Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    1-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    127
  • دانلود: 

    449
چکیده: 

مقدمه بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس با عوامل تنش زای متعدد جسمی و روانی مواجه هستند که منجر به کاهش کیفیت زندگی آنان می شود. با توجه به ارتباط تنظیم شناختی هیجان و اضطراب وجودی با بیماری های سیستم اعصاب مرکزی، یکی از روش هایی که می تواند به توانبخشی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس کمک نماید، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان و اضطراب وجودی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بود. روش طرح تحقیق نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش 26 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شهرستان رشت در سال 1397 بود که به طور در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2001) و پرسشنامه اضطراب وجودی (گود و گود، 1974) در مراحل قبل و بعد از درمان استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه، تحت درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند ولی گروه گواه هیچ گونه درمانی دریافت نکرد. داده های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری تحلیل شدند. نتایج نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود تنظیم شناختی هیجان و اضطراب وجودی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس تاثیر دارد (001/0>p). بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می تواند در بهبود نشانه های شناختی و هیجانی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس از کارایی لازم برخوردار باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 127

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 449 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    11-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    193
  • دانلود: 

    487
چکیده: 

مقدمه یکی از اختلالات عملکرد جنسی که می تواند تاثیر ناخوشایندی بر سلامت روان زنان و روابط زناشویی آنان گذارد، واژینیسموس است. هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی طرح واره درمانی بر کاهش اضطراب و افسردگی و بهبود عملکرد جنسی زنان مبتلا به واژینیسموس شهر کرمان بود. روش پژوهش حاضر تحلیلی توصیفی از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر کرمان با اختلال واژینیسموس بود، 30 نفر به عنوان نمونه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل [هر گروه 15 نفر] قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای هفتگی به صورت گروهی مورد طرح واره درمانی قرار گرفتند. پرسشنامه های اضطراب کتل [1973]، افسردگی بک [1988] و عملکرد جنسی روزن و همکاران [2000] در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون بر روی دو گروه اجرا گردید. داده ها پس از گردآوری با استفاده از تحلیل کواریانس و اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نتایج حاکی از آن بود که طرح واره درمانی، موجب کاهش معنادار در میانگین نمرات اضطراب و افسردگی و افزایش معنادار در میانگین نمرات عملکرد جنسی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل گردید [001/0>P]. میزان اضطراب و افسردگی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون و پیگیری 12ماهه نسبت به مرحله پیش آزمون کاهش معناداری داشت [001/0>P] و همچنین میزان عملکرد جنسی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون و پیگیری 12ماهه نسبت به مرحله پیش آزمون افزایش معناداری داشت [001/0>P]. بحث و نتیجه گیری: بر پایه یافته های این پژوهش نتیجه گرفته می شود که اثربخشی طرح واره درمانی بر کاهش اضطراب و افسردگی و بهبود عملکرد جنسی مراجعین به مراکز مشاوره موثر می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 193

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 487 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    21-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    184
  • دانلود: 

    525
چکیده: 

مقدمه هدف پژوهش بررسی نقش عوامل مادرانه (دلبستگی مادر، تنیدگی والدینی، ذهن آگاهی مادر، کیفیت مراقبت مادرانه و رفتار های فرزند پروری) در شکل گیری مشکلات رفتاری کودکان بود. روش پژوهش از نوع مطالعات توصیفی و در چارچوب یک طرح همبستگی انجام گرفت. نمونه را 290 نفر از مادران کودکان 3 تا 6 ساله شهر جیرفت تشکیل می دهند که به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. مادران، مجموعه ای از پرسشنامه ها شامل مقیاس کیفیت مراقبت مادرانه، مقیاس فرزند پروری، مقیاس تنیدگی والدینی-فرم کوتاه، مقیاس دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید، مقیاس های رفتاری پیش دبستانی و مهد کودک و پرسشنامه پنج وجهی ذهن آگاهی را تکمیل کردند. به منظور ارزیابی روابط بین متغیر ها در الگوی پیشنهادی، از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج یافته های مطالعه نشان داد مدل نهایی پس از حذف مسیر غیر معنی دار شیوه های فرزند پروری به مشکلات رفتاری کودک، از برازش خوبی برخوردار بود و در مجموع، عوامل مادرانه توانست 51 درصد واریانس مشکلات رفتاری کودک را تبیین کند. یافته ها نشان داد دلبستگی مادرانه به صورت مستقیم بر ذهن آگاهی مادر، تنیدگی والدینی و شیوه های فرزند پروری اثر می گذارد و به صورت غیر مستقیم و از طریق تنیدگی والدینی و کیفیت مراقبت مادرانه بر مشکلات رفتاری کودک تاثیر می گذارد. یافته ها نشان داد ذهن آگاهی به صورت مستقیم بر تنیدگی والدینی، شیوه های فرزند پروری و کیفیت مراقبت مادرانه تاثیر می گذارد و با واسطه گری کیفیت مراقبت مادرانه و تنیدگی والدینی بر مشکلات رفتاری کودک اثر می گذارد. همچنین، تنیدگی والدینی هم به صورت مستقیم، و هم به صورت غیر مستقیم از طریق اثر بر کیفیت مراقبت مادرانه، بر مشکلات رفتاری کودک اثر می گذارد. بحث و نتیجه گیری: نتایج از نقش مهم ویژگی های مادر در شکل گیری مشکلات رفتاری کودک حمایت کرد. مضامین کاربردی نتایج الگوی نهایی در آموزش های فرزند پروری، به تفضیل مورد بحث قرار گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 184

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 525 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    37-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    85
  • دانلود: 

    404
چکیده: 

مقدمه فرایند اسناد یکی از بنیادی ترین پدیده های روان شناختی است که افکار و هیجانات منفی را در موقعیت های شکست تحصیلی تولید می کند و به موجب آن فرد ممکن است رفتارهای ناسازگار تحصیلی را از خود بروز دهد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کارآمدی مداخله بازآموزی اسنادی بر روی دانشجویان مشروطی انجام شد. روش در یک طرح آزمایشی از نوع طرح افزودنی 110 دانشجوی مشروطی دانشکده فنی دانشگاه تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 98-1397 به مطالعه فراخوانده شدند. پس از غربال گری اولیه براساس مشروطی در نیمسال قبل و نمره پایین در مقیاس احساس کنترل تحصیلی پری (2001)، تعداد 30 نفر در سه گروه شامل گروه های مداخله ای بازآموزی اسنادی مببتنی بر روش شناختی و مبتنی بر روش شناختی به علاوه فیلم و گروه کنترل جای گذاری شدند. مداخله بازآموزی اسنادی برای دو گروه آزمایشی در 9 جلسه 120 دقیقه ای به مدت پنج هفته برگزار شد؛ با این تفاوت که، القای بازآموزی اسنادی در سه جلسه برای گروه آزمایشی نخست صرفا به روش بحث گروهی و تکالیف نوشتاری و برای گروه آزمایشی دوم از طریق نمایش فیلم، بحث گروهی و تکالیف نوشتاری اجرا شد. شرکت کنندگان قبل و بعد از اجرا و در مرحله پیگیری دو ماه بعد به مقیاس های احساس کنترل تحصیلی، رضایت از زندگی کانتریل (1965) و عواطف مثبت و منفی مراچک و کولارز (1998) پاسخ دادند. نمرات و معدل نیمسال قبلی و نیمسال جاری دانشجویان پس از اتمام مداخله از آموزش دانشکده دریافت شد. نتایج نتایج تحلیل واریانس آمیخته نشان داد مداخله ی بازآموزی اسنادی برای دانشجویان مشروطی منجر به افزایش معنی دار احساس کنترل، بهبود عملکرد تحصیلی و ارتقای بهزیستی ذهنی آن ها در مقایسه با گروه کنترل شد. همچنین، اضافه کردن فیلم به القای بازآموزی اسنادی تاحدی پیامدهای مثبت به همراه داشت؛ اگرچه، به سطح معنی داری آماری نرسید. بحث و نتیجه گیری: به نظر می رسد اصلاح اسنادهای علی ناسازگار، احساس کنترل و تلاش راهبردی افراد شکست خورده را افزایش داده و این به نوبه ی خود به پیامدهای مثبت تحصیلی منجر می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 85

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 404 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    55-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    472
  • دانلود: 

    723
چکیده: 

مقدمه هدف پژوهش حاضر تدوین و آزمون مدل تبیین تعارضات زناشویی بر پایه نیازهای اساسی در نظریه انتخاب از طریق نقش میانجی معنویت بود. روش به این منظور مطالعه ای براساس طرح پژوهش همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) با استفاده از نمونه ای به حجم 172 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی (131 زن، 41 مرد) که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای و در داخل هر خوشه با استفاده از روش نمونه گیری مبتنی بر هدف، انتخاب شده بودند، طراحی و طی آن، هرآزمودنی به پرسشنامه های تعارضات زناشویی، نیازهای اساسی گلاسر (آزمون سازگاری نیازهای اساسی صاحبی) و معنویت پاسخ دادند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری «اس. پی. اس. اس.-22» پردازش شد. نتایج یافته ها نشان داد که میان میزان ارضاءشدگی نیازهای اساسی و معنویت رابطه مثبت معنادار و میان معنویت و تعارضات زناشویی رابطه منفی معنادار وجود دارد. همبستگی میان تعارضات زناشویی با نیاز به عشق و تعلق خاطر و نیاز به تفریح نیز منفی و معنادار است. همبستگی میان پنج نیاز اساسی همگی مثبت و معنادار است؛ همچنین نتایج نشان داد معنویت در رابطه میان نیاز به بقاء، آزادی و قدرت با تعارضات نقش میانجی را دارد. بحث و نتیجه گیری: مدل نهایی برای تبیین رابطه بین نیازهای اساسی و تعارضات زناشویی به واسطه متغیر معنویت شامل سه نیاز بقاء، آزادی و قدرت است و دو نیاز عشق / تعلق و نیاز به تفریح از آن حذف شده است. در عین حال 5 درصد از واریانس تعارضات زناشویی و 23 درصد از واریانس معنویت بر اساس نیازهای اساسی گلاسر قابل تبیین است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 472

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 723 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    67-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    106
  • دانلود: 

    453
چکیده: 

مقدمه پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت خود و مدیریت هیجان (از سری بسته های نماد) به مادران نوجوانان دختر شهر تهران بر پرخاشگری، تاب آوریانجام گردید. روش طرح پژوهشی حاضر، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه و پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران نوجوانان دختر شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 بود، که دخترانشان دارای پرخاشگری بالا و تاب آوری پایین بودند. به منظور اجرای پژوهش، ابتدا غربالگری انجام گرفت که 500 دانش آموز، پرسشنامه های پرخاشگری باس و پری و تاب آوری کونور و دیویدسون را تکمیل نمودند و از میان آن ها 45 نفر، دارای پرخاشگری بالا و تاب آوری پایین انتخاب گردیدند، سپس نمونه منتخب به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه). گروه آزمایشی مدیریت خود طی 10 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش مدیریت خود و گروه آزمایشی مدیریت هیجان طی 10 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش مدیریت هیجان قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، شامل پرسشنامه های پرخاشگری باس و پری (1992) و تاب آوری کونور و دیویدسون (2003) بودند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل گردیدند. نتایج نتایج نشان داد در پرخاشگری، تاب آوری، بین سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری (01/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 106

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 453 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    81-93
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    163
  • دانلود: 

    465
چکیده: 

مقدمه صرعیک بیماری نورولوژیکی و مزمن می باشد که دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می کند. این اختلال تاثیرات منفی بر توانایی های شناختی دارد. هدف از این مطالعه، بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای بر انعطاف پذیری شناختی و فراخنای حافظه بیماران مبتلا به اختلال صرع لوب گیجگاهی می باشد. روش مطالعه حاضر دارای طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون بوده و بر روی دو گروه آزمایشی و کنترل اجرا شد. نمونه آماری شامل 30 نفر از بیماران صرعی بود که برای درمان به مراکز درمانی خصوصی شهرستان ارومیه مراجعه کرده بودند. توانمندی های شناختی با استفاده از پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی و مقیاس حافظه ی عددی وکسلر سنجیده شدند. پس از انجام پیش آزمون، 15 نفر به صورت تصادفی در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. بیماران در گروه آزمایشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای را به مدت 10 جلسه با شدت 5/1 میلی آمپر و به مدت 20 دقیقه دریافت کردند. الکترود آند در ناحیه ی اف 3 و الکترود کاتد در اف 4 قرارگرفت. سپس پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد و نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نتایج حاصل از تحلیل نشان داد که بین دو گروه از نظر انعطاف پذیری شناختی و فراخنای حافظه تفاوت معنی داری وجود دارد؛ بدین معنی که روش مداخله ی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای موجب ارتقای میانگین نمره ی انعطاف پذیری شناختی و نیز فراخنای حافظه در بیماران شده است. بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای می تواند، مداخله ای موثر در راستای بهبود انعطاف پذیری شناختی و حافظه ی فعال در افراد مبتلا به اختلال صرع باشد؛ و پزشکان و روان شناسان فعال در این حوزه می توانند در کنار سایر مداخلات جهت حل مشکلات شناختی بیماران، از این روش نیز بهره گیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 163

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 465 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    95-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    663
  • دانلود: 

    792
چکیده: 

