مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

358
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

148
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شیوع اختلالات روانی در دانش آموزان مقطع ابتدایی استان گلستان در سال 1393

صفحات

 صفحه شروع 58 | صفحه پایان 72

چکیده

 زمینه و هدف خطر ابتلاء به اختلال روانی در هر زمان و مکان برای انسان وجود دارد, از این رو شناخت این اختلالات و میزان شیوع و بروز آنها بسیار لازم به نظر می رسد و پژوهش حاضر با هدف بررسی شیوع اختلالات روانی در دانش آموزان مقطع ابتدایی استان گلستان انجام شده است. روش روش پژوهش توصیفی مقطعی است و جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی استان گلستان در سال تحصیلی 1393-1392 بود. همچنین حجم نمونه 843 دانش آموز از جامعه مذکور بوده است که به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده اند. جهت جمع آوری داده از پرسشنامه علایم مرضی کودکان بر اساس چهارمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی (اسپیرافکین و همکاران, 2002) استفاده شد. تحلیل داده ها نیز با استفاده آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و آزمون مجذور کا انجام شد. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد شایع ترین اختلال در دانش آموزان مورد مطالعه, اختلال خلقی خفیف (29 درصد) است و اختلال افسردگی شدید (0/3 درصد) کمترین میزان شیوع را دارد. همچنین در میزان شیوع اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی (از سه ریخت غلبه بر نارسایی توجه, غلبه بر فزون کنشی, و ترکیبی), اختلال نافرمانی مقابله ای, اختلال رفتار هنجاری, ترس مرضی خاص, افکار وسواسی, تیک حرکتی, تیک صوتی, درخودماندگی, اضطراب جدایی, بی اختیاری ادرار و دفع بین دو جنس (پسر و دختر) تفاوت معنادار وجود دارد (0/01 p). نتیجه گیری: اختلالات روانی, از جمله اختلال خلقی خفیف در دانش آموزان ابتدایی استان گلستان شیوع بالایی دارد و عوامل محیطی مانند وجود اقوام مختلف, شرایط اقتصادی و اجتماعی و جو عاطفی خانواده در بروز اختلالات روانی کودکان این منطقه نقش مهمی دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بابائی، مهناز. (1400). شیوع اختلالات روانی در دانش آموزان مقطع ابتدایی استان گلستان در سال 1393. سلامت روان کودک (روان کودک)، 8(3 )، 58-72. SID. https://sid.ir/paper/1028647/fa

    Vancouver: کپی

    بابائی مهناز. شیوع اختلالات روانی در دانش آموزان مقطع ابتدایی استان گلستان در سال 1393. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1400؛8(3 ):58-72. Available from: https://sid.ir/paper/1028647/fa

    IEEE: کپی

    مهناز بابائی، “شیوع اختلالات روانی در دانش آموزان مقطع ابتدایی استان گلستان در سال 1393،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 8، no. 3 ، pp. 58–72، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1028647/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button