مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,074
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

534
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان انعکاس موضوعات کتابداری و اطلاع رسانی در کتاب های درسی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی (شاخه نظری) در سال تحصیلی 90-1389

صفحات

 صفحه شروع 297 | صفحه پایان 318

چکیده

 یکی از راه های شناساندن جایگاه هر رشته علمی برای جامعه و بخصوص دانش آموزان انعکاس مسائل مربوط به آن رشته در متون درسی است. نظر به اهمیت نقش محتوایی کتابهای درسی در انعکاس موضوعات و مسائل گوناگون و از طرف دیگر ناشناخته ماندن رشته کتابداری و اطلاع رسانی در دوران تحصیل برای دانش آموزان, در پژوهش حاضر میزان توجه به حوزه های موضوعی رشته کتابداری و اطلاع رسانی در محتوای کتابهای درسی با استفاده از روش تحلیل محتوا, بررسی و تحلیل گردید. ابزار اندازه گیری در این پژوهش چک لیست محتوای کتاب درسی بود. یافته های حاصل از بررسی 43 کتاب دوره متوسطه و پیش دانشگاهی شاخه نظری نشان داد کتابهای رشته علوم انسانی نسبت به سایر رشته ها بیشتر به موضوعات این رشته علمی توجه داشته اند. در بین کتابها از لحاظ میزان اطلاعات, کتاب «زبان فارسی» سال دوم دبیرستان مشترک تمامی رشته ها و از نظر تعداد دفعات کتاب «دین و زندگی» دوره پیش دانشگاهی مشترک تمامی رشته ها به موضوعات علوم کتابداری و اطلاع رسانی پرداخته اند. مقوله مرجع و کلیات در رشته کتابداری و اطلاع رسانی هم از نظر تعداد دفعات و هم از نظر حجمی که کتابهای درسی به آن پرداخته اند, بیشتر از سایر مقوله ها در کتابهای درسی دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی شاخه نظری, منعکس گردیده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    جوان بخت، میثم، وزیری، اسماعیل، و یقطین، مریم. (1390). بررسی میزان انعکاس موضوعات کتابداری و اطلاع رسانی در کتاب های درسی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی (شاخه نظری) در سال تحصیلی 90-1389. کتابداری و اطلاع رسانی، 14(1 (مسلسل 53))، 297-318. SID. https://sid.ir/paper/102746/fa

    Vancouver: کپی

    جوان بخت میثم، وزیری اسماعیل، یقطین مریم. بررسی میزان انعکاس موضوعات کتابداری و اطلاع رسانی در کتاب های درسی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی (شاخه نظری) در سال تحصیلی 90-1389. کتابداری و اطلاع رسانی[Internet]. 1390؛14(1 (مسلسل 53)):297-318. Available from: https://sid.ir/paper/102746/fa

    IEEE: کپی

    میثم جوان بخت، اسماعیل وزیری، و مریم یقطین، “بررسی میزان انعکاس موضوعات کتابداری و اطلاع رسانی در کتاب های درسی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی (شاخه نظری) در سال تحصیلی 90-1389،” کتابداری و اطلاع رسانی، vol. 14، no. 1 (مسلسل 53)، pp. 297–318، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/102746/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button