مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

746
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

943
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تأثیر آموزش ویژگی های زیستی، شناختی و عاطفی دوران بلوغ به مادران بر بهبود روابط والد-فرزندی دختران دارای بلوغ زودرس

صفحات

 صفحه شروع 70 | صفحه پایان 83

چکیده

 مقدمه: این پژوهش با هدفِ بررسی تأثیر آموزش ویژگی­ های زیستی, شناختی و عاطفی دوران بلوغ به مادران بر بهبود روابط والد-فرزندی دختران دارای بلوغ زودرس به اجرا در آمد. روش بررسی: روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی دارای بلوغ زودرس منطقه فلاورجان اصفهان بودند که با روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه­ ای از بین کلیه مدارس ابتدایی دخترانه منطقه فلاورجان که شامل 35 مدرسه بود؛ 6 مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شد و از بین کلیه دانش­ آموزان دختر دارای بلوغ زودرس جنسی که دارای سن 11 سال و کمتر بودند, 30 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. بعد از آن مادران دانش­ آموزان گروه مداخله در طول 8 جلسه آموزش ویژگی­ های زیستی, شناختی و عاطفی دریافت کردند. اﺑ ﺰ ار­ ﮔ ﺮ دآوری اﻃ ﻼ ﻋ ﺎ ت, ﭘ ﺮ ﺳ ﺸ ﻨ ﺎ ﻣ ﻪ رابطه والد-فرزندی ﺑ ﻮ ده ﻛ ﻪ ﺑ ﻪ ﻣ ﻨ ﻈ ﻮ ر ارزﻳ ﺎ ﺑ ﻲ ﺗ أﺛ ﻴ ﺮ ﻣ ﺪ اﺧ ﻠ ﻪ , در دو ﻣ ﺮ ﺣ ﻠ ﻪ ﻗ ﺒ ﻞ و ﺑ ﻌ ﺪ از ﻣ ﺪ اﺧ ﻠ ﻪ ﺗ ﻮ ﺳ ﻂ داﻧ ﺶ آﻣ ﻮ زان ﺗ ﻜ ﻤ ﻴ ﻞ ﮔ ﺮ دﻳ ﺪ . یافته­ ها: نتایج نشان داد آموزش ویژگی های زیستی, شناختی و عاطفی دوران بلوغ به مادران اثر معناداری بر کیفیت رابطه والد-فرزندی داشت. هم چنین نتایج نشان داد آموزش ویژگی های زیستی, شناختی و عاطفی دوران بلوغ به مادر به طور اختصاصی­ تر بر احساسات مثبت, همانندسازی با مادر و میزان ارتباط در گروه آزمایشی تأثیرمعنی دار دارد(01/0>p) و بر مؤلفه عدم تنفر و گم گشتگی نقش در رابطه والد-فرزندی تأثیر معنی داری ندارد. نتیجه­ گیری: آموزش ویژگی های زیستی, شناختی و عاطفی دوران بلوغ به مادران می­ تواند روابط والد – فرزندی را در دخترانِ بلوغ زودرس بهبود بخشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برزگربفرویی، مهدی، آکوچکیان، الهام، و افخمی عقدا، محمد. (1397). بررسی تأثیر آموزش ویژگی های زیستی, شناختی و عاطفی دوران بلوغ به مادران بر بهبود روابط والد-فرزندی دختران دارای بلوغ زودرس. طلوع بهداشت، 17(2 (مسلسل 68) )، 70-83. SID. https://sid.ir/paper/102958/fa

    Vancouver: کپی

    برزگربفرویی مهدی، آکوچکیان الهام، افخمی عقدا محمد. بررسی تأثیر آموزش ویژگی های زیستی, شناختی و عاطفی دوران بلوغ به مادران بر بهبود روابط والد-فرزندی دختران دارای بلوغ زودرس. طلوع بهداشت[Internet]. 1397؛17(2 (مسلسل 68) ):70-83. Available from: https://sid.ir/paper/102958/fa

    IEEE: کپی

    مهدی برزگربفرویی، الهام آکوچکیان، و محمد افخمی عقدا، “بررسی تأثیر آموزش ویژگی های زیستی, شناختی و عاطفی دوران بلوغ به مادران بر بهبود روابط والد-فرزندی دختران دارای بلوغ زودرس،” طلوع بهداشت، vol. 17، no. 2 (مسلسل 68) ، pp. 70–83، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/102958/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button