مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

971
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

967
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مضامین و تعارضات فرهنگی در محتوای کتاب های فارسی دوره ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 72

چکیده

 هدف از این پژوهش بررسی سهم مولفه های فرهنگی و نیز شناسایی تعارضات فرهنگی در محتوای کتاب های فارسی دوره ابتدایی است. در این پژوهش که به روش تحلیل محتوا کمی انجام شد, جامعه آماری شامل شش کتاب فارسی بخوانیم در دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1395-1394 بود که به روش تمام شماری مورد بررسی قرار گرفتند. مقوله های کدگذاری به شیوه قیاسی نیز مستخرج از مولفه های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که در قالب پنج مولفه شامل" ارزش های عمومی دینی و اخلاقی", "هنجارهای قانونی", "هنجارهای دینی", " نمادهای ملی" و "نمادهای مذهبی" بررسی شد. نتایج نشان داد که تنها حدود 26 درصد از محتوای کتاب های فارسی در شش پایه, دارای مضامین فرهنگی هستند. همچنین مضامین فرهنگی مطرح شده نیز در 84 مورد دارای تعارض با شاخص های فرهنگی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشند. جهت تعیین ثبات و اعتباربخشی به یافته ها, از کدگذار دوم برای بیش از50 درصد موارد استفاده شد که میزان توافق برابر با90/ مشاهده شد. از مهم ترین پیشنهادهای این پژوهش می توان به افزایش و بهبود محتوا در زمینه سه مولفه "ارزش های عمومی دینی و اخلاقی", "نمادهای ملی" و"هنجارهای قانونی" اشاره نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کرامتی، انسی، کاظمی، علیرضا، و حسینی، سیدکمال الدین. (1395). بررسی مضامین و تعارضات فرهنگی در محتوای کتاب های فارسی دوره ابتدایی. مطالعات برنامه درسی، 11(43 )، 47-72. SID. https://sid.ir/paper/101083/fa

    Vancouver: کپی

    کرامتی انسی، کاظمی علیرضا، حسینی سیدکمال الدین. بررسی مضامین و تعارضات فرهنگی در محتوای کتاب های فارسی دوره ابتدایی. مطالعات برنامه درسی[Internet]. 1395؛11(43 ):47-72. Available from: https://sid.ir/paper/101083/fa

    IEEE: کپی

    انسی کرامتی، علیرضا کاظمی، و سیدکمال الدین حسینی، “بررسی مضامین و تعارضات فرهنگی در محتوای کتاب های فارسی دوره ابتدایی،” مطالعات برنامه درسی، vol. 11، no. 43 ، pp. 47–72، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101083/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button