مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

195
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

109
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی نقش آموزش نشانه شناسی مبتنی بر طبیعت در ارتقا خلاقیتِ طراحی معماری با فرآیند حل مسئله از طریق تکنیک TRIZ؛ مورد پژوهی: دروس مهارتی پایه

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 28

چکیده

 همه بناها و معماری آن, کم وبیش بر معنایی دلالت دارند. هر بنایی معنایی خاص را در ذهن بیننده تداعی می کند ک همبتنی بر دانش نشانه شناسی است. همچنین طبیعت مشحون از جلوه های نمادین و نشانه شناختی است که قابلیت کاربرد در دروس پایه طراحی معماری را دارد. ازسویی دیگر, «آلتشولر» تریز را تحت عنوان «فن آوری خلاقیت و نوآوری» می داند که می توان آن را علم «خلاقیت شناسی» دانست. جامعه آماری تحقیق اساتید دانشگاهی دانشگاه برتر کشور و حجم نمونه با استفاده از فرمول مورگان برای اعتبار تحقیق, 150 نفر محاسبه شد که به روش تصادفی انتخاب گردیدند. همچنین برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد سنجش خلاقیت تورنس و عابدی (2018) و پرسشنامه محقق ساخته فرآیند حل مسئله از طریق تکنیک TRIZ استفاده گردید و پایایی آن ها از طریق آلفای کرونباخ برای ارتباط معنادار آموزش نشانه شناسی مبتنی بر طبیعت در ارتقا خلاقیت در دروس پایه معماری و فرآیند حل مسئله از طریق تکنیک TRIZ بترتیب 873/0 و 905/0 بدست آمد. برای تحلیل داده های گردآوری شده از آزمون رگرسیون خطی ساده استفاده شد و نتایج پژوهش نشان داد که بین آموزش نشانه شناسی مبتنی بر طبیعت و ارتقاء خلاقیت دانشجویان از دید کارشناسان و خبرگان دانشگاهی با فرآیند حل مسئله از طریق تکنیک TRIZ رابطه معنی داری وجود دارد. و همچنین نتیجه حاصل شد که بین آموزش نشانه شناسی مبتنی بر طبیعت با انتخاب ابزار در حل مسئله (اسکیس راندو و ماکت) از طریق تکنیک TRIZ رابطه معنی داری دارد که با عنایت به بتای محاسبه شده رابطه آموزش نشانه شناسی مبتنی بر طبیعت با انتخاب ابزار در حل مسئله (اسکیس راندو و ماکت) از طریق تکنیک TRIZ تایید می شود. همچنین در پایان راهکارهایی جهت ارتقا کاربست دانش نشانه شناسی مبتنی بر طبیعت و الگوهای طبیعی در ارتقا میزان خلاقیت دانشجویان مورد اشاره قرار گرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدپورتو، محسن، باور، سیروس، پیری، سعید، و ضیابخش، ندا. (1401). ارزیابی نقش آموزش نشانه شناسی مبتنی بر طبیعت در ارتقا خلاقیتِ طراحی معماری با فرآیند حل مسئله از طریق تکنیک TRIZ؛ مورد پژوهی: دروس مهارتی پایه. بوطیقای معماری، 2(7ویژه نامه)، 19-28. SID. https://sid.ir/paper/1030661/fa

    Vancouver: کپی

    محمدپورتو محسن، باور سیروس، پیری سعید، ضیابخش ندا. ارزیابی نقش آموزش نشانه شناسی مبتنی بر طبیعت در ارتقا خلاقیتِ طراحی معماری با فرآیند حل مسئله از طریق تکنیک TRIZ؛ مورد پژوهی: دروس مهارتی پایه. بوطیقای معماری[Internet]. 1401؛2(7ویژه نامه):19-28. Available from: https://sid.ir/paper/1030661/fa

    IEEE: کپی

    محسن محمدپورتو، سیروس باور، سعید پیری، و ندا ضیابخش، “ارزیابی نقش آموزش نشانه شناسی مبتنی بر طبیعت در ارتقا خلاقیتِ طراحی معماری با فرآیند حل مسئله از طریق تکنیک TRIZ؛ مورد پژوهی: دروس مهارتی پایه،” بوطیقای معماری، vol. 2، no. 7ویژه نامه، pp. 19–28، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1030661/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button