مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,508
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

812
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش ارتباط فردی و جمعی در اشاعه نوآوریها در آموزش و پرورش

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 149

چکیده

 فرایند ارتباطات, در جریان اشاعه نوآوریهای آموزشی نقش به سزایی دارد. مجاری ارتباطی, ممکن است ماهیت میان فردی یا رسانه های جمعی داشته باشند و از منابع محلی یا فراملی نشات بگیرند. پژوهش حاضر نشان می دهد که این مجاری ارتباطی متفاوت, در فرایند «اشاعه نوآوریها» در نظام آموزشی, نقشهای متفاوتی بازی می کنند. رسانه های جمعی, به سرعت به مخاطبان وسیع دست می یابند, اطلاعات خود را گسترش می دهند و نگرشهای ضعیفتر را به تغییر درمی آورند. در فرایند اشاعه نوآوریهای آموزشی, رسانه های ارتباط جمعی و مجاری ارتباطی فراملی در مرحله آگاهی اهمیت نسبتا بیشتری دارند, در حالی که مجاری میان فردی و محلی در مرحله اقناع موثرترند. رسانه های جمعی و مجاری ارتباطی فراملی برای پذیرندگان اولیه, در مقایسه با پذیرندگان متاخر, از مجاری میان فردی و محلی اهمیت نسبتا بیشتری دارند. در کشورهای در حال توسعه مانند ایران, ترکیبی از ارتباطات رسانه ای جمعی و میان فردی, موثرترین راه انتقال افکار جدید به افراد و متقاعد ساختن آنها برای استفاده از نوآوریهای آموزشی است.مراحل پذیرش نوآوری, شامل دانش, ترغیب, تصمیم وهمنوایی است. این پژوهش برای تعیین رابطه میان "میزان بهره مندی دبیران از مجاری ارتباطی" (جمعی و فردی) و "پذیرش نوآوریهای آموزشی" انجام شده است. به این منظور, از پرسش نامه ای 42 پرسشی استفاده شد و نتایج حاصل از 390 پرسشنامه تکمیل شده توسط دبیران دبیرستانهای استان تهران درسال تحصیلی 83-1382 نشان داد که:1- بین میزان بهره مندی دبیران از مجاری ارتباط جمعی و دانش نوآوری رابطه ای مستقیم وجوددارد.2- بین میزان بهره مندی دبیران از مجاری ارتباط فردی و رغبت آنها به تغییر, رابطه معناداری وجود ندارد.3- بین میزان بهره مندی دبیران ازمجاری ارتباط جمعی و همنوایی با ایده های جدید آموزشی رابطه معکوس وجود دارد.4- بین میزان بهره مندی دبیران از ارتباط فردی وهمنوایی آنها با ایده های جدید آموزشی, رابطه ای مستقیم وجود دارد. 5- بین میزان بهره مندی دبیران از مجاری ارتباط جمعی و مشارکت آنان در اجرای نوآوریهای آموزشی, رابطه معناداری وجودندارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هاشمی، شهناز. (1385). نقش ارتباط فردی و جمعی در اشاعه نوآوریها در آموزش و پرورش. نوآوری های آموزشی، 5(15)، 115-149. SID. https://sid.ir/paper/75418/fa

    Vancouver: کپی

    هاشمی شهناز. نقش ارتباط فردی و جمعی در اشاعه نوآوریها در آموزش و پرورش. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1385؛5(15):115-149. Available from: https://sid.ir/paper/75418/fa

    IEEE: کپی

    شهناز هاشمی، “نقش ارتباط فردی و جمعی در اشاعه نوآوریها در آموزش و پرورش،” نوآوری های آموزشی، vol. 5، no. 15، pp. 115–149، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75418/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button