مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,243
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

754
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل سرفصل های برنامه های درسی کارشناسی ارشد و کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی بر اساس فرصت های شغلی نوظهور مبتنی بر فناوری اطلاعات در بازار کار جهانی

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 140

چکیده

 هدف: تحلیل محتوای سرفصل های آخرین برنامه های درسی مصوب موجود در ایران با توجه به نیازهای بازار کار, هدف اساسی پژوهش حاضر محسوب می شود.روش شناسی: در پژوهش حاضر از روش تحلیل محتوا استفاده شده و از لحاظ معیار کاربرد نیز از نوع کاربردی است. جامعه آماری پژوهش آخرین سرفصل های مصوب مقاطع کارشناسی ارشد و کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران بوده است. ابزار تحقیق برای گردآوری داده ها, سازه تحلیل محتوا (دانش, مهارت و نگرش) با 222 آیتم (در قالب ده مولفه اصلی) بوده است.یافته ها: یافته ها نشان داد برای تصدی 4 گروه شغلی نوظهور کتابداری مبتنی بر فناوری اطلاعات, سرفصل های برنامه های آموزشی کارشناسی ارشد و کارشناسی مصوب وزارت علوم, حدود یک سوم (فراوانی= 71) از دانش, مهارت و نگرش مورد نیاز بازار کار را پوشش نمی دهند که با توجه به رکود و رقابت شدید در بازار, رقم قابل ملاحظه ای به شمار می رود. بر اساس یافته ها, کاستی های اساسی برنامه آموزشی رشته علم اطلاعات در ایران را می توان ذیل مقولات «مبانی شبکه های کامپیوتری», «مبانی برنامه نویسی و طراحی پایگاه های اطلاعاتی», «مبانی کامپیوتر» و نگرش (خصوصیات فردی و ویژگی های رفتاری) دسته بندی نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهبازی، رحیم، فهیم نیا، فاطمه، حکیم زاده، رضوان، و فدایی، غلامرضا. (1394). تحلیل سرفصل های برنامه های درسی کارشناسی ارشد و کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی بر اساس فرصت های شغلی نوظهور مبتنی بر فناوری اطلاعات در بازار کار جهانی. کتابداری و اطلاع رسانی، 18(2 (مسلسل 70) )، 103-140. SID. https://sid.ir/paper/102504/fa

    Vancouver: کپی

    شهبازی رحیم، فهیم نیا فاطمه، حکیم زاده رضوان، فدایی غلامرضا. تحلیل سرفصل های برنامه های درسی کارشناسی ارشد و کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی بر اساس فرصت های شغلی نوظهور مبتنی بر فناوری اطلاعات در بازار کار جهانی. کتابداری و اطلاع رسانی[Internet]. 1394؛18(2 (مسلسل 70) ):103-140. Available from: https://sid.ir/paper/102504/fa

    IEEE: کپی

    رحیم شهبازی، فاطمه فهیم نیا، رضوان حکیم زاده، و غلامرضا فدایی، “تحلیل سرفصل های برنامه های درسی کارشناسی ارشد و کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی بر اساس فرصت های شغلی نوظهور مبتنی بر فناوری اطلاعات در بازار کار جهانی،” کتابداری و اطلاع رسانی، vol. 18، no. 2 (مسلسل 70) ، pp. 103–140، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/102504/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button