مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

183
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

86
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه سیستم های مغزی رفتاری با خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: خودکارآمدی تحصیلی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مهم است و می تواند با سیستم های مغزی رفتاری آن ها ارتباط داشته باشد. این تحقیق با هدف بررسی رابطه سیستم های مغزی رفتاری با خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر گنبد انجام شد. روش بررسی: روش تحقیق از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم در سه پایه (دهم, یازدهم و دوازدهم) در سال 99-1398 شهرستان گنبدکاووس تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 230 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری, مقیاس سیستم های بازداری/فعال سازی رفتاری (کارور و وایت, 1994) و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی (جینگ و مورگان, 1999) بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها روش های تحلیل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری با نرم افزار SPSS نسخه 22 به کار رفت. سطح معناداری آزمون ها 0٫, 01 درنظر گرفته شد. یافته ها: نتایج نشان داد همبستگی منفی و معنا داری بین سیستم بازداری رفتاری و خودکارآمدی تحصیلی مشاهده شد (0٫, 01>p, 0٫, 44-r=)؛ همچنین بین سیستم فعال سازی رفتاری و خودکارآمدی تحصیلی همبستگی مثبت و معنا داری وجود داشت (0٫, 01>p, 0٫, 40r=). سیستم بازداری رفتاری (0٫, 001>p, 0٫, 310-=β, ) و سیستم فعال سازی رفتاری (0٫, 001>p, 0٫, 274=β, ) به طور مستقیم توانستند خودکارآمدی تحصیلی را پیش بینی کنند. نتیجه گیری: باتوجه به نتایج به دست آمده, با کاهش بازداری رفتاری و افزایش فعال سازی رفتاری می توان خودکارآمدی تحصیلی را افزایش داد؛ بنابراین توجه به سیستم های مغزی رفتاری و افزایش خودکارآمدی در دانش آموزان, در موفقیت تحصیلی آن ها ضروری به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    برسلانی، نسرین، ابراهیمی علویکلایی، صدیقه، صادقی، جمال، و محمدزاده، رجبعلی. (1400). بررسی رابطه سیستم های مغزی رفتاری با خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم. مطالعات ناتوانی، 11(1 (پیاپی 19) )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/1029077/fa

    Vancouver: کپی

    برسلانی نسرین، ابراهیمی علویکلایی صدیقه، صادقی جمال، محمدزاده رجبعلی. بررسی رابطه سیستم های مغزی رفتاری با خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1400؛11(1 (پیاپی 19) ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/1029077/fa

    IEEE: کپی

    نسرین برسلانی، صدیقه ابراهیمی علویکلایی، جمال صادقی، و رجبعلی محمدزاده، “بررسی رابطه سیستم های مغزی رفتاری با خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم،” مطالعات ناتوانی، vol. 11، no. 1 (پیاپی 19) ، pp. 0–0، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1029077/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button