مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

257
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

575
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش تعدیل کننده و واسطه ای توانمندی ایگو در رابطه بین روابط موضوعی و حالات هویت در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 118

چکیده

 مقدمه با توجه به نقش تجارب اولیه افراد با والدین در شکل گیری هویت در بزرگسالی, هدف این پژوهش بررسی نقش روابط موضوعی در شکل گیری حالات هویت و همچنین تعیین نقش واسطه ای و تعدیل کننده توانمندی ایگو در این رابطه بود. روش بر مبنای یک طرح همبستگی 200 دانشجو در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی, واحد تهران جنوب در سال تحصیلی 97-98 با روش نمونه برداری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه روابط موضوعی و واقعیت آزمایی بل, مقیاس تجدید نظر شده اندازه عینی بسط یافته پایگاه های هویت من وپرسشنامه روانی-اجتماعی توانمندی ایگو پاسخ دادند. نتایج تحلیل داده ها به روش رگرسیون ساده نشان داد که روابط موضوعی و توانمندی ایگو می توانند حالات هویت را به صورت معنادار پیش بینی کنند. همچنین, نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که توانمندی ایگو می تواند واسطه رابطه بین روابط موضوعی و هویت پیشرفته باشد. علاوه بر این, توانمندی ایگو می تواند ارتباط بین رابطه موضوعی خودمیان بینی و هویت به تعویق افتاده را تعدیل کند. بحث و نتیجه گیری: این یافته ها بیانگر اهمیت توجه به ساختار ایگو در بررسی چالش های مربوط به هویت می باشد. می توان از یافته های این پژوهش در غنی سازی مدل های واسطه ای و شناخت نقش روابط فرد در کودکی در شکل گیری هویت در بزرگسالی استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نیکوصفت، زهرا، و قره باغی، فاطمه. (1399). نقش تعدیل کننده و واسطه ای توانمندی ایگو در رابطه بین روابط موضوعی و حالات هویت در دانشجویان. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 18(2 (پیاپی 35) )، 109-118. SID. https://sid.ir/paper/1044139/fa

    Vancouver: کپی

    نیکوصفت زهرا، قره باغی فاطمه. نقش تعدیل کننده و واسطه ای توانمندی ایگو در رابطه بین روابط موضوعی و حالات هویت در دانشجویان. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)[Internet]. 1399؛18(2 (پیاپی 35) ):109-118. Available from: https://sid.ir/paper/1044139/fa

    IEEE: کپی

    زهرا نیکوصفت، و فاطمه قره باغی، “نقش تعدیل کننده و واسطه ای توانمندی ایگو در رابطه بین روابط موضوعی و حالات هویت در دانشجویان،” روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، vol. 18، no. 2 (پیاپی 35) ، pp. 109–118، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1044139/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button