Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

841
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

507
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل تعیین کننده استفاده از نخ دندان بر مبنای مدل فرانظریه ای در دانش آموزان مقطع دبیرستان شهرستان پاکدشت سال 1391

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 24

چکیده

 مقدمه: با استفاده از مسواک همواره نقاطی از نواحی اینتر پروگزیمال قابل دسترس نمی باشد و حذف پلاک از این نواحی با استفاده از نخ دندان لازم است. هدف این مطالعه بررسی عوامل تعیین کننده بر رفتار استفاده از نخ دندان در دانش آموزان دبیرستانی براساس الگوی فرا نظریه ای می باشد.روش بررسی: مطالعه حاضر, مطالعه ای توصیفی- تحلیلی به روش مقطعی می باشد که با حضور 653 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهرستان پاکدشت که به روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند, در اردیبهشت سال 1391انجام شد. پرسشنامه محقق ساخته شامل اطلاعات زمینه ای, مراحل تغییر, خودکارآمدی, موانع و مزایای درک شده جهت جمع آوری داده ها بود. روایی محتوایی با استفاده از جدول لاوشه و CVI=0.97 و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ (0.83) تایید شد. داده ها با نرم افزار 15 SPSSو آزمونهایlogistic Regression spearman Correlation ,nonparametric tests ,ANOVAs مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: اکثریت دانش آموزان با 73 درصد (477 نفر), در استفاده از نخ دندان در مرحله پیش تفکر و تفکر قرار داشتند. نمره خودکارآمدی و مزایای درک شده آزمودنیها در مراحل اولیه تغییر رفتار پایین تر و موانع درک شده در مراحل اولیه بالاتر از مراحل نهایی بود (P<0.000). همچنین افزایش میزان خودکارآمدی درک شده, شانس اقدام به استفاده از نخ دندان و نگهداری این رفتار به مدت بیشتر از 6 ماه را افزایش می دهد و افزایش در موانع درک شده افراد این شانس را کاهش می دهد (P<0.000).نتیجه گیری: درصد بالایی از دانش آموزان جهت استفاده از نخ دندان در مرحله پیش تفکر و تفکر قرار داشتند, که احتمالا در آینده در معرض پوسیدگی بین دندانی قرار خواهند گرفت. برمبنای الگوی فرانظریه ای خودکارآمدی درک شده, مزایا و موانع درک شده از عوامل تعیین کننده استفاده از نخ دندان می باشند که دربرنامه ریزی های آموزشی باید مد نظر قرار گیرند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مظلومی محمودآباد، سیدسعید، کمالی خواه، طاهره، رحمتی نجارکلایی، فاطمه، و کریمی، مسعود. (1393). بررسی عوامل تعیین کننده استفاده از نخ دندان بر مبنای مدل فرانظریه ای در دانش آموزان مقطع دبیرستان شهرستان پاکدشت سال 1391. طلوع بهداشت، 13(2 (مسلسل 44))، 12-24. SID. https://sid.ir/paper/103100/fa

    Vancouver: کپی

    مظلومی محمودآباد سیدسعید، کمالی خواه طاهره، رحمتی نجارکلایی فاطمه، کریمی مسعود. بررسی عوامل تعیین کننده استفاده از نخ دندان بر مبنای مدل فرانظریه ای در دانش آموزان مقطع دبیرستان شهرستان پاکدشت سال 1391. طلوع بهداشت[Internet]. 1393؛13(2 (مسلسل 44)):12-24. Available from: https://sid.ir/paper/103100/fa

    IEEE: کپی

    سیدسعید مظلومی محمودآباد، طاهره کمالی خواه، فاطمه رحمتی نجارکلایی، و مسعود کریمی، “بررسی عوامل تعیین کننده استفاده از نخ دندان بر مبنای مدل فرانظریه ای در دانش آموزان مقطع دبیرستان شهرستان پاکدشت سال 1391،” طلوع بهداشت، vol. 13، no. 2 (مسلسل 44)، pp. 12–24، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/103100/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا