مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

448
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

458
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مروری برکج فهمی های رایج در مفاهیم مرتبط با گیاهان در دوره ی آموزش عمومی

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 24

چکیده

 هدف این تحقیق شناسایی تصوّرات و باورهای نادرست و کج فهمی های دانش آموزان دوره های ابتدایی و متوسّطه اوّل درباره گیاهان است. درک ساختار زیست شناسی گیاهان برای دانش آموزان دبستانی و متوسّطه اوّل اغلب ضعیف است و کج فهمی ها و ایده های نادرست نیز در مورد نحوه ی رشد و عملکرد گیاهان فراوان است. اگرچه درباره ی برخی مفاهیم مانند فتوسنتز و تنفّس مقالات زیادی درباره ی کج فهمی های دانش آموزان منتشرشده است؛ امّا به طور قابل توجّهی در موضوعاتی مانند ساختار و رشد سلول های گیاهی, ژنتیک, تکامل, طبقه بندی گیاهان, فیزیولوژی گیاه و اکولوژی گیاهان تحقیقات کمتری وجود دارد. در این پژوهش, با رویکرد توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و اسنادی, اطّلاعات لازم از منابع مرتبط, به صورت هدفمند گردآوری, مقوله بندی, تحلیل و مقایسه شدند. یافته های حاصل از این مطالعه در مورد تصوّرات نادرست نشان می دهد که بسیاری از آن ها در سنین کودکی و نوجوانی شکل گرفته و در تمام مراحل سطوح آموزشی ادامه دارند. اگرچه تصوّرات نادرست و کج فهمی های دانش آموزان در زمینه علوم زیستی و به ویژه گیاهان خیلی زیاد است و تهیه یک لیست جامع در کوتاه مدت میسّر نخواهد بود, امّا نتایج حاصل از این مطالعه می تواند به عنوان یک منبع آموزشی برای معلّمان علوم و زیست شناسی و دانشجویان رشته های زیست شناسی مورداستفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    براهونی مقدم، نورمحمد. (1399). مروری برکج فهمی های رایج در مفاهیم مرتبط با گیاهان در دوره ی آموزش عمومی. پژوهش در آموزش زیست شناسی، 2(3 (پیاپی 7) )، 15-24. SID. https://sid.ir/paper/416470/fa

    Vancouver: کپی

    براهونی مقدم نورمحمد. مروری برکج فهمی های رایج در مفاهیم مرتبط با گیاهان در دوره ی آموزش عمومی. پژوهش در آموزش زیست شناسی[Internet]. 1399؛2(3 (پیاپی 7) ):15-24. Available from: https://sid.ir/paper/416470/fa

    IEEE: کپی

    نورمحمد براهونی مقدم، “مروری برکج فهمی های رایج در مفاهیم مرتبط با گیاهان در دوره ی آموزش عمومی،” پژوهش در آموزش زیست شناسی، vol. 2، no. 3 (پیاپی 7) ، pp. 15–24، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/416470/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی