مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

80
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

488
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازنمایی برند ملی ایران در عکس های خبرگزاری آسوشیتدپرس

صفحات

 صفحه شروع 311 | صفحه پایان 351

چکیده

 ]مفهوم نسبتا جدید «برند ملی», در واقع, مجموع تصوراتی است که ذی نفعان بین المللی از مردم, مکان, زبان, تاریخ, غذا, مد, چهره های مشهور و نامدار, برندهای شناخته شده و جهانی مربوط به محصولات یک کشور دارند. این مفهوم در عصر جهانی شدن, به یکی از ضرورت های پیش روی کشورها تبدیل شده است. در این میان, رسانه های بین المللی با تکیه بر قدرت نفوذ بالایی که دارند, نقشی کلیدی در ساخت معنی های مثبت یا منفی در ذهن مخاطبان خود داشته و بنابراین هرگونه بازنمایی ارایه شده از سوی آنها تاثیر مستقیمی در تقویت یا تضعیف برند ملی کشورها در سطح بین المللی خواهد داشت. در این پژوهش, با هدف تعیین چگونگی بازنمایی برند ملی ایران در عکس های خبرگزاری آسوشیتدپرس, تعداد 16994 عکس مرتبط با برند ملی ایران به عنوان نمونه, با روش تحلیل محتوای عمقی و از طریق تکنیک مقوله بندی با استفاده از دستورالعمل کدگذاری معکوس توسط نرم افزار ام. آر. پی مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج پژوهش, نشان دهنده یک برند به شدت سیاسی و سراسر منفی از بعد «حکومت» ایران, در قالب بنیادگرایان دینی جنگ طلب, حامی تروریسم و ناکارآمد است که به نقض گسترده حقوق مدنی و قضایی شهروندان از طریق سانسور و توقیف رسانه ها, بازداشت و زندانی کردن فعالان سیاسی و مدنی و تحمیل چارچوب های سختگیرانه مذهبی اقدام می نمایند. هرچند در مقطع قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران, با بازنمایی کاملا متفاوتی مبنی بر یک حکومت دیکتاتوری اشرافی مدرن و دارای تعاملات بین المللی سازنده و تاثیرگذار در جهت تقویت صلح و امنیت جهانی مواجه هستیم. [1] این مقاله, مستخرج از رساله دکتری حمید عابدی با عنوان «بازنمایی برند ملی ایران در عکس های خبری دو خبرگزاری AP و AFP» در دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محسنیان راد، مهدی، و عابدی، حمید. (1399). بازنمایی برند ملی ایران در عکس های خبرگزاری آسوشیتدپرس. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 16(59 )، 311-351. SID. https://sid.ir/paper/1033514/fa

    Vancouver: کپی

    محسنیان راد مهدی، عابدی حمید. بازنمایی برند ملی ایران در عکس های خبرگزاری آسوشیتدپرس. مطالعات فرهنگی و ارتباطات[Internet]. 1399؛16(59 ):311-351. Available from: https://sid.ir/paper/1033514/fa

    IEEE: کپی

    مهدی محسنیان راد، و حمید عابدی، “بازنمایی برند ملی ایران در عکس های خبرگزاری آسوشیتدپرس،” مطالعات فرهنگی و ارتباطات، vol. 16، no. 59 ، pp. 311–351، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1033514/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button