مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

51
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

23
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اختلافات صرفی واژگان قرآنی در مدارس قِرائی

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 58

چکیده

 محققان علوم قرآنی درباره ی اختلاف قرائت برخی واژگان قرآنی, به دلایل مختلفی مانند فقدان قواعد مدوّن نقطه گذاری و إعراب در سده های نخستین هجری اشاره کرده اند. این دلایل در منابع کهن, به ویژه در آثاری با عنوان «حجة القرائات», به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند. بر اساس این منابع, اختلاف قرائات در ظاهر یا ریشه ی برخی واژگان را می توان بر اساس قواعد دستور زبان عربی و نیز با توجه به سیاق معنایی و ساختاری آیات توجیه علمی نمود. در جستار حاضر, تلاش نمودیم تا اختلافات صرفی قراء مشهور ده گانه را در چهارده قسم تقسیم بندی کنیم و سپس بر اساس منابع کهن قرائی, بر صحت آنها استدلالات آوامعناشناختی مختلفی را ارائه نماییم. مراد از اختلافات صرفی, اختلاف در خوانش کلماتی است که تحلیل آنها مربوط به علم صرف می شود. برخی از این اقسام چهارده گانه عبارتند از: اختلاف در تذکیر و تأنیث, اختلاف در ریشه ی افعال ثلاثی مجرد, اختلاف در اوزان افعال ثلاثی مزید, اختلاف در اوزان اسامی مختلف, اختلاف در ثلاثی مجرد یا ثلاثی مزیدبودن برخی افعال. این اختلافات را در قرائت قراء ده گانه بررسی خواهیم نمود و از این جهت, پژوهش حاضر را می توان پژوهشی جامع تلقی نمود؛ چراکه صرفاً به قراء سبعه اکتفا نکرده است. روش پژوهش حاضر به صورت کتابخانه ای و بنیادی است. تحلیل علمی و ادبی اختلاف قرائات هم در راستای تبیین اعجاز زبان شناختی قرآن است و هم عدم تحریف لفظی و معنوی قرآن را به اثبات می رساند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زاهدی، امیرمحمد، درزی، قاسم، و احمدی زاده، حسن. (1401). بررسی اختلافات صرفی واژگان قرآنی در مدارس قِرائی. مطالعات قرائت قرآن، 10(19 )، 33-58. SID. https://sid.ir/paper/1042856/fa

    Vancouver: کپی

    زاهدی امیرمحمد، درزی قاسم، احمدی زاده حسن. بررسی اختلافات صرفی واژگان قرآنی در مدارس قِرائی. مطالعات قرائت قرآن[Internet]. 1401؛10(19 ):33-58. Available from: https://sid.ir/paper/1042856/fa

    IEEE: کپی

    امیرمحمد زاهدی، قاسم درزی، و حسن احمدی زاده، “بررسی اختلافات صرفی واژگان قرآنی در مدارس قِرائی،” مطالعات قرائت قرآن، vol. 10، no. 19 ، pp. 33–58، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1042856/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button