مقدمه با توجه به شیوع بالای اختلال اضطراب اجتماعی هدف از اجرای این پژوهش تعیین روابط ساختاری عوامل زیستی-روانی موثر بر اضطراب اجتماعی بود که در آن نقش عواملی همچون حساسیت سیستم بازداری رفتاری، توجه معطوف بر خود، برداشت منفی از خود، بدتنظیمی هیجان و حساسیت اضطرابی بر اضطراب اجتماعی در قالب یک مدل ساختاری مورد مطالعه قرارگرفت. روش مطالعه حاضر از نوع همبستگی با رویکرد تحلیل مسیر بود که در آن، متغیرهای مورد مطالعه با اجرای پرسشنامه های علایم اضطراب اجتماعی واتسون و همکاران، خودپنداره بک، کانون توجه وودی و همکاران، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان و مقیاس حساسیت اضطرابی فلوید روی 408 (208 دختر و 200 پسر) دانشجوی مشغول به تحصیل دانشگاه تبریز مورد اندازه گیری قرار گرفتند. داده ها با استفاده نرم افزارهای آماری «اس. پی. اس. اس. » و آموس به روش های رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر بررسی شدند. نتایج نتایج تحلیل مسیر نشان داد که بین حساسیت بالای سیستم بازداری رفتاری، توجه معطوف بر خود، برداشت منفی از خود، بدتنظیمی هیجانی، حساسیت اضطرابی و اضطراب اجتماعی، با درصد بالایی از معناداری رابطه مثبت وجود دارد و از سویی برداشت منفی از خود، توجه معطوف بر خود، ضعف در تنطیم هیجان و حساسیت اضطرابی به عنوان متغیرهای میانجی در این مدل نقش معناداری ایفا می کنند. برازش مطلوب مدل مشاهده شده با مدل نظری حاکی از آن است که این عوامل قادرند به صورت مستقیم و غیرمستقیم اضطراب اجتماعی را به طور معنی دار پیش بینی کرده و تبیین نمایند. بحث و نتیجه گیری: بر این اساس می توان نتیجه گرفت که تقلیل عوامل موثر در بروز اضطراب اجتماعی به عوامل روانشناختی و نادیده انگاری عوامل زیستی و شخصیتی ساده انگارانه بوده، لذا منطقی است در فرایندهای سبب شناسی و درمان رویکردی جامع تر اتخاذ گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 663

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 792 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    109-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    252
  • دانلود: 

    548
چکیده: 

مقدمه با توجه به نقش تجارب اولیه افراد با والدین در شکل گیری هویت در بزرگسالی، هدف این پژوهش بررسی نقش روابط موضوعی در شکل گیری حالات هویت و همچنین تعیین نقش واسطه ای و تعدیل کننده توانمندی ایگو در این رابطه بود. روش بر مبنای یک طرح همبستگی 200 دانشجو در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب در سال تحصیلی 97-98 با روش نمونه برداری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه روابط موضوعی و واقعیت آزمایی بل، مقیاس تجدید نظر شده اندازه عینی بسط یافته پایگاه های هویت من وپرسشنامه روانی-اجتماعی توانمندی ایگو پاسخ دادند. نتایج تحلیل داده ها به روش رگرسیون ساده نشان داد که روابط موضوعی و توانمندی ایگو می توانند حالات هویت را به صورت معنادار پیش بینی کنند. همچنین، نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که توانمندی ایگو می تواند واسطه رابطه بین روابط موضوعی و هویت پیشرفته باشد. علاوه بر این، توانمندی ایگو می تواند ارتباط بین رابطه موضوعی خودمیان بینی و هویت به تعویق افتاده را تعدیل کند. بحث و نتیجه گیری: این یافته ها بیانگر اهمیت توجه به ساختار ایگو در بررسی چالش های مربوط به هویت می باشد. می توان از یافته های این پژوهش در غنی سازی مدل های واسطه ای و شناخت نقش روابط فرد در کودکی در شکل گیری هویت در بزرگسالی استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 252

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 548 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    119-127
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    225
  • دانلود: 

    541
چکیده: 

مقدمه حرمت خود اشاره به ارزیابی ذهنی فرد از ارزش خود به عنوان یک انسان دارد و می توان آن را به یک سیستم ایمنی آگاهانه تشبیه کرد که کودک را در برابر ابتلا به بسیاری از اختلالات روانشناختی مصون می دارد. بنابراین ساختن پایه های حرمت خود درکودکی بسیار مهم است. هدف پژوهش حاضر سنجش اثر بخشی بسته درمانی قصه و بازی بر ارتقاء حرمت خود کودکان بود. روش طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی، پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. قصه ها و بازی هایی که روایی محتوایی آن ها توسط متخصصین تایید شده بود، به عنوان یک بسته آموزشی، برای سنجش اثربخشی بر روی کودکان به اجرا درآمدند. جامعه این پژوهش متشکل از کودکان 6 تا 9 سال شهر اصفهان به همراه والدین آن ها بود که بصورت در دسترس 30 نفر از آن ها انتخاب شده و بصورت تصادفی در دوگروه آزمایش و گواه قرار گرفتند و پرسشنامه حرمت خود باتل (1992) به عنوان پیش آزمون و پس آزمون روی آن ها اجرا شد. نتایج یافته های حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ متغیر پژوهش تفاوت معنادار وجود داشت (05/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 225

