Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (35)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1525
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1525

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (مسلسل 35)
  • صفحات: 

    35-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2194
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه و هدف: خودکارآمدی ریشه در نظریه شناختی - اجتماعی بندورا دارد. پژوهش حاضر بر اساس نظریه بندورا و با هدف تعیین همبستگی خودکارآمدی با عملکرد بالینی پرستاری دانشجویان سال آخر انجام شد.روش کار: پژوهش همبستگی حاضر با نمونه ای متشکل از 207 دانشجوی پرستاری سال آخر انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل «خودکارآمدی عملکرد بالینی» با 37 عبارت در چهار حیطه و مقیاس لایکرت 100-0 و «عملکرد بالینی پرستاری» با 5 سناریوی موردی و 15 سوال چهار گزینه ای بود. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه «خودکارآمدی عملکرد بالینی» a=0.96 با دامنه بین 0.90-0.92، پایایی آزمون مجدد با فاصله دو هفته r=0.94 بود. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه «عملکرد بالینی پرستاری» a=0.78 و پایایی آزمون مجدد r=0.81 بود.نتایج: یافته ها نشان داد که بین «خودکارآمدی عملکرد بالینی» با «عملکرد بالینی پرستاری» (p<0.001، r=0.425) همبستگی مثبت و معنادار آماری مشاهده شد.نتیجه نهایی: با توجه به میانگین درصد نمرات واحدهای مورد پژوهش، خودکارآمدی و عملکرد بالینی دانشجویان سال چهارم پرستاری متوسط بود. همچنین بین «خودکارآمدی عملکرد بالینی» با «عملکرد بالینی» دانشجویان پرستاری همبستگی وجود داشت. لذا، عوامل غیردرسی، مانند خودکارآمدی، در عملکرد دانشجویان، بخصوص در بالین، نقش مهمی را بر عهده دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2194

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (مسلسل 35)
  • صفحات: 

    41-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1072
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه و هدف: مصرف دارو در بارداری خطراتی را برای مادر و جنین دربر دارد. FDA مصرف داروها در بارداری را دسته بندی کرده و به عنوان راهنمای درمانی برای پزشکان محسوب می شود. هدف از این مطالعه تعیین الگوی مصرف دارو در بارداری بوده است.روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی است. جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه بوده است. تعداد نمونه 200 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر همدان بود که در سه ماهه سوم بارداری بودند.نتایج: میزان شیوع مصرف دارو 44 درصد، بدون در نظر گرفتن ویتامین و مواد معدنی بود. میانگین تعداد داروهای مصرفی بوسیله زنان باردار 1.7 و میزان مصرف خودسرانه دارو 11.4 درصد بوده است. بیشترین داروی مصرفی در سه ماهه اول ضد دردها، در سه ماهه دوم آنتی بیوتیک ها و در سه ماهه سوم داروهای گوارشی بوده است. رابطه معنی داری بین سطح تحصیلات و مصرف خودسرانه دارو وجود دارد (P<0.05). در این پژوهش بیشترین گروه دارویی مورد استفاده در هر سه ماهه بارداری کاتگوری B بوده است. میزان مصرف دارو با کاتگوری X از تقسیم بندیFDA  در سه ماهه اول بیش از سه ماهه دوم و سوم بوده است.نتیجه نهایی: بیشتر زنان در طول بارداری دارو مصرف کرده بودند و پرمصرف ترین گروه دارویی در سه ماهه اول داروهای ضد درد بودند. در سه ماهه اول بارداری از داروهای کاتگوری X که در بارداری منع مصرف دارد، استفاده شده که شایع ترین آنها هورمون های جنسی بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1072

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (مسلسل 35)
  • صفحات: 

    5-13
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2222
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه و هدف: کاهش کیفیت خواب و محرومیت از خواب سبب بروز خواب آلودگی روزانه می گردد. بررسی های متعدد نشان می دهد که خواب آلودگی روزانه ناشی از محرومیت از خواب می تواند با افزایش خطر بروز فشارخون بالا و کاهش کیفیت زندگی همراه باشد. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی خواب آلودگی روزانه در زنان مبتلا به فشارخون بالا بود.روش کار: تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی - تحلیلی بود که بر روی 187 زن مبتلا به فشارخون بالا انجام شد. روش نمونه گیری به روش نمونه گیری در دسترس بود. اطلاعات با استفاده از فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه ایپورث(ESS)  جمع آوری گردید. داده ها توسط آزمون کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: %39.6 زنان با فشارخون بالا، خواب آلودگی خفیف، %19.3 خواب آلودگی متوسط و %5.3 خواب آلودگی شدید داشتند. اختلاف آماری معنی داری بین خواب آلودگی روزانه با سن (p=0.025)، یائسگی (p=0.003)، شاخص توده بدنی (p=0.002)، شدت فشارخون (p=0.001)، رژیم دارویی (p=0.028) و مصرف دیورتیک (p=0.043) وجود داشت.نتیجه نهایی: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که خواب آلودگی روزانه در زنان مبتلا به فشارخون بالا شایع است. به نظر می رسد که پرستاران می توانند با آموزش اقدامات خودمراقبتی در جهت بهبود کیفیت و بهداشت خواب به پیشگیری از افزایش فشارخون، در زنان مبتلا به فشارخون کمک نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2222

