Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

BARG-E FARHANG

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    NEW
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    8651
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8651

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

BARG-E FARHANG

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    NEW
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1329
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1329

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

BARG-E FARHANG

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    NEW
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1546
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1546

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مک ایوان پل

نشریه: 

برگ فرهنگ

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    جدید
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    149-156
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    475
  • دانلود: 

    224
چکیده: 

این مقاله مساله رشته ای بودن در مطالعات فرهنگی را از دیدگاه دانشجویان آینده در این حوزه بررسی می کند. این نوشتار نشان می دهد که مطالعات فرهنگی به عنوان یک عمل آموزشی، رشته ای پنهان با اندکی نمود عمومی در بیرون از چند دانشگاه است. در این دانشگاه ها، مطالعات فرهنگی به عنوان یک حوزه موضوعی معین تدریس می شود. نتیجه این فقدان رویت پذیری این است که مطالعات فرهنگی در معرض خطر تبدیل شدن به یک رشته برای افراد درون سیستم است، برای کسانی که از قبل «در جریان امر» هستند و آنهایی که اتفاقی به آن بر می خورند. من معتقدم که به لحاظ سیاسی برای پرداختن به گروه های محروم از امتیازات اجتماعی، مطالعات فرهنگی باید بیشتر تلاش کند تا برای این گروه ها قابل رؤیت شود. بنابراین، تناقص اینجاست که مطالعات فرهنگی برای این که به عنوان یک عمل آموزشی به لحاظ سیاسی وارد ماجرا شود، باید بیشتر ظواهر رشته ای بودن نهادی را بپذیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 475

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 224 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

هکنی شلدون

نشریه: 

برگ فرهنگ

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    جدید
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    77-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    470
  • دانلود: 

    186
کلیدواژه: 
چکیده: 

بدون تردید نهاد دانشگاه در عرصه فرهنگی نقش بسیار چشمگیری دارد چرا که هم تولید کننده فرهنگ است و هم به نحوی مصرف کننده آن در شکلی بازتابی. نقشی دوگانه که ریشه «قدرت نرم» برخی کشورها را باید در آن جست.دخالت در دانشگاه برای دنبال کردن متنی که حاوی پیام های فرهنگی از قبل طراحی شده است، تحرک را از دانشگاه می گیرد و آن را در مسیری خاص محدود می سازد.این مقاله به اهمیت دانشگاه به عنوان یک نهاد فرهنگی می پردازد و نقش گروه های مختلف در ایجاد و رواج فرهنگ خاص خود در دانشگاه را تحلیل می کند و تمرکز مثالی آن بر فرهنگ آمریکا به عنوان نظامی التقاطی و متناقص است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 470

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 186 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

استیونز میچل ال.

نشریه: 

برگ فرهنگ

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    جدید
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    36-49
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1568
  • دانلود: 

    1266
چکیده: 

نویسنده چارچوب های اولیه ای را بررسی می کند که جامعه شناسان آمریکای شمالی از طریق آنها به درک رابطه بین آموزش رسمی و فرهنگ رسیده اند و نیز تبیین می کند که چگونه تصور غالب جامعه شناسان از تحصیلات رسمی به عنوان پدیده ای در سطح فرد و کمیتی قابل اندازه گیری باعث جلوگیری از پیشرفت فکری در بسیاری از حوزه های فرعی شده است. نویسنده دو استراتژی تحلیلی ارایه می دهد که ممکن است این محدودیت را کاهش دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1568

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1266 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

برگ فرهنگ

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    جدید
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    103-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1821
  • دانلود: 

    989
چکیده: 

