مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

157
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

92
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نشانه شناسی هویت ایرانی در طراحی گرافیک و عنوان بندی فیلم (مطالعه موردی: فیلم جعفرخان از فرنگ برگشته، سال 1366 ه. ش)

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 140

چکیده

 به علت اجتماعی بودن موجودیت انسان, هویت اجتماعی و عوامل فرهنگی یکی از مؤلفه های تأثیرگذار در زندگی اوست. هنر, آن زمان که پیوندهای عمیق فرهنگی و آشنایی با ریشه های وجودی جامعه شکل گرفته باشد, می تواند هویت یک ملت را نشان دهد. باتوجه به اهمیت کاربرد هویت ملی در عنوان بندی فیلم های ایرانی, پژوهش پیشرو قصد دارد به شناخت عناصر بصری و نشانه شناسی تصویری و نوشتاری مرتبط با اندیشه ایرانی در عنوان بندی یکی از فیلم های مطرح بپردازد و با بهره گیری از نظریه نشانه شناسی پیرس و روش تحقیق توصیفی- تحلیلی, بر این موضوع تأکید نماید. موردمطالعه, تیتراژ فیلم «جعفرخان از فرنگ برگشته» محصول سال 1366 ه. ش است که به دلیل وجود تصاویر و نشانه های مرتبط با گرافیک ایرانی دارای اهمیت است. در بخش تحلیل بصری, عنوان بندی به 34 پلان تقسیم و ترکیب رنگی هر نما مشخص گردیده است. پس از آن, معنا و مفاهیم نشانه ها در جدول ارائه شده است و تصاویری که از نمودهای نقوش, وسایل و آداب ایرانی برخوردار بودند, نمایش داده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش بدین شرح است که: در تصاویر و ترکیب بندی ها فقط به نقوش ایرانی بسنده نکرده است؛ بلکه اندیشه ایرانی را به نمایش گذاشته است. بسیاری از نشانه ها با بیان ضمنی, به صورت غیرمستقیم و گاهی با ایهام به انتقال پیام پرداخته است. دقیقاً مانند هنرمندان قدیم ایرانی که همیشه به صورت غیرمستقیم پیام را به مخاطب خود منتقل می کردند. رنگ ها همچنین دارای بیان مفهومی و نمادین هستند. تنوع تکنیک و تصویرسازی و استفاده از گرافیک متحرک این تیتراژ در زمان خود نوآور بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی ناصری مفرد، شایسته، و احمدپناه، ابوتراب. (1401). نشانه شناسی هویت ایرانی در طراحی گرافیک و عنوان بندی فیلم (مطالعه موردی: فیلم جعفرخان از فرنگ برگشته, سال 1366 ه. ش). مطالعات بین رشته ای هنرهای تجسمی، 1(2 )، 127-140. SID. https://sid.ir/paper/1040211/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی ناصری مفرد شایسته، احمدپناه ابوتراب. نشانه شناسی هویت ایرانی در طراحی گرافیک و عنوان بندی فیلم (مطالعه موردی: فیلم جعفرخان از فرنگ برگشته, سال 1366 ه. ش). مطالعات بین رشته ای هنرهای تجسمی[Internet]. 1401؛1(2 ):127-140. Available from: https://sid.ir/paper/1040211/fa

    IEEE: کپی

    شایسته کریمی ناصری مفرد، و ابوتراب احمدپناه، “نشانه شناسی هویت ایرانی در طراحی گرافیک و عنوان بندی فیلم (مطالعه موردی: فیلم جعفرخان از فرنگ برگشته, سال 1366 ه. ش)،” مطالعات بین رشته ای هنرهای تجسمی، vol. 1، no. 2 ، pp. 127–140، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1040211/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button