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (مسلسل 35)
  • صفحات: 

    14-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    870
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه و هدف: مدارک ضد و نقیضی وجود دارد که نشان می دهد کمبود آنتی اکسیدان های E و A سرمی در زنان باردار ممکن است رشد جنین را تحت تاثیر قرار دهد. برای بررسی این موضوع در ایران، مطالعه ای با هدف بررسی ارتباط ویتامین های آنتی اکسیدان E و A سرمی زنان باردار کاشانی با شاخص های آنتروپومتریک نوزادان تازه متولد شده در سال های 1388-1387 انجام گرفت.روش کار: در یک مطالعه مشاهده ای - تحلیلی از بین زنان باردار مراجعه کننده به پلی کلینیک تخصصی و فوق تخصصی نقوی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کاشان، تعداد 125 زن باردار واجد شرایط و نوزادان تازه متولد شده آنها انتخاب شدند. شاخص های آنتروپومتریک نوزادان تازه متولد شده (قد، وزن و محیط دورسر) و غلظت سرمی ویتامین های آنتی اکسیدان E و A در زنان باردار 9-6 ماهه اندازه گیری شد. آنگاه شیوع کمبود ویتامین های آنتی اکسیدان E و A با توجه به مقادیر cut-off تعریف شده و ارتباط ویتامین های E و A با شاخص های آنتروپومتریک نوزادان تازه متولد شده گزارش شد. برای تحلیل داده ها از آزمون آماری t مستقل و آنالیز رگرسیون چندگانه پلکانی استفاده شد.نتایج: نوزادانی که مادرانشان غلظت ویتامین E سرمی کمتر از مقدار نرمال در مقایسه با مقدار نرمال داشتند 33.1 گرم وزن و 0.5 سانتیمتر قد کمتر داشتند. نوزادانی که مادرانشان غلظت ویتامین A سرمی کمتر از مقدار نرمال در مقایسه با مقدار نرمال داشتند 26.6 گرم وزن بیشتر و 0.5 سانتیمتر قد کمتر داشتند.نتیجه نهایی: یافته های این مطالعه نشان داد که ارتباط مستقیم بین وزن و قد نوزادان تازه متولد شده با ویتامین E سرمی زنان باردار در سه ماهه آخر و با ویتامین A سرمی ارتباط معکوس وجود داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 870

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (مسلسل 35)
  • صفحات: 

    23-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1046
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه و هدف: مطالعات در ایران نشان می دهد که ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی همواره با مسایل مختلفی دست به گریبان است. اما با این وجود تاکنون، مطالعه ای که مسایل را از دیدگاه افراد درگیر مورد موشکافی قرار دهد انجام نشده است. بدین لحاظ پژوهش حاضر با هدف تبیین و موشکافی وضعیت موجود ارزشیابی اعضای هیات علمی پرستار بر اساس درک افراد انجام گردید.روش کار: مطالعه کیفی حاضر قسمتی از طرح پژوهشی وسیع می باشد. داده های مورد نیاز توسط دو روش مصاحبه فردی نیمه ساختاریافته با صاحب نظران و مشاهده خط مشی های موجود، رویه ها و فرم های مربوط به ارزشیابی گردآوری شد. در مجموع محتوای 22 مصاحبه فردی و 28 سری مواد موضوعی مورد تحلیل کیفی محتوا با رویکرد قراردادی قرار گرفت. روش نمونه گیری مصاحبه شوندگان، هدفمند و در مورد اسناد ارزشیابی سرشماری بود.نتایج: شرکت کنندگان ادراک وسیعی نسبت به وضعیت موجود ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی پرستار داشتند که پس از تجزیه و تحلیل، این دیدگاه ها و محتوای مستندات موجود در سه درونمایه اصلی قرار گرفتند: «عوامل مربوط به حرفه»، «عوامل درونی ارزشیابی» و «عوامل خارجی» موثر بر ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی.نتیجه نهایی: یافته های مطالعه حاضر، طبق نظرات و مطالعات صاحب نظرانی که وجود برخی از عوامل درونی و خارجی را سبب اثربخشی نظام ارزشیابی می دانند، نشان می دهد در حال حاضر نظام ارزشیابی اعضای هیات علمی پرستار اثربخشی لازم را ندارد. لذا شایسته است که مدیران و مسوولان دانشکده ها جهت رفع یا کاهش مسایل اقدام نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1046

