Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

145
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

470
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی روابط ساختاری خودتنظیمی شناختی و بهزیستی شغلی در معلّمان دوره متوسطه دوم: نقش میانجی فرسودگی شغلی و رضایت شغلی

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 86

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری خود تنظیمی شناختی و بهزیستی شغلی با نقش میانجی فرسودگی شغلی و رضایت شغلی معلمان مقطع متوسطه دوم بود. روش: نوع پژوهش توصیفی, همبستگی و در قالب مدلسازی روابط ساختاری بود. جامعه پژوهشی شامل 837 نفر از معلمان مرد و زن شاغل در مدارس دولتی دوره دوم متوسطه در ارومیه در سال تحصیلی 97-96 بود که از بین آنان 204 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به دست آمد. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه های بهزیستی شغلی شولتز (2008), خود تنظیمی شناختی مترن و باویر (2014), پرسشنامه فرسودگی ماسلاچ-نظرسنجی معلمان (1986), شاخص رضایت شغلی جاج, لاکه, دورهام و کلوگر (1998), مقیاس رضایت معلم لیم هو و تانگ آو(2006) بودند. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزارهای SPSS-22 و AMOS-22 و به روش مدلسازی معادله ساختاری تحلیل شد. یافته ها: یافته ها حاکی از غیرمعناداری اثر مستقیم خود تنظیمی شناختی (09/0=β, , 398/0p=) و معناداری اثر غیرمستقیم آن بر بهزیستی شغلی و تایید مدل بعد از اصلاح آن بود (90/0= GFI, 90/0= CFI, 08/0= RMSEA / 64/0=PNFI, 76/0= PRATIO, 77/0= ). نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که خود تنظیمی شناختی بواسطه کاهش فرسودگی شغلی و افزایش رضایت شغلی بر بهبود بهزیستی شغلی معلمان اثر دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آب خیز، شلر، و میکاییلی منیع، فرزانه. (1399). بررسی روابط ساختاری خودتنظیمی شناختی و بهزیستی شغلی در معلّمان دوره متوسطه دوم: نقش میانجی فرسودگی شغلی و رضایت شغلی. مشاوره شغلی و سازمانی، 12(44 )، 71-86. SID. https://sid.ir/paper/1036927/fa

    Vancouver: کپی

    آب خیز شلر، میکاییلی منیع فرزانه. بررسی روابط ساختاری خودتنظیمی شناختی و بهزیستی شغلی در معلّمان دوره متوسطه دوم: نقش میانجی فرسودگی شغلی و رضایت شغلی. مشاوره شغلی و سازمانی[Internet]. 1399؛12(44 ):71-86. Available from: https://sid.ir/paper/1036927/fa

    IEEE: کپی

    شلر آب خیز، و فرزانه میکاییلی منیع، “بررسی روابط ساختاری خودتنظیمی شناختی و بهزیستی شغلی در معلّمان دوره متوسطه دوم: نقش میانجی فرسودگی شغلی و رضایت شغلی،” مشاوره شغلی و سازمانی، vol. 12، no. 44 ، pp. 71–86، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1036927/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button