مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

320
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

139
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوایی و استنادی منابع پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای سرفصل های دوره کارشناسی ارشد علم سنجی

صفحات

 صفحه شروع 141 | صفحه پایان 158

چکیده

 هدف: یکی از ابزارهای مهم و اساسی در تحقق اهداف آموزشی و تربیتی نظام آموزشی عالی کشور, منابع دانشگاهی است. پژوهش حاضر به منظور تحلیل محتوایی و استنادی منابع پیشنهادی گرایش علم سنجی در مقطع کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی انجام شده است. روش شناسی: روش پژوهش تحلیل محتوا و ابزار گردآوری داده ها سیاهه وارسی است. جهت بازیابی رده های مختلف کتاب های فارسی و انگلیسی به ترتیب به آدرس کتابخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران (www. nlai. ir) و آدرس کتابخانه کنگره آمریکا (https: //loc. gov) مراجعه شد. همچنین, برای تعیین نیم عمر منابع مورد استناد, از فرمول T= Y+y استفاده شد. تحلیل اطلاعات نیز با استفاده از نرم افزار آماری اکسل انجام شد. یافته ها: برای سرفصل های کارشناسی ارشد به طور کلی 126 منبع فارسی و 89 منبع انگلیسی معرفی شده است. بر اساس نظام رده بندی کنگره, 36. 05 درصد از رده علوم (Q) و 27 درصد از رده Z (کتابشناسی, کتابداری, کتاب, کتابت, صنعت و تجارت کتاب) معرفی شده اند. رده های T (فنّاوری), L (آموزش و پرورش) و سایر رده ها نیز به میزان نسبتاً کمتری مورد توجه بوده است. نیم عمر مقالات 11 سال و 6 ماه و کتاب ها 8 سال و 6 ماه محاسبه شد. دکتر عصاره در رتبه نخست مؤلفان پرکار به ویژه در تألیف مقالات قرار دارد (19. 67) و سهم دکتر نوروزی چاکلی و دکتر مهراد نیز در تألیف کتاب, نسبت به بقیه چشمگیرتر است. نتیجه گیری: با توجه به کمبود واحدهای عملی و منابع ترجمه شده با محتوای روزآمد, بازنگری برنامه درسی ضروری به نظر می رسد. همچنین تألیف منابع حوزه علم سنجی با رویکرد بومی می تواند در راستای اثرگذاری پژوهش بر سیاست های علمی آموزشی کشور مؤثر واقع شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پناهی، سمیه، پروین، سمیه، و محمدی، مهدی. (1398). تحلیل محتوایی و استنادی منابع پیشنهادی وزارت علوم, تحقیقات و فناوری برای سرفصل های دوره کارشناسی ارشد علم سنجی. پژوهش نامه علم سنجی، 5(2 (پیاپی 10) )، 141-158. SID. https://sid.ir/paper/524345/fa

    Vancouver: کپی

    پناهی سمیه، پروین سمیه، محمدی مهدی. تحلیل محتوایی و استنادی منابع پیشنهادی وزارت علوم, تحقیقات و فناوری برای سرفصل های دوره کارشناسی ارشد علم سنجی. پژوهش نامه علم سنجی[Internet]. 1398؛5(2 (پیاپی 10) ):141-158. Available from: https://sid.ir/paper/524345/fa

    IEEE: کپی

    سمیه پناهی، سمیه پروین، و مهدی محمدی، “تحلیل محتوایی و استنادی منابع پیشنهادی وزارت علوم, تحقیقات و فناوری برای سرفصل های دوره کارشناسی ارشد علم سنجی،” پژوهش نامه علم سنجی، vol. 5، no. 2 (پیاپی 10) ، pp. 141–158، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/524345/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button