مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,051
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,060
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش فرهنگ و مقوله جنسیت در اجرای سیاست های آموزشی

صفحات

 صفحه شروع 112 | صفحه پایان 120

چکیده

 در حال حاضر در دنیا, نابرابری های فراوان اجتماعی و اقتصادی وجود دارد. الگوهای ناپایدار تولید و مصرف, رشد بی سابقه جمعیت, فقر مستمر و گسترده, وجود قدرت های بی شمار در فضاهای سیاسی و فرهنگی, همه می توانند وجود این نابرابری ها را گسترش دهد. نابرابری های مبتنی بر جنس یکی از الگوهایی است که در قلب تمام این عوامل جای دارد و همانند تمامی الگوهای نابرابری (قومی, نژادی و طبقه ای) تاثیر خود را بر روند خدمات و سیاست ها به اثبات رسانده است.تردیدی نیست که مساله تبعیض مبتنی بر جنس, در زنجیره رفتارهای تبعیضی دیگر قرار می گیرد و در عین حال, کاملا تحت تاثیر مسایل تاریخی, روابط و هنجارهای مسلط اجتماعی, باورهای جمعی و تفکرات تاریخی و فرهنگی است. سیاست اجتماعی که بر باورهای فرهنگی هر جامعه ای پی ریزی می شود, نیز در فرایند و روابط خود, فرد را بر اساس هویت جنسی, محروم یا برخوردار از برخی مناسبات می کند.تحلیل جنسیت در سیاست اجتماعی که پایه های سیاست های آموزشی و دیگر سیاست ها را در جامعه رقم می زند موضوع این مقاله است.دیدگاه های پست مدرنیسم, به توسعه ابزارهایی اشاره دارند که سیاست اجتماعی و در راستای آن سیاست آموزشی را در رابطه با تجزیه و تحلیل مشکلات مبتنی بر جنسیت به کار می گیرند و از این طریق, رفتارها و تفکرات قالبی, همچنین به روابط و زمینه های آن را در هر جامعه روشن می نماید.سیاست آموزشی به مثابه جزیی از سیاست اجتماعی با نگاه جانبدارانه کلیشه های جنسیتی روبه روست که راه برون رفت از این مساله, همانا توافق و هماهنگی بین همه دست اندرکاران سیاست های اجتماعی و آموزشی است که نقش موثری در این راستا دارند.در این مقاله سعی بر آن است تا به نگاهی ژرف به این بحث, نظریات بیرون کشیده شود و سیاست آموزشی در کشور با توجه به جنسیت و فرهنگ بررسی شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجارنهاوندی، مریم. (1389). نقش فرهنگ و مقوله جنسیت در اجرای سیاست های آموزشی. برگ فرهنگ، جدید(21)، 112-120. SID. https://sid.ir/paper/94147/fa

    Vancouver: کپی

    نجارنهاوندی مریم. نقش فرهنگ و مقوله جنسیت در اجرای سیاست های آموزشی. برگ فرهنگ[Internet]. 1389؛جدید(21):112-120. Available from: https://sid.ir/paper/94147/fa

    IEEE: کپی

    مریم نجارنهاوندی، “نقش فرهنگ و مقوله جنسیت در اجرای سیاست های آموزشی،” برگ فرهنگ، vol. جدید، no. 21، pp. 112–120، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/94147/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button