مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

153
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

91
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین و روایی یابی بسته آموزشی سبک زندگی دانشجویان مبتنی بر روان شناسی مثبت و اثربخشی آن بر توانمندی های منش

صفحات

 صفحه شروع 137 | صفحه پایان 149

چکیده

 زمینه و هدف توجه کافی به شیوه زندگی دانشجویان و ارتقای آن در ساخت آینده کشور یک ضرورت است؛ لذا پژوهش حاضر با هدف تدوین و روایی یابی بسته آموزشی ارتقاء سبک زندگی دانشجویان مبتنی بر روان شناسی مثبت و اثربخشی آن بر توانمندی های منش انجام شد. مواد و روش ها پژوهش حاضر ترکیبی و بر مبنای طرح اکتشافی متوالی-مدل تدوین طبقه بندی بود. برای تدوین بسته آموزشی, از واحد کلمه/نماد و مضمون در تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی, اعضای هیات علمی دانشگاه بودند که به طور هدفمند و بر اساس شاخص های خبرگی دوازده نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. به منظور بررسی تاثیر بسته آموزشی بر توانمندی های منش, 34 دانشجو به روش نمونه گیری داوطلبانه در سال تحصیلی1400-1399, انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. آموزش گروه آزمایش در نه جلسه ی 60 دقیقه ای صورت گرفت. داده های به دست آمده از آزمون توانمندی های منش پترسون و سلیگمن (2004) با استفاده از روش تحلیل کواریانس چند متغیری مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها بر اساس یافته ها, 54 عامل در سه مقوله قابلیت های ذهنی, فردی و اجتماعی شناسایی و طبقه بندی شدند و از طریق یک چارچوب شبکه ای به عنوان بسته آموزشی ارایه گردید. همچنین, آموزش بسته توانسته است در بهبود توانمندی های منش دانشجویان (خرد و دانش, تعالی, انسانیت, عدالت, خویشتن داری, شجاعت) به طور معناداری موثر واقع شود. نتیجه گیری یافته های این پژوهش در مجموع اثربخشی بسته آموزشی ارتقاء سبک زندگی بر توانمندی های منش دانشجویان را تایید کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ارجمندکرمانی، رویا، باقری، نسرین، و ابوالمعالی الحسینی، خدیجه. (1401). تدوین و روایی یابی بسته آموزشی سبک زندگی دانشجویان مبتنی بر روان شناسی مثبت و اثربخشی آن بر توانمندی های منش. تحقیقات علوم رفتاری، 20(1 )، 137-149. SID. https://sid.ir/paper/1018123/fa

    Vancouver: کپی

    ارجمندکرمانی رویا، باقری نسرین، ابوالمعالی الحسینی خدیجه. تدوین و روایی یابی بسته آموزشی سبک زندگی دانشجویان مبتنی بر روان شناسی مثبت و اثربخشی آن بر توانمندی های منش. تحقیقات علوم رفتاری[Internet]. 1401؛20(1 ):137-149. Available from: https://sid.ir/paper/1018123/fa

    IEEE: کپی

    رویا ارجمندکرمانی، نسرین باقری، و خدیجه ابوالمعالی الحسینی، “تدوین و روایی یابی بسته آموزشی سبک زندگی دانشجویان مبتنی بر روان شناسی مثبت و اثربخشی آن بر توانمندی های منش،” تحقیقات علوم رفتاری، vol. 20، no. 1 ، pp. 137–149، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1018123/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button