مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,700
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

416
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش عوامل موثر بر پذیرش و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین جوانان روستایی بر اساس نظریه نشر نوآوری راجرز (مطالعه موردی: روستاهای اورامانات استان کرمانشاه)

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 138

چکیده

 هدف از این پژوهش, بررسی نقش عوامل موثر بر پذیرش و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین جوانان روستایی منطقه اورامانات بر اساس نظریه نشر نوآوری راجرز می باشد. چارچوب نظری مورد استفاده مبتنی بر پژوهشهای پیشین داخلی و خارجی و ترکیبی ازنظریه های جامعه شناختی و جامعه اطلاعاتی است. مدل تجربی برگرفته از آن, شامل عوامل فردی, عوامل فرهنگی, عوامل اقتصادی, اجتماعی و جمعیتی, منابع اطلاعاتی و عوامل یا ویژگیهای مربوط به نوآوری, به عنوان متغیر مستقل و پذیرش و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات به مثابه متغیر وابسته است. پژوهش به شیوه توصیفی- پیمایشی انجام گردید و جامعه مورد مطالعه, جوانان روستایی 35-15 سال چهار شهرستان اورامانات (پاوه, جوانرود, روانسر و ثلاث باباجانی) به تعداد 45635 نفر می باشد که از بین آنها یک نمونه 170 نفری از میان کسانی که از آی سی تی استفاده کرده و به عنوان کاربر شناخته می شوند, انتخاب گردید. روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای و از نوع متناسب می باشد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه «مصطفی ازکیا و همکاران» استفاده شده که روایی آن با نظر استادان راهنما و مشاور و دو تن از کارشناسان مربوط و پس از انجام اصلاحات لازم, تائید و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرانباخ 85% محاسبه گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss و با استفاده از روشهای آمار استنباطی, همبستگی بین متغیرها, تحلیل واریانس, آزمون تی مستقل و آزمون خی دو, اندازه گرفته شده اند. پس از آزمون فرضیه ها, نتایج به دست آمده بیانگر آن است که متغیرهای مفید بودن, سهولت استفاده و نوع شغل, در میزان پذیرش آی سی تی تاثیر داشته و سازگاری آی سی تی و میزان تحصیلات, در پذیرش آن تاثیر ندارند. همچنین, بین متغیرهای میزان آموزش, بهره مندی از کانالهای ارتباطی و به کارگیری آی سی تی, رابطه معناداری وجود داشته و بین متغیر پایگاه اقتصادی افراد و به کارگیری آی سی تی, ارتباط معناداری حاصل نشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رستمی، مسلم. (1391). نقش عوامل موثر بر پذیرش و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین جوانان روستایی بر اساس نظریه نشر نوآوری راجرز (مطالعه موردی: روستاهای اورامانات استان کرمانشاه). کتابداری و اطلاع رسانی، 16(2 (مسلسل 58))، 119-138. SID. https://sid.ir/paper/102723/fa

    Vancouver: کپی

    رستمی مسلم. نقش عوامل موثر بر پذیرش و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین جوانان روستایی بر اساس نظریه نشر نوآوری راجرز (مطالعه موردی: روستاهای اورامانات استان کرمانشاه). کتابداری و اطلاع رسانی[Internet]. 1391؛16(2 (مسلسل 58)):119-138. Available from: https://sid.ir/paper/102723/fa

    IEEE: کپی

    مسلم رستمی، “نقش عوامل موثر بر پذیرش و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین جوانان روستایی بر اساس نظریه نشر نوآوری راجرز (مطالعه موردی: روستاهای اورامانات استان کرمانشاه)،” کتابداری و اطلاع رسانی، vol. 16، no. 2 (مسلسل 58)، pp. 119–138، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/102723/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button