فرهنگ در هر جامعه ای بخشی تفکیک ناپذیر از زندگی مردم است. منظور از فرهنگ نظامی همه شمول و در عین حال، منحصر به فرد است که مفاد آن در ضمیر ناخودآگاه همه افراد آن جامعه نقش بسته است. این نظام در همه مکان ها و عرصه ها سرچشمه اعمال، رفتار و اندیشه های اعضای جامعه است و حتی بر ساده ترین لحظه های زندگی آنان نیز تاثیر می گذارد. از این رو بسیاری از رفتارهای اجتماعی از دیدگاه اعضای آن جامعه امری بدیهی است، ولی به مجرد رابطه یا رویارویی با افراد جوامع دیگر همین امور بدیهی ممکن است سبب کژفهمی و دشواری های بعدی شود.از دیگر سو، امروزه پدیده «جهانی شدن» رویکردی فرهنگی دارد و افزون بر رابطه های اقتصادی و سیاسی، رابطه یا «گفتمان فرهنگی» در قلمروهای گوناگون بس ضروری به نظر می رسد. حتی این گفتمان فرهنگی گاهی درون اجتماعی شده است. منظور جامعه هایی است که در پی تحولات اواخر سده بیستم بدل به جامعه های چندفرهنگی شده اند. نمونه این موضوع را در بسیاری از کشورهای اروپایی و از آن جمله آلمان و اتریش می بینیم.بدیهی است که زبان نیز به مثابه مهم ترین ابزار ارتباط جمعی اهمیت فراوانی در این نظام همه شمول دارد و ابزاری است که به گفته بسیاری از محققان، همچون آینه ای هر واژه آن می تواند فرهنگ ملتی را نشان دهد.هدف مقاله حاضر آن است که ضمن معرفی نظریه های متداول در قلمرو رابطه زبان و فرهنگ، بر ضرورت توجه به تفاوت های فرهنگی هنگام آموزش زبان تاکید کند و نیز راهکارهایی برای حل مشکلات آموزش زبان از دیدگاه فرهنگی ارایه دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1821

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 989 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فییو زان کلود

نشریه: 

برگ فرهنگ

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    جدید
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    121-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3853
  • دانلود: 

    1236
کلیدواژه: 
چکیده: 

امیل دورکیم (1852-1917) به تعلیم و تربیت در قالب طرح برساختن گونه ای دانش اجتماعی حقیقی اندیشیده است. طرحی که خود در بستری چندگانه شکل گرفته است: محیط کودکی دورکیم، وضعیت تاریخی فرانسه پس از نبرد سال 1870 با آلمان و شکستش در این جنگ، و دوران طولانی کشمکش های اجتماعی و سیاسی فرانسه پس از آن.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3853

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1236 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

برگ فرهنگ

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    جدید
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    8-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    4037
  • دانلود: 

    1305
چکیده: 

چند دهه بیشتر از طرح مفهوم سرمایه فرهنگی نمی گذرد. این مفهوم نشان دهنده پیوند حوزه اقتصاد و فرهنگ و در حقیقت بازاری شدن عرصه فرهنگ است. این مفهوم در دهه های اخیر نقش تبیین کنندگی مهمی در تحقیقات خارجی انجام گرفته در حوزه فرهنگ ایفا کرده و اخیرا نیز در تحقیقات داخلی با استقبال خوبی مواجه شده است. در حقیقت مفهوم سرمایه فرهنگی تاثیر چشمگیری بر جامعه شناسی نهاده است زیرا فرهنگ را در مرکز تحقیقات راجع به قشربندی وارد نموده است. بنابراین با توجه به اهمیت این مفهوم، در این نوشتار مبانی تئوریک آن بررسی شده است و بدین منظور بعد از بررسی تاریخچه و تعاریف، آرای مهم ترین نظریه پردازان این نوع از سرمایه یعنی بوردیو، تراسبی، اریکسون و دیماجو مرور شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4037

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1305 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فکوهی ناصر

نشریه: 

برگ فرهنگ

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    جدید
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    22-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1560
  • دانلود: 

    801
چکیده: 

