مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

خاکی قصر آزاده

نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    81
  • صفحات: 

    5-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    488
  • دانلود: 

    227
چکیده: 

قبل از سیطرة علم به معنای مدرن آن، انسان ها با شیوه های متعددی متمرکز به فهم چیزها می شدند؛ اما بعد از آن، شیوه های فهم به انواع خاصی محدود شد. در دهه های اخیر کارآمدی شیوه های فهم مدرن بازبینی شده و بر اثر رجوع به رویکردهای فهم پیشین، برخی از راهبردها، همچون شهود، در مسیر بازیابی اعتبار خود قرار گرفته و حتی در برخی حوزه های دانش احیا شده اند. امروزه در تحقیق در ابعاد معنایی معماری، با وجود پژوهش های کیفی، کاستی هایی در راهبردهای فهم وجود دارد. در پژوهش حاضر سعی شده است که بر اساس چارچوبِ خردِ پیشینیانْ ذیل علم حضوری و با فاصله از ساحتِ خاصِ آن و با استفاده از بحث های معاصر در باب رجوع به شهود، مقدمه ای بر راهبردی با عنوان« فهم درونی» برای تقرب به فهمیدنِ مستقیم و در درونِ انسان تبیین شود. به این منظور تبیین مدخلی بر راهبرد، شگردها، و برخی کاربست های آن در تحقیق ابعاد معنایی معماری در نوشتار حاضر خواهد آمد. در راهبرد فهم درونی از واسطه های فهم همچون «عقل»، «حس»، و «دل» بهره گرفته می شود و «مناظره»، «تمثیل»، و «استحسان» به مثابة شگردهای آن احصا می شوند. انتظار می رود، به واسطة راهبرد فهم درونی، دستاوردهایی از جنس نظریات هنجاری در حوزه معماری به دامنة خرد افزوده گردد. در نوشتار حاضر فهم درونی نه به منزلة یک راهبردِ عام در معماری، بلکه به منزلة راهبردی خاص و تنها برای تعمیقِ تحقیق در ابعاد معنایی معماری به محققین پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 488

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 227 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    81
  • صفحات: 

    19-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1670
  • دانلود: 

    837
چکیده: 

شناخت دانش سازه یک ضرورت ناگزیر در طول فرایند شکل دادن به فرم نهایی و همچنین ایجاد فضا در معماری است و ادغام سازه های خلاقانه، اقتصادی، و قابل اجرا در فرایند طراحی ساختمان ها همواره از موضوعات ضروری در معماری بوده است. سازه در زمینة معماری، که بخش جدایی ناپذیری از فضای معماری است، تنها با بررسی جنبه های مختلفی از دانش شناخته می شود. مسئلة مهم این است که کدام گونه و چه اندازه از شناخت دانش سازه در انبوه خواسته های طراحی می تواند به کار معمار آید. برخی محققان بر این باورند که سازه را تنها از راه بررسی مفاهیم مکانیکی نمی توان به درستی شناخت، زیرا بسیاری از طرح های معماری با گرایش و تمرکز بر این مفاهیم آغاز نمی شوند؛ بلکه ایده های فضایی آغازگر و مهم ترین بهانة پیکربندی طرح های معماری است. بنا بر این برای طراحی و تحلیل سازه، در یک زمینة معماری، شناخت وجه فضایی آن نیز لازم است. هدف اصلی بررسی این وجوه چندگانه برای شناخت جایگاه معمار در نحوة طراحی سازه در فرایند طراحی معماری است. در این تحقیق در ابتدا، با روش توصیفی تحلیلی به شناخت روابط مختلف بین این وجوه و نحوة اثرگذاری آن ها در شکل گیری فرم نهایی ساختمان در یک فرایند طراحی در قالب نمونه های مطالعاتی پرداخته شده است. در پایان سعی گردیده چگونگی و محدودة اثرگذاری معمار در به کارگیری وجوه سازه در فرایند طراحی تبیین گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1670