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

CHERAGHI F. | HASSANI P. | RIAZI H.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2011
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (35)
  • صفحات: 

    35-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    442
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction & Objective: The concept of self-efficacy stems from social-cognitive theory. Present research was conducted, consistent with Bandura’s Self-Efficacy Theory, with the purpose of identified correlation of nursing students’ self-efficacy with clinical performance.Materials & Methods: This correlation study conducted with a sample of 207 nursing students. The research instruments concluded, “Clinical Performance Self-efficacy” scale consists of four dimensions with 37 items (0-100 Likert-format) and “Nursing Clinical Performance” with 5 case scenario and 15 questions. Validity and reliability of the scales were tested. Internal reliability of “Clinical Performance Self-efficacy” scale had α=0.96; the dimensions Cronbach’s a ranged from 0.90 to 0.92. Test–retest reliability with a 2-week time interval was r=0.94. Internal reliability of “Nursing Clinical Performance” scale had a=0.78. Test–retest reliability was r=0.81.Results: Result showed that significant correlation was detected between "clinical performance self-efficacy" and "nursing clinical performance" (r=0.425, p<0.001).Conclusion: Based of the percentile average of scores, self-efficacy and clinical performance of nursing students were moderate.Also, there was significant correlation between "clinical performance self-efficacy" and "nursing clinical performance" of nursing students. Therefore, non educational factors, such as self-efficacy, had an important role in students' performances, especially in clinical settings.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 442

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ARAGHCHIAN M. | RADNIA N. | SALIMI M. | NAMAZI M.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2011
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (35)
  • صفحات: 

    45-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    263
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction & Objective: The use of medications during pregnancy poses a potential risk to both mother and the fetus. FDA classifies various drugs used in pregnancy, and provides therapeutic guidance for the clinician. The purpose of this study was to determine the pattern of drug consumption during pregnancy.Materials & Methods: This descriptive-analytic study was performed using questionnaire and interview. Two hundred pregnant women who were in the third trimester of pregnancy referring to health centers in Hamadan city were participated in the study.Results: The results showed that 44% of women took at least one drugother than a vitamin or mineral supplement during the pregnancy. Users took a mean number of 1.7 drugs in which 11.4% had been self- administered. The most frequently used drugs were analgesics in first trimester, antibiotics in second trimester and gastrointestinal drugs in third trimester. Self-administered of drug intake during pregnancy was significantly associated with education (P<0.05).A high proportion of the women received drugs from B category in all trimesters. Drug administration from X category in first trimester was more than second and third trimester.Conclusion: A large proportion of women were taking drugs during pregnancy and the most commonly drugs were analgesics in the first trimester. The women in the first trimester were exposed to drugs from X category that contraindicated in pregnancy, most commonly to sex hormones.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 263

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (مسلسل 35)
  • صفحات: 

    46-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    862
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه و هدف: جهت آموزش هر موضوعی ابتدا باید نیازها مشخص شود تا بتوان آگاهی مورد نیاز را در اختیار فراگیران قرار داد. از آنجا که درس جمعیت و تنظیم خانواده در تمام رشته های دانشگاهی به منظور آگاهی دانشجویان و تاکید بر اهمیت ویژه این موضوع درسی، تدریس می گردد، پژوهشی با هدف تعیین آگاهی و نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در مورد روش های اضطراری پیشگیری از بارداری طراحی گردید.روش کار: در یک مطالعه توصیفی - تحلیلی، 130 دانشجوی دختر رشته های پرستاری، مامائی، بهداشت و پیراپزشکی که واحد جمعیت و تنظیم خانواده را گذرانده بودند، بطور تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. گردآوری داده با پرسشنامه انجام و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار و آزمون های آماری تی و کای اسکوئر استفاده شد و میزان P<0.05 از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد.نتایج: 95.4 درصد از دانشجویان از روش های اورژانسی پیشگیری از بارداری مطلع بودند. 85.2 درصد قرص های ترکیبی و حدود 10 درصد IUD را بعنوان روش اورژانسی عنوان کردند. میزان آگاهی در 7.7 درصد افراد کافی، در 76.9 درصد متوسط و در 15.4 درصد ناکافی بود. نگرش بیش از 80 درصد افراد در مورد روش های اورژانسی مثبت بود.نتیجه نهایی: سطح آگاهی دانشجویان در مورد روش های اضطراری پیشگیری از بارداری در حد متوسط بود. آموزش بهتر این روش ها با تاکید بر جزئیات اختصاصی هر روش و همچنین کاربرد IUD بعنوان یک روش اورژانسی، پیشنهاد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 862