با وقوع انقلاب اطلاعاتی و به وجود آمدن جهان شبکه ای که امروز در آن زندگی می کنیم، هر چند درباره تبعات و اشکال این انقلاب و اصولا تفسیر آن و مختصات جهان شبکه ای بیشترین اختلافات میان اندیشمندان وجود دارد، دست کم در یک مورد اجماع هست: ای بار نیز همچون انقلاب های بزرگ فناورانه پیشین در تاریخ انسانیت (انقلاب نوسنگی و انقلاب صنعتی) باید در انتظار دگرگونی های بی شماری در ساختارها و مفاهیم و روابط اجتماعی باشیم. هم از این رو به باور ما، نظام های مربوط به فرهنگ عمومی و مفهوم دانشگاه در حال دگرگون شدن هستند و به زودی در سیمایی کاملا جدید با آنها روبه رو خواهیم بود. این حرکت که هم اکنون نیز آغاز شده است احتمالا در سال های آتی شتاب بیشتری به خود می گیرد و هر اندازه موانع دنیای پیش از انقلاب اطلاعاتی، از جمله موانع سیاسی و مدیریتی و اجتماعی مبتنی بر ساختارهای پیشین مقاومت کمتری از خود نشان دهند و رو به ضعف بیشتری بروند، ساختارهای جدید زودتر جایگزین آنها خواهند شد. نگاهی به تجربه انقلاب های پیشین نشان می دهد که این روند تدریجی خواهد بود اما می توان انتظار داشت که در این انقلاب، شتاب بیشتری نسبت به انقلاب پیشین را شاهد باشیم، کما این که این انقلاب با فاصله کمتری از انقلاب صنعتی رخ می دهد و آثار خود را بسیار زودتر نمایان می کند. هدف ما در مقاله کنونی، ترسیم طرحی اولیه از فرهنگ عمومی با تمرکز یافتن آموزش در نظام دانشگاهی، در سال های آتی همراه خواهد بود. در این حال، بخش مهمی از این تغییرات اکنون شروع شده اند، اما هنوز گسترش بسیار زیادی نیافته اند. استدلال کلی مقاله آن است که ساختارهای عام جامعه اطلاعاتی گرایش به بالا بردن سرمایه فرهنگی را بسیار زیاد می کنند، اما به همین میزان نیز اولا، تنش ها و خطرهای ناشی از این افزایش را در قالب بالا بردن ظرفیت ها و امکان بالقوه بروز خشونت های شدیدتر و مهارنشدنی تر در انباشت های جمعیتی واقعی و مجازی گسترده تری بالا می برند و ثانیا، به صورتی متقارن، به ایجاد تمرکزی بیشتر در سطح نخبگان محدود می کشانند که باز هم در سطح نظام دانشگاهی بروز خواهد کرد، اما این بار در قطب مخالف و با خطر قطبی شدن جامعه و نخبه گرایی شدید در آن که با افزایش اختلاف در سرمایه های فرهنگی و اقتصادی همراه است و می تواند گرایش های آمرانه را تقویت کند و دستاوردهای دموکراتیک را از میان ببرد یا به شدت کاهش دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1560

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 801 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

برگ فرهنگ

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    جدید
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    50-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1978
  • دانلود: 

    1091
چکیده: 

امروزه پدیده جهانی شدن تمام ابعاد زندگی انسان را دربرگرفته است و انتظار می رود فرهنگ های محلی بیشتر به سمت یکپارچگی پیش روند. اگر آموزش عالی را بخشی از فرهنگ بدانیم، از آنجا که تولید و توزیع دانش به عنوان رسالت اصلی موسسات آموزش عالی یک فعالیت جهانی است، لذا آموزش عالی می تواند بستر مناسبی برای جهانی شدن فرهنگ باشد. جریان وسیع اطلاعات، ایده ها و دانش تولید شده در دانشگاه ها، شبکه های تشکیل شده از افراد و موسسات آموزش عالی و همچنین فناوری های اطلاعات و ارتباطات از جمله دلایل عمده جهانی شدن هرچه بیشتر آموزش عالی هستند. بنابراین، دسترسی به آموزش عالی فراملی و تحرک فزاینده دانشگاهیان در سراسر جهان باعث تغییرات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زیادی در جوامع مختلف شده است. در اقتصاد دانش محور کنونی، جهانی شدن آموزش عالی نه تنها یک ضرورت، بلکه پاسخی مبتنی بر آینده نگری است چرا که محیط های بسته دیگر پاسخگوی اهداف گسترده آموزش نیست.این مقاله بحثی درباره رابطه فرهنگ، جهانی شدن و آموزش عالی است که از سه بخش عمده تشکیل شده است. در ابتدا پس از بیان مختصر مفهوم فرهنگ، به پدیده جهانی شدن فرهنگ پرداخته شده است، سپس جهانی شدن آموزش عالی از ابعاد مختلف بحث شده و بیم و امیدهای ناشی از آن از دیدگاه صاحب نظران مختلف بررسی شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1978

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1091 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شکوری علی

نشریه: 

برگ فرهنگ

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    جدید
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    63-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3566
  • دانلود: 

    1860
چکیده: 

