Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,601
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر عزت نفس و رضایت از زندگی در دانشجویان دختر کمال گرا

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 68

چکیده

 مقدمه: مطالعات نشان داده اند که افراد کمال گرا از عزت نفس و رضایت از زندگی کمتری برخوردارند. از آن جایی که عزت نفس و رضایت از زندگی از مولفه های اصلی سلامت روان به شمار می روند و با توجه به این نکته که فکر, احساس و رفتار سه کارکرد انسانی مجزا نیستند بلکه هر سه با هم ارتباط متقابل دارند. لذا این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر عزت نفس و رضایت از زندگی در دانشجویان دختر کمال گرا انجام شد.روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه تجربی است. حجم نمونه 60 نفر بود که از بین دانشجویان دختر کمال گرا خوابگاهی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد) در سال تحصیلی 91 انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. آموزش راهبردهای شناختی به صورت گروهی, برای گروه آزمایش اجرا شد. پس از گذشت دو ماه داده های حاصل از پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که عزت نفس در گروه آزمایش در مقایسه با پیش آزمون و گروه کنترل به طور معناداری افزایش (p<0.001) داشته, همینطور رضایت از زندگی نیز افزایش (p<0.001) معناداری را نشان می دهد و این نتایج در دوره پیگیری هم چنان پایدار بوده است.نتیجه گیری: با توجه به ثمر بخش بودن استفاده از راهبردهای شناختی در افزایش عزت نفس و رضایت از زندگی, آموزش این راهبردها باید در راستای بازسازی شناختی, اصلاح الگوهای باور و تفکر غیرمنطقی و در نهایت بالا بردن سلامت روان صورت گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صادقیان، آزاده، فلاح، محمدحسین، زارعی، حسن، و زارع، محمدرضا. (1394). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر عزت نفس و رضایت از زندگی در دانشجویان دختر کمال گرا. طلوع بهداشت، 14(2 (مسلسل 50))، 57-68. SID. https://sid.ir/paper/102917/fa

    Vancouver: کپی

    صادقیان آزاده، فلاح محمدحسین، زارعی حسن، زارع محمدرضا. اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر عزت نفس و رضایت از زندگی در دانشجویان دختر کمال گرا. طلوع بهداشت[Internet]. 1394؛14(2 (مسلسل 50)):57-68. Available from: https://sid.ir/paper/102917/fa

    IEEE: کپی

    آزاده صادقیان، محمدحسین فلاح، حسن زارعی، و محمدرضا زارع، “اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر عزت نفس و رضایت از زندگی در دانشجویان دختر کمال گرا،” طلوع بهداشت، vol. 14، no. 2 (مسلسل 50)، pp. 57–68، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/102917/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا