مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,477
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,042
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

11

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روایی و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام

صفحات

 صفحه شروع 157 | صفحه پایان 168

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف وارسی روایی و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی (پترایدز و فـارنهام, 2001) و نیز بررسی تفـاوت احتمالی بین دانش آموزان دختر و پسر دوره های تحصیلی در متغیر هوش هیجانی اجرا شد. 936 نفر از دانش آموزان دوره های راهنمایی و متوسطه از 19 منطقه آموزشی در استان گیلان به روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شدند و افزون بر پرسشنامه مذکور, آزمون هوش هیجانی شرینک (1999) نیر اجرا شد. نتایج تحلیل عاملی به روش بیشینه درست نمایی نشان دادند که پرسشنامه رگه هوش هیجانی (پترایدز و فـارنهام, 2001) از چهار عامل درک و ارزیابی عواطف خود و دیگران, خوش بینی, خودآگاهی و مهارتهای اجتماعی تشکیل شده است و عوامل عمده موجود در ساخت نظری, سازه هوش هیجانی را می سنجد. همبستگیهای بالا بین نمره های دو مقیاس, روایی همگرای آن را تایید کردند. اعتبار مقیاس با روشهای همسانی درونی و بازآزمایی به ترتیب برابر با 0.76 و 0.714 به دست آمد. نتایج نشان دادند نمره های هوش هیجانی دختران بیشتر از پسران است اما تفاوت بین دوره های تحصیلی و تعامل آن با جنس در هوش هیجانی معنادار نیست. یافته های پژوهش روایی سازه و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی را مورد تأیید قرار دادند و ضرورت تداوم انجام پژوهشها به منظور بررسی تفاوتهای بین دو جنس و سطح تحصیلی درسازه هوش هیجانی مطرح شد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

احمدی ازغندی، علی، فراست معمار، فرامرز، تقوی، سیدحسن، و ابوالحسنی، آزاده. (1385). روایی و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 3(10)، 157-168. SID. https://sid.ir/paper/101520/fa

Vancouver: کپی

احمدی ازغندی علی، فراست معمار فرامرز، تقوی سیدحسن، ابوالحسنی آزاده. روایی و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1385؛3(10):157-168. Available from: https://sid.ir/paper/101520/fa

IEEE: کپی

علی احمدی ازغندی، فرامرز فراست معمار، سیدحسن تقوی، و آزاده ابوالحسنی، “روایی و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 3، no. 10، pp. 157–168، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101520/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button