مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,892
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,410
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مبتنی بر گفتمان ریاضی بر توانایی استدلال ریاضی دانش آموزان دوره متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 22 | صفحه پایان 37

چکیده

 هدف این پژوهش, بررسی تاثیر گفتمان ریاضی (با شیوه بحث های کلاسی) بر توانایی استدلال ریاضی دانش آموزان بود. جامعه آماری این مطالعه تمام دانش آموزان پایه اول دوره دوم متوسطه (پایه 9 ام) شهر ری در سال تحصیلی 93-1392 بود. 57 دانش آموز با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل گماشته شدند. ابزار این پژوهش آزمون سنجش توانایی استدلال ریاضی متشکل از سوالات ریاضی حیطه استدلال تیمز و میازاکی بود که پایایی آن 0.79 به دست آمد. برنامه طراحی شده در سه گام اقدام, کاوش و بحث و خلاصه سازی و با راهبردهای ده گانه تسهیل بحث های کلاسی سیریلو برای گروه آزمایشی در 16 جلسه به کار گرفته شد. نتایج به دست آمده از تحلیل کواریانس نشان داد: توانایی استدلال ریاضی و استدلال استنتاجی دانش آموزان گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه افزایش یافته است. مقدار ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد: بین توانایی استدلال استنتاجی و استقرایی دانش آموزان در هر دو گروه آزمایش و گواه رابطه معناداری وجود دارد. به طوری که با تقویت توانایی استدلال استنتاجی و آشنایی با محدودیت استدلال های استقرایی, دانش آموزان در دلیل آوری کمتر از استدلال استقرایی استفاده کردند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدی، غلامعلی، ریحانی، ابراهیم، و نخستین روحی، ندا. (1394). تاثیر آموزش مبتنی بر گفتمان ریاضی بر توانایی استدلال ریاضی دانش آموزان دوره متوسطه. روانشناسی مدرسه، 4(1 (پیاپی 13))، 22-37. SID. https://sid.ir/paper/216835/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی غلامعلی، ریحانی ابراهیم، نخستین روحی ندا. تاثیر آموزش مبتنی بر گفتمان ریاضی بر توانایی استدلال ریاضی دانش آموزان دوره متوسطه. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1394؛4(1 (پیاپی 13)):22-37. Available from: https://sid.ir/paper/216835/fa

    IEEE: کپی

    غلامعلی احمدی، ابراهیم ریحانی، و ندا نخستین روحی، “تاثیر آموزش مبتنی بر گفتمان ریاضی بر توانایی استدلال ریاضی دانش آموزان دوره متوسطه،” روانشناسی مدرسه، vol. 4، no. 1 (پیاپی 13)، pp. 22–37، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216835/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button