مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

216
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

165
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین برنامه درمانی شناختی-اجتماعی اختلال های اضطرابی و ارزیابی اثربخشی آن بر نشانه های اضطراب اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: اختلال اضطراب اجتماعی, ترس از موقعیت های اجتماعی و عملکردی است. این نگرانی به احساسات اضطرابی, افکار و احساسات منفی, هم در موقعیت های واقعی و هم در پیش بینی موقعیت های اجتماعی منجر می شود. هدف از انجام این پژوهش تدوین برنامه درمانی شناختی-اجتماعی اختلال های اضطرابی و ارزیابی اثربخشی آن بر نشانه های اضطراب اجتماعی است. روش: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و جلسه پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش را نوجوانان 13 تا 15 سال با اختلال اضطراب اجتماعی و مادران آنها در منطقه 5 شهر تهران در سال 1397 تشکیل می دادند. با استفاده از نمونه گیری در دسترس تعداد 32 نوجوان از جامعه آماری مذکور, انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه اضطراب اجتماعی برای نوجوانان (لاجرکا و لوپز, 1998) استفاده شد. گروه مداخله برنامه درمانی شناختی-اجتماعی اختلال های اضطرابی را در 12 جلسه 60 دقیقه ای دریافت کرد, ولی به گروه گواه آموزشی داده نشد. در پایان هر دو گروه در مراحل پس آزمون و پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون تی استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه های درمان و گواه در اختلال اضطراب اجتماعی و مولفه های آن وجود دارد (0/001>P). همچنین نتایج آزمون تی همبسته نشان داد تاثیر برنامه درمانی شناختی-اجتماعی در مرحله پیگیری نیز در اختلال اضطراب اجتماعی و مولفه های آن اثربخش و پایدار بوده است. نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش می توان نتیجه گرفت که برنامه مداخله ای تدوین شده با تاکید بر توانمندی های فرد, افزایش آگاهی, بینش و تغییر سبک زندگی نوجوانان باعث بهبود نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی در نوجوانان شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نجفی فرد، طاهره، علیزاده، حمید، عسگری، محمد، و برجعلی، احمد. (1400). تدوین برنامه درمانی شناختی-اجتماعی اختلال های اضطرابی و ارزیابی اثربخشی آن بر نشانه های اضطراب اجتماعی. سلامت روان کودک (روان کودک)، 8(2 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/1028649/fa

    Vancouver: کپی

    نجفی فرد طاهره، علیزاده حمید، عسگری محمد، برجعلی احمد. تدوین برنامه درمانی شناختی-اجتماعی اختلال های اضطرابی و ارزیابی اثربخشی آن بر نشانه های اضطراب اجتماعی. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1400؛8(2 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/1028649/fa

    IEEE: کپی

    طاهره نجفی فرد، حمید علیزاده، محمد عسگری، و احمد برجعلی، “تدوین برنامه درمانی شناختی-اجتماعی اختلال های اضطرابی و ارزیابی اثربخشی آن بر نشانه های اضطراب اجتماعی،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 8، no. 2 ، pp. 0–0، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1028649/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button