مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

463
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

695
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش واسطه ای هیجان های پیشرفت در رابطه بین اسنادهای علّی و فرسودگی تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 273 | صفحه پایان 286

چکیده

 این پژوهش با هدف آزمون نقش واسطه ای هیجا ن های پیشرفت در رابطه اسنادهای علّی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان انجام شد. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. 446 دانشجو (201 زن, 245 مرد) که به کمک روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند به نسخه کوتاه مقیاس هیجان های پیشرفت مربوط به کلاس درس (گراوند, ابوالمعالی, کیامنش و گنجی, 1395), پرسشنامه سبک اسنادی (پیترسون و دیگران, 1982) و سیاهه فرسودگی تحصیلی (سالملا آرو, کیورو, لسکینن و نورمی, 2009) پاسخ دادند. نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که نقش واسطه ای هیجان های پیشرفت مثبت و منفی در رابطه بین اسنادهای علّی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان با داده ها, برازش مطلوبی داشت. افزون بر آن, در مدل پیشنهادی واسطه گری نسبی هیجان های پیشرفت مثبت و منفی, تمامی وزن های رگرسیونی از لحاظ آماری معنادار بودند. همچنین, نتایج نشان داد که در مدل مفروض به ترتیب 57 و 60 درصد از نمره های هیجان های پیشرفت مثبت و منفی و 63 درصد از پراکندگی نمره های فرسودگی تحصیلی از طریق منابع تغییرپذیری منتخب توضیح داده می شوند. نتایج این پژوهش از نقش تعیین کننده اسنادهای علّی در پیش بینی فرسودگی تحصیلی فراگیران حمایت کرد. همچنین, نتایج نشان داد که بخشی از واریانس مشترک بین اسنادهای علّی و فرسودگی تحصیلی فراگیران, نتیجه تغییرپذیری در مقادیر عددی منتسب به نقش واسطه ای در مدل پیشنهادی بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گراوند، فریبرز، ابوالمعالی، خدیجه، کیامنش، علیرضا، و گنجی، حمزه. (1398). نقش واسطه ای هیجان های پیشرفت در رابطه بین اسنادهای علّی و فرسودگی تحصیلی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 15(59 )، 273-286. SID. https://sid.ir/paper/101373/fa

    Vancouver: کپی

    گراوند فریبرز، ابوالمعالی خدیجه، کیامنش علیرضا، گنجی حمزه. نقش واسطه ای هیجان های پیشرفت در رابطه بین اسنادهای علّی و فرسودگی تحصیلی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1398؛15(59 ):273-286. Available from: https://sid.ir/paper/101373/fa

    IEEE: کپی

    فریبرز گراوند، خدیجه ابوالمعالی، علیرضا کیامنش، و حمزه گنجی، “نقش واسطه ای هیجان های پیشرفت در رابطه بین اسنادهای علّی و فرسودگی تحصیلی،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 15، no. 59 ، pp. 273–286، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101373/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button