار زیاد و نیز لزوم مدیریت بحران در مناطق لرزه خیز باهدف شناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت در زمینه پروژه های مقاوم سازی مدارس با توجه به عوامل اجرایی صورت گرفته است. پژوهش حاضر با روش توصیفی- پیمایشی به گردآوری اطلاعات به دو صورت مطالعات کتابخانه ای و تحقیقات میدانی و با استفاده از ابزار مصاحبه و پرسشنامه بسته انجام گرفته است و به ارزیابی عوامل کلیدی موفقیت پروژه ها از دیدگاه متخصصین مربوطه در بازه زمانی (2006-2014) پرداخته است. در تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS19 و با استفاده از آزمون کولموگروف اسمیرنوف، برای تحلیل استنباطی متغیرها و نیز آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج نشان می دهد عامل ضرورت و فوریت انجام پروژه با میانگین 4.81 و عامل اجرای صحیح دیتیلهای اجرایی مطابق مشخصات فنی با میانگین 4.79 در رتبه اول و دوم قرار دارد و فاکتورهای وجود مشاورین باصلاحیت و پیمانکاران توانمند مرتبط با میانگین 4.46 و 4.33 و فاکتور مستندسازی و ایجاد سامانه آرشیو تجربیات با میانگین 4.23 در رتبه های بعدی قرار دارد. در خاتمه، راهکارهای پیشنهادی برای ذینفعان تاثیرگذار پروژه ارائه گردید تا بتواند مجموعه تلاش های صورت گرفته در پروژه را به سمت به کارگیری یا مهار این عوامل سوق دهد و برآیند بهتری به همراه داشته باشد.