این مقاله به بررسی رابطه بین جهانی شدن و آموزش می پردازد. جهانی شدن به شکل گیری نظام های جهانی اشاره دارد که هر چند در بطن خود فرایند بین المللی شدن را در خیلی از امور مطرح می سازد، حداقل با آن در این خصیصه متفاوت است که ملت ها و جوامع را به عنوان واحد ضروری فرض می کند. جهانی شدن ابعاد متکثر و مختلفی را دربر می گیرد که دارای پیامدهای همسو درعین حال متناقضی است. اساسا در ادبیات مربوطه، از دو منظر به تاثیر جهانی شدن بر قلمروهای مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از جمله آموزش پرداخته شده است: الف) از منظر ایدئولوژیک، که بر جهان بینی نئولیبرالیسم مبتنی است و آزادسازی آموزش را به عنوان شرط ضروری برای کارآمدی و کیفیت بالای خدمات آموزشی مطرح می سازد؛ ب) از منظر پراگماتیستی، یعنی بر اساس واقعیت ها و مصالح موجود، تغییر در آموزش را به دلیل خلاهای موجود، یعنی ناتوانی دولت ها در تامین مالی بخش آموزش و انعطاف ناپذیری نظام آموزشی سنتی در پاسخگویی به نیازهای متغیر را به عنوان یک الزام مطرح می کند. این مقاله با توجه به این ابعاد، تاثیر جهانی شدن را در آموزش در زمینه هایی چون تمرکزدایی، فناوری، رشد مهارت های چندگانه، مهاجرت و دوران مغزها و نیروی کار، اهداف آموزشی، آزادسازی آموزشی، تقسیم کار بین المللی در دانش مطالعه و بحث و بررسی کرده است. آن استدلال می کند که در حالی که در عصر جهانی، دولت ها هنوز در چارچوب ملی به حیات خود ادامه می دهند، آموزش و اصلاحات آن، به ویژه آنجا که به هویت و تمایز در سیاست گذاری آموزشی مربوط می شوند، به عنوان مساله محوری در دستور کار دولت ها باقی خواهد ماند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3566

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1860 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فراستخواه مقصود

نشریه: 

برگ فرهنگ

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    جدید
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    86-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1346
  • دانلود: 

    835
کلیدواژه: 
چکیده: 

ظهور محیط های مجازی و غیرحضوری یادگیری، امکانات و آفاق تازه ای برای دسترسی شهروندان جهانی به اطلاعات و کسب دانش فراهم می آورد. این محیط نوپدید، البته پشتگرم به دگرگونی های تکنولوژیک ناشی از انقلاب الکترونیکی دو سه دهه پایانی قرن بیستم بوده است، انقلابی که در قرن بیست و یکم نیز همچنان با شتاب فراوان در حال رشد و بالندگی است. اما عمق وابعاد قضیه بسی ورای سطح فنی و تکنیکی و ظاهری آن است بلکه دگرگونی ژرف و گسترده پارادایمی را در امر یاددهی ویادگیری بازنمایی می کند. در واقع این تغییر در اکولوژی آموزش، سطح ظاهری تحولاتی است که در فرهنگ ارتباطی و اندیشگی و یاددهی و یادگیری بشر در حال وقوع و بسط و توسعه است (بیتس، 1999؛ ردی و مانجولیکا، 2002).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1346

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 835 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

FIROUZABADI S.S. | AMIRI ANITA

نشریه: 

BARG-E FARHANG

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2010
  • دوره: 

    NEW
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    102-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    255
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

Culture is an inseparable part of people’s lives in any society. By culture, it is meant a universal, and at the same time, particular system its tenors are established in the consciousness of every individual of that society.This system is the origin of practices, behaviors and insights of the members of the given society in every field and even influences the most ordinary moments of their life. Therefore, many social behaviors are usual in its members’ view points, but as soon as they have relationship or are faced with people of other societies, these usual facts cause misunderstanding and some other problems.On the other hand, today "globalization" has a cultural aspect and in addition to economic and political relations, it seems necessary to have relation with "cultural discourse" in different fields. This cultural discourse has even become intra-social. Here the societies are meant which have become multicultural due to the changes happened in the late 20th century. You can find many examples among European countries, including Germany and Austria.It is obvious that language as the most important medium of mass communication has vital role in this universal system and is said to be a mirror whereof any word can reflect and represent a nation’s culture.While introducing the well-known theories of language and culture, this article stresses paying attention to the cultural differences in teaching foreign languages, and offers some solutions to overcome the difficulties in language teaching from a cultural view.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 255

