مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,682
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,211
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزش شناسی فارابی و دلالت های آن در تربیت اخلاقی (با تاکید بر اهداف، اصول و روش ها)

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 104

چکیده

 فارابی, موسس فلسفه اسلامی که به عنوان معلم ثانی پس از ارسطو شناخته می شود, از فیلسوفان برجسته جهان اسلام است. نظریات فارابی در مباحث اخلاقی و ارزش شناسی مبنای اندیشه فیلسوفان و حکیمان پس از او در بحث اخلاق و تربیت اخلاقی قرار گرفته است. در این مقاله, ابتدا دیدگاه ارزش شناسی فارابی در موضوعات اساسی ارزش های اخلاقی تبیین و سپس دلالت های آن برای تربیت اخلاقی در خصوص اهداف, اصول و روش ها استنتاج می گردد.از دیدگاه فارابی, ارزش ها از معقولات ثانویه فلسفی است. او ارزش های اساسی را مطلق می داند. به نظر وی, غایت اخلاق, تحصیل سعادت است. وی سعادت را به دو بخش دنیوی و اخروی تقسیم می کند و سعادت دنیوی را مقدمه سعادت اخروی می داند. بر اساس دیدگاه ارزش شناسی فارابی, مهم ترین اهداف تربیت اخلاقی عبارت است از: شناخت و ایمان به خدا, تقرب به خدا, سعادت, تفکر و تامل, تعقل و اعتدال. برخی از اصول و روش های به دست آمده از این دیدگاه به صورت اصل (روش ها) عبارت است از: استمرار در تغییر اخلاق و رفتار (محاسبه نفس- ضد), تدریجی نمودن پرورش اخلاقی (سیر کمالی در واگذاری وظایف اخلاقی- تمرین و عادت), تحول در نگرش (تصحیح معیار ارزش گذاری- توجه به امتحان الهی) و . ...

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ایمانی، محسن، و بابایی، محمداسماعیل. (1387). ارزش شناسی فارابی و دلالت های آن در تربیت اخلاقی (با تاکید بر اهداف, اصول و روش ها). تربیت اسلامی، 3(7)، 81-104. SID. https://sid.ir/paper/100778/fa

    Vancouver: کپی

    ایمانی محسن، بابایی محمداسماعیل. ارزش شناسی فارابی و دلالت های آن در تربیت اخلاقی (با تاکید بر اهداف, اصول و روش ها). تربیت اسلامی[Internet]. 1387؛3(7):81-104. Available from: https://sid.ir/paper/100778/fa

    IEEE: کپی

    محسن ایمانی، و محمداسماعیل بابایی، “ارزش شناسی فارابی و دلالت های آن در تربیت اخلاقی (با تاکید بر اهداف, اصول و روش ها)،” تربیت اسلامی، vol. 3، no. 7، pp. 81–104، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/100778/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button