مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

815
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

816
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

لزوم بازاندیشی در محتوای کتاب های درسی ریاضی پایه هفتم و هشتم از منظر استدلال و اثبات

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 84

چکیده

 تصدیق یک گزاره ریاضی, عموماً برای دانش­ آموزان مشکل است؛ آن ها حتی بسیاری از مواقع, لزوم آن را درک نمی­ کنند. پیچیدگی­ هایی که در ماهیت ارزشمند استدلال و اثبات پنهان شده, اهمیتِ نحوه ی ارائه ی آن ها را در کتب درسی, بیشتر مشخص می کند. هدف از این مطالعه, تعیین میزان حضور انواع استدلال, به­ خصوص استدلال استنتاجی در کتاب های درسی ریاضی پایه های هفتم و هشتم می باشد. به این منظور از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بیشترین میزان استدلال, از جمله انواع سطوح استنتاج موجود در کتاب ها, در محتوای هندسی دیده می­ شود؛ البته استثناهای غیرمنتظره ای هم وجود دارد. در مجموع توزیع استدلال استنتاجی در فصول کتاب هفتم و هشتم یک دست و یکنواخت نیست, ولی فقر استنتاج در بیشتر فصل­ های مربوط به محتوای حساب و آمار و احتمالات دیده می شود. بعلاوه, برخلاف انتظار میزان استدلال­ های آزمایشی در کتاب هشتم, نه تنها کاسته نشده بلکه نسبت به کتاب هفتم حدود دو برابر است. در انتهای نوشتار حاضر, در مورد ملاحظاتی که برای تغییر تمرکز از استدلال استقرایی به استنتاجی باید در نظر گرفته شود, بحث می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدپور، فاطمه، فدایی، محمدرضا، و رفیع پور، ابوالفضل. (1396). لزوم بازاندیشی در محتوای کتاب های درسی ریاضی پایه هفتم و هشتم از منظر استدلال و اثبات. مطالعات برنامه درسی، 12(46 )، 59-84. SID. https://sid.ir/paper/101094/fa

    Vancouver: کپی

    احمدپور فاطمه، فدایی محمدرضا، رفیع پور ابوالفضل. لزوم بازاندیشی در محتوای کتاب های درسی ریاضی پایه هفتم و هشتم از منظر استدلال و اثبات. مطالعات برنامه درسی[Internet]. 1396؛12(46 ):59-84. Available from: https://sid.ir/paper/101094/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه احمدپور، محمدرضا فدایی، و ابوالفضل رفیع پور، “لزوم بازاندیشی در محتوای کتاب های درسی ریاضی پایه هفتم و هشتم از منظر استدلال و اثبات،” مطالعات برنامه درسی، vol. 12، no. 46 ، pp. 59–84، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101094/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button