مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

882
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

351
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش بر اصلاح مشکلات رشد در دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر پاوه

صفحات

 صفحه شروع 104 | صفحه پایان 114

کلیدواژه

چکیده

 مقدمه: اختلالات رشد در دانش آموزان سنین دبستان از جمله مشکلات شابع دوران کودکی است که تاثیرات منفی ماندگاری بر وضعیت فیزیکی و هوشی کودک خواهند گذاشت. بر این مبنا مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان انواع این اختلالات و انجام مداخله جهت کاهش آنها در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر پاوه انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع نیمه تجربی (مداخله ای آموزش محور) است که در طی 15 ماه در مدارس ابتدایی شهر پاوه و در دو مرحله به انجام رسید. ابزار مورد استفاده در این مطالعه, نمودارهای پایش رشد موجود در کشور بود که وضعیت قد و شاخص توده بدن به سن بر اساس آنها سنجیده می شد. برای تحلیل داده ها نرم افزار 10 STATA استفاده گردید و در همه تحلیل ها مقدار برای P محاسبه و P<0.05 معنی دار در نظر گرفته شد.یافته ها: در این مطالعه, تعداد 574 دانش آموز در مطالعه شرکت نمودند که 51.5 درصد از آنان را دختر و 48.5 درصد از آنان را پسران تشکیل دادند. در بررسی های صورت گرفته در پیش آزمون مشخص گردید که 23.3 درصد از دانش آموان دارای مشکل لاغری, 4.8 درصد دارای اختلال کوتاه قدی, 8 درصد دارای اضافه وزن و 10.6 درصد دچار اختلال چاقی می باشند. همچنین نتایج بدست آمده نشان داد که بطور کلی مداخلات صورت گرفته باعث ایجاد تغییرات مثبت گردیده اند و میزان آنها بخصوص در مورد لاغری و اضافه وزن به طرز معنی داری تغییر یافته است (P<0.001). همچنین مطالعه نشان داد که میزان تغییرات ایجاد شده در دختران بیشتر از پسران است (P=0.001).نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که می توان با طراحی و اجرای مداخلات مناسب و جامع و پیگیری مداوم و هدفدار آنها, مشکلات و اختلالات رشد و تغذیه را بطرز مناسبی مرتفع نمود. بی تردید روشها و نتایج این مطالعه می تواند در عرصه های مشابه مورد استفاده قرار گرفته و مثمر ثمر واقع گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غریبی، فرید، اصغری جعفرآبادی، محمد، و جمال محمدی، علی. (1393). بررسی تاثیر آموزش بر اصلاح مشکلات رشد در دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر پاوه. طلوع بهداشت، 13(4 (مسلسل 46))، 104-114. SID. https://sid.ir/paper/103024/fa

    Vancouver: کپی

    غریبی فرید، اصغری جعفرآبادی محمد، جمال محمدی علی. بررسی تاثیر آموزش بر اصلاح مشکلات رشد در دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر پاوه. طلوع بهداشت[Internet]. 1393؛13(4 (مسلسل 46)):104-114. Available from: https://sid.ir/paper/103024/fa

    IEEE: کپی

    فرید غریبی، محمد اصغری جعفرآبادی، و علی جمال محمدی، “بررسی تاثیر آموزش بر اصلاح مشکلات رشد در دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر پاوه،” طلوع بهداشت، vol. 13، no. 4 (مسلسل 46)، pp. 104–114، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/103024/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button