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نجارنهاوندی مریم

نشریه: 

برگ فرهنگ

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    جدید
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    112-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2051
  • دانلود: 

    1060
چکیده: 

در حال حاضر در دنیا، نابرابری های فراوان اجتماعی و اقتصادی وجود دارد. الگوهای ناپایدار تولید و مصرف، رشد بی سابقه جمعیت، فقر مستمر و گسترده، وجود قدرت های بی شمار در فضاهای سیاسی و فرهنگی، همه می توانند وجود این نابرابری ها را گسترش دهد. نابرابری های مبتنی بر جنس یکی از الگوهایی است که در قلب تمام این عوامل جای دارد و همانند تمامی الگوهای نابرابری (قومی، نژادی و طبقه ای) تاثیر خود را بر روند خدمات و سیاست ها به اثبات رسانده است.تردیدی نیست که مساله تبعیض مبتنی بر جنس، در زنجیره رفتارهای تبعیضی دیگر قرار می گیرد و در عین حال، کاملا تحت تاثیر مسایل تاریخی، روابط و هنجارهای مسلط اجتماعی، باورهای جمعی و تفکرات تاریخی و فرهنگی است. سیاست اجتماعی که بر باورهای فرهنگی هر جامعه ای پی ریزی می شود، نیز در فرایند و روابط خود، فرد را بر اساس هویت جنسی، محروم یا برخوردار از برخی مناسبات می کند.تحلیل جنسیت در سیاست اجتماعی که پایه های سیاست های آموزشی و دیگر سیاست ها را در جامعه رقم می زند موضوع این مقاله است.دیدگاه های پست مدرنیسم، به توسعه ابزارهایی اشاره دارند که سیاست اجتماعی و در راستای آن سیاست آموزشی را در رابطه با تجزیه و تحلیل مشکلات مبتنی بر جنسیت به کار می گیرند و از این طریق، رفتارها و تفکرات قالبی، همچنین به روابط و زمینه های آن را در هر جامعه روشن می نماید.سیاست آموزشی به مثابه جزیی از سیاست اجتماعی با نگاه جانبدارانه کلیشه های جنسیتی روبه روست که راه برون رفت از این مساله، همانا توافق و هماهنگی بین همه دست اندرکاران سیاست های اجتماعی و آموزشی است که نقش موثری در این راستا دارند.در این مقاله سعی بر آن است تا به نگاهی ژرف به این بحث، نظریات بیرون کشیده شود و سیاست آموزشی در کشور با توجه به جنسیت و فرهنگ بررسی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2051

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1060 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

برگ فرهنگ

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    جدید
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    135-148
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2450
  • دانلود: 

    1218
چکیده: 

چگونگی استفاده کودکان از اینترنت یکی از نگرانی های عمده والدین در جهان است. اینترنت همان طور که می تواند بسیار مفید باشد به همان اندازه نیز دارای زیان است. احتمال استفاده از وب سایت های غیراخلاقی یا بزهکارانه و سوء استفاده از کودکان از جمله مهم ترین دلایل این نگرانی هاست. «کنترل والدین» که یکی از بحث های مهم در حوزه آموزش و فرهنگ است و در رابطه با مدیریت استفاده فرزندان از اینترنت بحث برانگیز است، آرای موافق و مخالف زیادی را به خود اختصاص داده است. بدین منظور وضعیت کنترل والدین بر استفاده از اینترنت به طور اجمالی بررسی و ابزارهای کنترل کننده و سازوکارهای آموزشی برای حل این معضل بازبینی شده است.کنترل مستقیم فرزندان به مدد تکنولوژی های نرم افزاری اگرچه می تواند در کوتاه مدت والدین را از محتویات جستجوهای اینترنتی فرزندان مطلع کند اما در درازمدت آسیب های جدی در پی دارد، از جمله این که فرزندان اعتماد خود را به والدین از دست می دهند یا فرایند آزادی خواهی و اعتمادسازی در آنها دچار تناقضاتی خواهد شد. بر اساس مطالعه حاضر و مرور نظریات مرتبط در حوزه فرهنگ، آموزش، هژمونی و دموکراسی می توان گفت که مقوله کنترل در تربیت فرزندان باید با رویکردی نو در جامعه از سویی و خانواده ها از سوی دیگر بازبینی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2450

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1218 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

جعفریان رسول

نشریه: 

برگ فرهنگ

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    جدید
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    143-175
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    903
  • دانلود: 

    708
چکیده: 

تمدن بزرگ اسلامی، نامی است برای پیشرفت های علمی و اجتماعی و فرهنگی در حوزه جغرافیای وسیعی میان کاشغر تا سواحل اقیانوس اطلس. در این گستره وسیع، حوزه های تمدنی کوچکی وجود داشته است که از برآیند کلی آن، تمدن اسلامی پدید آمده است. این حوزه های تمدنی، عمدتا محلی و تابع جغرافیای خاصی هستند که از قضا به لحاظ زمانی نیز مقطعی مشخص دارند. حوزه تمدنی در میان مراغه، تبریز و بغداد، در دوره ایلخانی (نیمه دوم قرن هفتم تا نیمه نخست قرن هشتم) یکی از حوزه های تمدنی موثر و شاخص در تمدن اسلامی است. دو چهره بزرگ و برجسته، یعنی خواجه نصیر و رشیدالدین فضل اله، از موسسان و زبدگان این حوزه تمدنی هستند. آنچه در این مقاله آمده، مروری است بر دیدگاه های تمدنی خواجه رشیدالدین فضل اله که هم به لحاظ تفکر فلسفی، و هم عمل اجتماعی و سیاسی، از جایگاه ویژه ای در تفکر اسلامی ـ ایرانی برخوردار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 903

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 708 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

دوران بهزاد

نشریه: 

برگ فرهنگ

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    جدید
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    157-162
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2936
  • دانلود: 

    1118
چکیده: 

نهاد هویت که برای پاسخگویی به پرسش دیرین «من کیستم؟» در عصر مدرن از نهاد دین جدا گردید، در طلیعه عصری که پسامدرن خوانده شده، با چالش های جدی مواجه گردیده است. از آنجا که هویت یکی از مهم ترین مقولات در سیاست گذاری فرهنگی هر کشوری محسوب می شود، ناچار به پذیرش چالش های آن نیز خواهد بود. مهم ترین این چالش ها برای سیاست گذاری فرهنگی در جامعه ما عبارت اند از: چالش هویت لاهوتی و ناسوتی، چالش هویت (های) شخصی، و چالش هویت های واحد، اصیل، ثابت و پایدار در مقابل هویت های متکثر، ترکیبی، متغیر و ناپایدار.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2936

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1118 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اردکانیان عباس

نشریه: 

برگ فرهنگ

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    جدید
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    176-188
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    8823
  • دانلود: 

    2880
کلیدواژه: 
چکیده: 

اکثر نظریه های اوقات فراغت در قرن بیستم به وجود آمده است، بسیاری از آنها پاسخی بوده است به مشکلاتی که از انقلاب صنعتی ناشی شده اند. تاکنون درباره اوقات فراغت صدها نظریه و تعریف ارایه شده است. اوقات فراغت در زندگی ما نقشی مهم دارد و مانند هر نهاد دیگری، دارای کارکردهای اجتماعی است. از مهم ترین کارکردهای این نهاد، غنی ساختن کیفیت زندگی، رشد ابعاد مختلف فردی و پیشگیری از استفاده های ضد اجتماعی و بزهکارانه از وقت آزاد است. فلسفه وجودی آموزش اوقات فراغت فراگیری دانش اوقات فراغت و کارکردهای آن است. از طریق آموزش اوقات فراغت می توان به افراد کمک کرد تا از موقعیت های فراغتی بهره ببرند. آموزش اوقات فراغت همچنین باعث می شود که ما از وقت و توانایی هایی خود آن گونه که خود می خواهیم و برایمان مطلوب است بهره برداری کنیم، یعنی به موقع به استراحت، تفریح، تأمل و کار کنیم و به خویشتن خود نزدیک شویم. موقعیت های فراغتی، تفریحی و بازی در جامعه پلی است جهت تکامل شهروندان و ارتقای سلامت جامعه.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8823

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2880 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button