مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,443
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,361
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و تحلیل مکان یابی بهینه مدارس ابتدایی موردی: شهر شادگان

صفحات

 صفحه شروع 129 | صفحه پایان 149

چکیده

 مقوله مکان گزینی مدارس به عنوان یکی از مراکز خدمات رسان در سطح شهری از جمله مباحثی است که در فرایند توسعه و سعادت هر جامعه ای دارای اهمیت است. پژوهش حاضر بر اساس روش توصیفی– تحلیلی و بر مبنای معیارها و ضوابط مکان یابی, با هدف مکان یابی مناسب مدارس ابتدایی شهر شادگان و ارائه الگویی بهینه پراکندگی با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) صورت گرفته است. در این راستا داده های مکانی گردآوری شده مربوط به هر معیار به فرمت قابل تبدیل در GIS برای اعمال مدل و انجام تحلیل های فضایی از طریق تشکیل پایگاه داده ها و ایجاد لایه های اطلاعاتی جدید, تبدیل شدند. نهایتا به منظور الگوسازی هر کدام از معیارها بر اساس ارزش و اهمیت آن ها در مکان یابی مدارس, در نرم افزار Expert Choice وزن مناسبی به هریک از لایه های اطلاعاتی داده شده است. نتایج حاصل از تلفیق لایه های وزن دهی شده که برای مکان یابی مدارس ابتدایی شهر شادگان در نظر گرفته شد نشان می دهد که در معیارهایی چون نزدیکی به کاربری مسکونی, فرهنگی, مذهبی, ورزشی و فضای سبز 4 مدرسه (معادل 30 درصد), حریم ضوابط مکان یابی را رعایت نکرده و دارای وضعیتی نامناسب هستند. در رابطه با معیارهایی چون فاصله از بیمارستان, آتش نشانی, اداری و نظامی, 11 مدرسه (معادل 84.7 درصد) از مدارس شهر شادگان در وضعیت نامناسبی به سر می برند, در رابطه با معیارهایی چون فاصله از کاربری صنعتی, تجاری, پمپ بنزین و خیابانهای اصلی همه مدارس در وضعیتی کاملا نامناسب هستند. اما دوری از ترمینال و رودخانه در وضعیتی مناسب قرار گرفته اند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موحد، علی، امان پور، سعید، پورمحمدی، محمدرضا، و عساکره، ماجده. (1390). بررسی و تحلیل مکان یابی بهینه مدارس ابتدایی موردی: شهر شادگان. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی (علوم جغرافیایی)، 19(22)، 129-149. SID. https://sid.ir/paper/102412/fa

    Vancouver: کپی

    موحد علی، امان پور سعید، پورمحمدی محمدرضا، عساکره ماجده. بررسی و تحلیل مکان یابی بهینه مدارس ابتدایی موردی: شهر شادگان. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی (علوم جغرافیایی)[Internet]. 1390؛19(22):129-149. Available from: https://sid.ir/paper/102412/fa

    IEEE: کپی

    علی موحد، سعید امان پور، محمدرضا پورمحمدی، و ماجده عساکره، “بررسی و تحلیل مکان یابی بهینه مدارس ابتدایی موردی: شهر شادگان،” تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی (علوم جغرافیایی)، vol. 19، no. 22، pp. 129–149، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/102412/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button