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (مسلسل 35)
  • صفحات: 

    52-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1558
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه و هدف: بیش از نیمی از مشکلات جنسی که به علت آگاهی ناکافی ایجاد می گردد، منجر به روابط ناسالم زناشوئی می شود. نظر به نقش آموزش بهداشت باروری و جنسی در پیشگیری از مشکلات جنسی و ارتقا سلامت، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش بر اساس الگوی جمیز براون بر میزان آگاهی از بهداشت باروری و جنسی در زنان مراجعه کننده به کلاس های آموزش ازدواج انجام شد.روش کار: این مطالعه مداخله ای - نیمه تجربی بر روی 330 نفر از زنان همدان در دو گروه مورد و شاهد که به صورت تصادفی نمونه گیری شدند، در سال 1386 انجام شد. در گروه مورد آموزش به روش الگوی جمیز براون و در گروه شاهد به روش کلاس مشاوره ازدواج رایج در درمانگاه انجام گرفت. داده ها با برنامه SPSS-11، آزمون مجذور کای و آزمون مقایسه قبل و بعد (paired t-test) با سطح معنی داری P<0.05 تجزیه و تحلیل شدند.نتایج: میانگین نمرات آگاهی گروه مورد پیرامون بهداشت جنسی، آناتومی و فیزیولوژی دستگاه تناسلی، جنبه های مختلف بهداشت جنسی و آگاهی از ایدز،STDS  و تنظیم خانواده پس از آموزش با الگوی جمیز براون (85.9، 84.0، 78.6 و 81.7) نسبت به مرحله قبل از آموزش (43، 49.3، 45.8 و 44) افزایش یافت (P=0.00). میانگین نمرات آگاهی گروه شاهد قبل و بعد از آموزش در کلاس مشاوره ازدواج رایج، تفاوت آماری معنی دار نداشت (P=0.62).نتیجه نهایی: با توجه به یافته ها، آگاهی زنان همدان مطلوب نبود. برنامه آموزشی جمیز براون باعث افزایش اطلاعات آنها در مورد بهداشت جنسی شد. لذا آموزش بهداشت باروری و جنسی از طریق الگوی آموزشی جمیز براون برای زنان همدان و با تعمیم به سایر زنان ایران پیشنهاد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1558

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (مسلسل 35)
  • صفحات: 

    59-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1971
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه و هدف: عدم تشخیص افسردگی پس از زایمان می تواند منجر به تطابق غیر موثر مادر با کودک و خانواده شود لذا تحقیق حاضر به بررسی میزان شیوع و عوامل مستعد کننده افسردگی بعد زایمان در مراکز بهداشتی و درمانی منطقه شمال تهران می پردازد.روش کار: پژوهش انجام شده یک مطالعه توصیفی تحلیلی است. در این پژوهش 250 زن مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی منطقه شمال تهران مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار تحقیق استفاده از 2 پرسشنامه بود. داده ها با استفاده از نرم افزار علمی SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.نتایج: در مجموع 30% زنان دارای درجات مختلفی از افسردگی پس از وضع حمل و 70% دیگر غیر افسرده بودند. ارتباط معناداری بین افسردگی بعد زایمان و تحصیلات همسر، رتبه بالای زایمان، بارداری ناخواسته و عدم سازگاری با همسر دیده شد و همچنین در این مطالعه بین افسردگی بعد زایمان و تفاوت سنی زوجین، میزان تحصیلات و اشتغال زن، سن و نوع زایمان اخیر، جنسیت نوزاد، سابقه ابتلا به افسردگی در گذشته، شاخص توده بدن در شروع بارداری، نحوه مصرف مکمل اسید فولیک در دوران بارداری و سابقه سقط و مرده زایی ارتباط معناداری وجود نداشت.نتیجه نهایی: بر طبق نتایج پژوهش برای جلوگیری از این عارضه پیشنهاد می شود که برنامه های حمایتی و آموزشی در طی حاملگی و بعد از زایمان برای مادر و اطرافیان اجرا گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1971

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button