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 837 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    81
  • صفحات: 

    33-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    976
  • دانلود: 

    367
چکیده: 

ویژگی توده های ساختمانی، نحوة قراردهی آن ها، و تراکم نقش مهمی در الگوی جریان هوای شهری، سکون هوا، و تجمع آلاینده ها در تراز پایینی اتمسفر دارد. در این پژوهش با هدف دستیابی به الگوی مطلوب استقرار تراکم های برابر، با ثابت نگه داشتن تراکم منطقه در حد چشم انداز، اثر افزایش ارتفاع و کاهش سطح اشغال به صورت هم زمان در مقیاس محلی در منطقة ولنجک تهران مقایسه شده است. روش انجام این پژوهش با توجه به ماهیت میان رشته ای آن، روشی ترکیبی است، جمع آوری اطلاعات به روش جمع آوری منابع کتابخانه ای، شبیه سازی به روش دینامیک سیالات محاسباتی، و مدل سازی بافت شهری مورد مطالعه بر اساس داده های شهرداری و برداشت از وضع موجود انجام پذیرفته است. تراکم خالص و ثابت 270% در سه مدل ساختمانی (ساختمان های 7طبقه با سطح اشغال 5/38 %، ساختمان های 12طبقه با سطح اشغال 5/22 %، و برج های20طبقه با سطح اشغال 5/13 %) توزیع شده است. بلوک شهری مورد مطالعه با بلوک های مشابه احاطه شده و جریان هوا بر فراز مدل های مذکور با سرعت باد مرجع m/s 4/5 در چهار جهت شمالی، غربی، شمال غربی و شمال شرقی، بدون در نظر گرفتن لایه بندی حرارتی اتمسفر، با نرم افزار انسیس فلوئنت و مدل توربولانسی k-ε شبیه سازی شده است. بررسی نتایج پژوهش نشان می دهد که، در الگوی ساختمان های 7طبقه در 38 % مکان زمان ها و در الگوی ساختمان های 12طبقه در 44 % و در الگوی برجی شکل در 65 % مکان زمان ها تهویة طبیعی صورت می گیرد. پس می توان نتیجه گرفت که افزایش ارتفاع تنها با کاهشِ قابل توجه میزان سطح اشغالْ جریان هوا را بهبود می بخشد. این مهم نیز وابسته به عوامل متعددی، از جمله جهت گیری بافت شهری، ویژگی های هندسی بنا، و مشخصات باد آن منطقه است و به منظور به دست آوردن مدل بهینه برای هر منطقه، مدل سازی و شبیه سازی های عددی و یا تجربی ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 976

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 367 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    81
  • صفحات: 

    47-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1357
  • دانلود: 

    405
چکیده: 

امروزه پیوندهای فضاهای شهریْ از زمان و مکان گسسته شده اند. نتیجة این امر، گسترش فضاهایی تهی است که قابلیت پاسخ به تجربة زیستة شهروندان را ندارند. برای پرهیز از درغلتیدن به این وادی، باید با نگاهی تحلیلی، به شیوة تولید و سامان دهی فضا، پیوند آن با زمان و مکان و ماهیت پیچیده و لایه های چندگانة آن پرداخت. پیشنهاد هانری لوفور برای این منظور، ضرب آهنگ کاوی است. هدف از این پژوهش، یافتن معیارهای اصلی این نظریه در حوزة مطالعات شهری است. از این رو، با روشی کتابخانه ای و تحلیلی، بر سه نظریة اصلی لوفور، یعنی تولید فضا، جدل سه سویة (تریالکتیک) فضایی، و ضرب آهنگ کاوی، تمرکز و پیشینة نظری، با تکیه بر تجارب پژوهشی مختلف مطالعه شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که ضرب آهنگ های سه دسته فضا در شهر، یعنی فضای دریافته، فضای پنداشته، و فضای زیسته، از مؤلفه های اقلیم، فرهنگ، و فن تأثیر می پذیرند. معیارهای ضرب آهنگ کاوی در فضای دریافته، شامل تبیین تأثیر متقابل مؤلفه های کالبدی و اقلیم، فرهنگ و فن، و همچنین تأثیر آن ها بر شیوة ادراک فضا است. در فضای پنداشته با معیارهایی مبتنی بر ابزارهای در دست فن و شیوه های اعمال سلطه از سوی نهادهای فن و تأثیر آن بر ضرب آهنگ ها روبه رو هستیم. در فضای زیسته معیارهای ضرب آهنگ کاوی از حضور در فضا، مناسبت ها، رویدادها، و شکل این حضور تأثیر می گیرند که منجر به بروز چندین ضرب آهنگ می شود. در فضای زیسته است که گروه های مختلف به دنبالِ از آن خود کردن فضا و مقاومت در برابر فضای پنداشته اند تا از طریق حضور و تجلی ضرب آهنگ های فعالیت هایشان، به مصرف دلخواهانة فضا دست یابند و بدین سان، فضای زیسته و ضرب آهنگ های زندگی روزانه با تأثیر از فرهنگ، اقلیم، و فن نمود می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1357

