مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,608
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

891
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فصل مشترک نظریه های علم ارتباطات با مسائل علوم کتابداری و اطلاع رسانی چیست؟

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 142

چکیده

 هدف: هدف نوشته حاضر, بررسی زمینه هایی در دانش کتابداری و اطلاع رسانی است که طی آن, نظریه های علم ارتباطات می تواند سرنخ های مناسبی برای تحلیل و تحقیق ارائه کند. برای وصول به این هدف, سعی شده تا زمینه هایی از دانش کتابداری و اطلاع رسانی که علم ارتباطات می تواند دستمایه خوبی برای عمق یابی و واکاوی ارائه نماید, معرفی و کاربست آن نظریه ها بررسی شود.روش/رویکرد: در تحلیل حاضر از رویکرد تحلیل مفهومی (Analysis Conceptual) استفاده شده است. این رویکرد که در بررسی های نظری کاربرد دارد, برای بسط یک یا گروهی از نظریات خاص یک فرد یا یک حوزه جهت وسعت بخشی, عمق بخشی, یا تحلیل مسائل حوزه ای دیگر به کار می رود. در اینجا سعی شده از منظر نظریه های علم ارتباطات به مسائل علوم کتابداری و اطلاع رسانی نگریسته شود.یافته ها: از آنجا که علوم کتابداری و اطلاع رسانی از نظر بسیاری از نظریه پردازان این حوزه از علم ارتباطات جدایی ناپذیر دانسته شده و شان ارتباطی برای این دانش قائل شده اند, لذا علم ارتباطات یکی از حوزه هایی است که در این رشته ظهور و بروز داشته و حایز اهمیت دانسته شده است. با وجود این, حضور علم ارتباطات در علوم کتابداری و اطلاع رسانی عموما در سطح ارتباط کتابدار- مراجعه کننده در فرایند مرجع باقی مانده و کمتر فراتر از آن رفته است. در نوشته حاضر سعی خواهد شد تا مسائلی از حوزه کتابداری و اطلاع رسانی که از طریق نظریه های علم ارتباطات قابلیت طرح, تحلیل و تعمیق دارند, طرح شوند. برای این کار, این مسائل در سه سطح کلی کتاب, کتابخانه, و کتابدار طرح می شوند.اصالت/ارزش: کتابداری و اطلاع رسانی و علم ارتباطات دارای موضوع مورد بررسی مشترکی به نام پیام (اطلاع) هستند. هر چند بیشتر, اطلاع به عنوان شیء در کتابداری و اطلاع رسانی موضوع تحقیق و کاربرد است, اما این شیء که هم محتوا, هم قالب و هم کلیت آن می تواند به مثابه پیام باشد, نمی تواند دور از نقش ارتباطی, اقناعی, مخاطب شناسانه, و فارغ از زمینه اجتماعی پیام نگریسته شود. مطالعه حاضر قصد در چنین زمینه هایی را پر رنگ کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شقاقی، مهدی. (1392). فصل مشترک نظریه های علم ارتباطات با مسائل علوم کتابداری و اطلاع رسانی چیست؟. کتابداری و اطلاع رسانی، 16(2 (پیاپی 62))، 119-142. SID. https://sid.ir/paper/102640/fa

    Vancouver: کپی

    شقاقی مهدی. فصل مشترک نظریه های علم ارتباطات با مسائل علوم کتابداری و اطلاع رسانی چیست؟. کتابداری و اطلاع رسانی[Internet]. 1392؛16(2 (پیاپی 62)):119-142. Available from: https://sid.ir/paper/102640/fa

    IEEE: کپی

    مهدی شقاقی، “فصل مشترک نظریه های علم ارتباطات با مسائل علوم کتابداری و اطلاع رسانی چیست؟،” کتابداری و اطلاع رسانی، vol. 16، no. 2 (پیاپی 62)، pp. 119–142، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/102640/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button