مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

947
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

575
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: پوپر و بازاندیشی در فرایند یادگیری (عنوان عربی: پوپر و اعادة التفکیر فی عملیة التعلم)

صفحات

 صفحه شروع 155 | صفحه پایان 172

چکیده

 چکیده فارسی:این مقاله با استفاده از روش تحلیلی و توصیفی, به تبیین رویکرد پوپر در تعلیم و تربیت و به ویژه, فرایند یادگیری می پردازد. بررسی آرای پوپر بیانگر آن است که اندیشه های وی طیف گسترده ای از موضوعاتی چون فلسفه علم, معرفت شناسی, فلسفه اولی, علوم, ریاضیات, هنر و ... را دربر می گیرد. اعتقاد پوپر به عقل و التزام وی به عقلانیت و تکریم انسان و توجه به مساله سعادت و رضایت, همچنین دیدگاهش در معرفت شناسی, مبنی بر بررسی و اصلاح خطاها به مدد عقل و شواهد تجربی که خردگرایی انتقادی نام گرفته, دلالت هایی برای حوزه تعلیم و تربیت دارد. از دید پوپر, تکرار در اکتشاف و یادگیری نقشی ندارد. وی از تعلیم و تربیت تقلیدی انتقاد می کند و تعلیم تربیت خلاقانه و فعالانه را می پذیرد. دیدگاه پوپر در معرفت شناسی, یادگیری مساله محور و یادگیری دموکراتیک دانش آموز را در کلاس به دنبال دارد. چکیده عربی:تأخذ هذه المقالة الاسلوب التحلیلی والوصفی لتبیین منهج پوپر فی التعلیم والتربیة و خاصة فی عملیة التعلم. یتضح من خلال دراسة آراء پوپر ان أفکاره تشمل طیفا واسعا من المواضیع مثل فلسفة العلم, و نظریة المعرفة, والفلسفة الأولیة, والعلوم والریاضیات, والفن, و ما شابه ذلک. ان اعتقاد پوپر بأهمیة العقل و التزامه بالتعقلانیة و تکریم الإنسان والاهتمام بقضیة السعادة, و کذلک آراؤه فی نظریة المعرفة, التی تقوم علی تقصی الاخطاء و تصحیحها عن طریق الاستعانة بالعقل والشواهد التجریبیة التی اتخذت تسمیة النزعة العقلیة النقدیة, تحمل دلالات لمجال التعلیم والتربیه. من وجهة نظر پوپر, التکرار له دوره فی الاکتشاف والتعلم. و هو ینتقد الاسلوب التقلیدی فی التعلیم والتربیة, و یری ان هذه العملیة تستلزم الخلاقیة والفاعلیه. و رأی پوپر فی نظریة المعرفة هی التعلم استنادا إلی محور معین, ثم یتبعها التعلم الحر للتلامیذ فی الصف الدراسی.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوروزی، رضاعلی، و سجادی، سیدمهدی. (1390). عنوان فارسی: پوپر و بازاندیشی در فرایند یادگیری (عنوان عربی: پوپر و اعادة التفکیر فی عملیة التعلم). تربیت اسلامی، 6(12)، 155-172. SID. https://sid.ir/paper/100735/fa

    Vancouver: کپی

    نوروزی رضاعلی، سجادی سیدمهدی. عنوان فارسی: پوپر و بازاندیشی در فرایند یادگیری (عنوان عربی: پوپر و اعادة التفکیر فی عملیة التعلم). تربیت اسلامی[Internet]. 1390؛6(12):155-172. Available from: https://sid.ir/paper/100735/fa

    IEEE: کپی

    رضاعلی نوروزی، و سیدمهدی سجادی، “عنوان فارسی: پوپر و بازاندیشی در فرایند یادگیری (عنوان عربی: پوپر و اعادة التفکیر فی عملیة التعلم)،” تربیت اسلامی، vol. 6، no. 12، pp. 155–172، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/100735/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button