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 405 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    81
  • صفحات: 

    65-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1728
  • دانلود: 

    866
چکیده: 

در این مقاله به ضرورت برنامه ریزی فضایی بزرگ شهری از راه پاسخ به مشکلات ناشی از چندپارگی سیاست گذاری بخشی پرداخته می شود. تحلیل اثراتی که شیوة سیاست گذاری بخشی بر چگونگی ادارة شهرها وارد می آورد، به کوشش هایی در یکپارچه سازی و درنتیجه دگرگونی نگرش و سازوکار برنامه ریزی از «برنامه ریزی کاربرد زمین شهری» به «برنامه ریزی فضایی شهری» منجر شده است. برنامه ریزی فضایی با رویکردی یکپارچه و کلیت نگر به مدیریت روابط میان فعالیت های اثرگذار بر فضای کالبدی می پردازد تا بتوان مشکل های پیچیده و بین بخشی را حل کرد. در کشور ایران، با وجود اینکه شهرها در نظام تقسیمات کشوری یک واحد یا سطح اداری قلمداد شده اند، تصمیم گیری و سیاست گذاری در قلمرو برنامه ریزی شهری برای آن ها از سوی عوامل تصمیم گیری و سیاست گذاری چندگانة بخش عمومی، که در یک ساختار سیاست گذاری بخشی فعالیت می کنند، انجام می شود. کوشش در زمینه های گوناگونی که از سوی بخش عمومی به طور صریح و یا ضمنی با هدف پایه گذاری برنامه ریزی یکپارچة فضایی در سطح محلی (بزرگ شهری) و ارتقای سازمان یابی افقی در شهرها، به ویژه تهران، انجام شده نیز به تغییر در ساختارهای سازمانی ادارة امور در شهری مثل تهران نیانجامیده است. در این مقاله هدف پاسخ به این پرسش است که با وجود فرصت هایی که در چارچوب های قانونی برای پایه گذاری سطح محلی برنامه ریزی که بتواند نقش هماهنگ کنندة سیاست های بخشی در شهر تهران را بر عهده بگیرد قابل ردیابی است، چرا این سطح شکل نگرفته و برنامه ریزی بخشی در این بزرگ شهر چیره است؟ در پاسخ به پرسش پژوهش و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی منابع اطلاعاتی چند دوگانگی و چندگانگی شناسایی شد که می توان آن ها را مهم ترین بازدارنده های بهره گیری از فرصت های قانونی و بالقوة پایه گذاری برنامه ریزی فضایی بزرگ شهری در تهران دانست. دوگانگی مربوط به «تصمیم گیری و سیاست گذاری برای شهرها از سوی نهادهای انتخابی» در برابر «تصمیم گیری و سیاست گذاری از سوی نهادهای انتصابی بخش عمومی»، دوگانگی مربوط به «پذیرفتن جایگاه مدیریت و برنامه ریزی شهری» در برابر «چیرگی مدیریت و برنامه ریزی ملی برای شهرها» از سوی بخش عمومی، دوگانگی میان «پژوهش» و «سیاست گذاری» دربارة ارتقای ظرفیت یکپارچگی در سیاست گذاری در برنامه ریزی بزرگ شهر تهران، دوگانگی مربوط به ارتباط میان «زمینه های روندکاری» و «زمینه های محتوایی» برنامه ریزی شهری در بزرگ شهر تهران، و چندگانگی در برداشت از انگاشت «برنامه ریزی فضایی یکپارچه».

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1728

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 866 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    81
  • صفحات: 

    85-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2229
  • دانلود: 

    1011
چکیده: 

حفاظت و مرمت علمی تجربی و در عمل اقدامی پیشگیرانه و درمانی در حیطة موضوعات میراث فرهنگی است. در سطحی حرفه ای، می توان آن را آمیزه ای از دانش تئوری و مهارت های عملی دانست. با وجود اینکه اساسِ حفاظت و مرمت، در طول زمان، از مهارت بالای صنعتگران و هنرمندان ناشی شده است، طی قرن بیستم حفاظت و مرمت معماری، در تعامل با بسیاری از علوم انسانی و طبیعی، شیمی، و فیزیک کاربردی، همچنین عناصر تحلیلی، سازمانی، و فلسفی، به صورت یک رشتة تحصیلی توسعه یافته درآمد. مطالعات اخیر دربارة حفاظت و مرمت، این رشته با رویکردهای میان رشته ای مشخص می شود. گرچه ساختار رشته ای دانشگاهی آن دست نخورده باقی مانده است، اما موضوعات و مسائل مشترک بین رشته ها و مطالعات حوزة حفاظت معماری و بناهای تاریخی هم پوشانی ها با رویکرد بین رشته ای را میان این رشته ها افزایش داده است. امروزه تحقیقات چندرشته ای و میان رشته ای در حال توسعه هستند. در مقالة حاضر حدود، اشتراکات، و همکاری های بین تخصص حفاظت و مرمت بناهای تاریخی و سایر حوزه ها، نظیر معماری، باستان شناسی، مهندسی عمران، و علوم اجتماعی بیان شده است. گرچه پژوهش هایی در حوزة آموزش های چندتخصصی در ایران در خصوص رشته های کشاورزی، صنعت، و آموزش های فنی و حرفه ای صورت گرفته، اما علی رغم تعریف و پایه ریزی رشتة کارشناسی مرمت بنا با نگاه میان رشته ای، در اجرا نگاهی تک رشته ای بر آن حاکم است و جدا کردن صرف این رشته از رشته هایی همسنخ، نظیر معماری، مشکلاتی را برای آموزش مفید این رشته ایجاد کرده است. روش گردآوری داده ها در این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی است. در این مطالعه از استدلال منطقی به همراه مروری بر تاریخ آموزش حفاظت و مرمت بناهای تاریخی، از ابتدای شکل گیری مرمت علمی تا راه اندازی مراکز آموزش علمی این رشته، بهره گرفته خواهد شد. هدف اصلی در این نوشتار عرضة توصیفی صحیح از چندتخصصی بودن رشتة مرمت بناهای تاریخی است، آنچه که با بین رشته ای و زیررشته ای اشتباه گرفته می شود. به این منظور تلاش شده است برنامة درسی کارشناسی مرمت بناهای تاریخی در ایران تحلیل محتوا و موقعیت ارتباطی آن با رشته های نسبتاً همجنسش توضیح داده شود. در پایان، این نتیجه حاصل شد که مرمتگر دانش آموخته ای فراتر از یک معمار یا مهندس سازه یا متخصص شیمی یا جامعه شناس است و باید علم مرمت را با چنین نگاهی آموزش داد و برای آن برنامه ریزی کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2229

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1011 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button