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 541 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    129-144
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    608
  • دانلود: 

    739
چکیده: 

مقدمه الگوی حالت کامل سلامت روان با استفاده از دو الگوی پزشکی و توانمندی ها، میزان سلامت روان افراد را بر اساس شدت علایم بیماری و نشانه های بهزیستی ارزیابی می کند. هدف مطالعه حاضر بررسی ویژگی های روانسنجی (پایایی و روایی) فرم کوتاه سلامت روان کامل و ارایه شواهد تجربی برای استفاده از نمره کل این مقیاس بود. روش این پژوهش یک مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع اعتبارسنجی بود. نمونه شامل 600 نفر از دانشجو معلمان شهر تهران بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و مقیاس سلامت روان کامل، مقیاس بهزیستی روانشناختی و سیاهه افسردگی بک-2 را تکمیل کردند. نتایج نتایج تحلیل عاملی اکتشافی وجود سه عامل را احراز کرد که در مجموع 781/61 درصد از واریانس کل مقیاس را تبیین می کنند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی علاوه بر تایید نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی، نشان داد که از میان الگوهای رقیب، الگوی بی فاکتور بهتر از سایر الگوها ساختار عاملی مقیاس را نشان می دهد و الگوی بی فاکتور به عنوان شاهد تجربی برای استفاده از نمره کل مقیاس پیشنهاد شد. پایایی مقیاس با دو روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی به ترتیب 84/0 و 82/0 به دست آمدند. بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان دادند که این مقیاس دارای ویژگی های روانسنجی مناسبی در گروه غیربالینی برخوردار است و می توان از نمره کل مقیاس نیز استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 608

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 739 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    145-157
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    118
  • دانلود: 

    435
چکیده: 

مقدمه پرسشنامه شخصیت زاکرمن-کلمن-آلوجا یکی از ابزارهای خودگزارشی برای اندازه گیری صفات و ویژگی های شخصیتی است که بر پایه پنج بعد اصلی شخصیت قرار دارد. هدف اصلی این پژوهش، تعیین ویژگی های روانسنجی و ساختار عاملی فرم فارسی پرسشنامه نسخه کوتاه شخصیت زاکرمن-کلمن-آلوجا در بین دانشجویان ایرانی بود. روش این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش پیمایشی بوده است. نمونه پژوهش حاضر مشتمل بر 1699نفر از دانشجویان (733 پسر و 966 نفر دختر) که عضو گروه ها و کانال های تلگرام مربوط به دانشگاه در پاییز 1397 بودند تشکیل دادند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. این افراد پرسشنامه نسخه کوتاه شخصیت زاکرمن زاکرمن-کلمن-آلوجا و پرسشنامه نسخه کوتاه شخصیت نیو را تکمیل کردند. جهت بررسی ویژگی های روانسنجی از ضریب آلفای کرونباخ، روایی محتوایی، روایی همزمان (پرسشنامه شخصیت نیو) و روایی سازه استفاده شد. مولفه های تشکیل دهنده آزمون از روش تحلیل مولفه های اصلی با چرخش واریماکس با استفاده از نرم افزار «اس. پی. اس. اس. » نسخه 25 محاسبه شد. نتایج نتایج تحلیل عاملی اکتشافی یک ساختار 5 عاملی را نشان داد که در مجموع این پنج عامل 59/65 درصد از واریانس کل را تبیین می کنند. همچنین نتایج نشان داد که اعتبار آزمون به روش آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 93/0 و برای خرده مقیاس های پرخاشگری، فعالیت، برون گرایی، روان رنجورخویی و هیجان خواهی به ترتیب 77/0، 70/0، 91/0، 86/0 و 65/0 به دست آمد. بررسی روایی همزمان، بین مولفه های شخصیت نیو با مولفه های شخصیت زاکرمن رابطه معنادار بود. بحث و نتیجه گیری: باتوجه به میزان پایایی و روایی به دست آمده، آزمون نسخه کوتاه شخصیت زاکرمن ابزاریاستکهمی تواند در زمینه های پژوهشی مورداستفاده قرار بگیرد. بررسی اعتبار این پرسشنامه درسطح بالینی پیشنهادمی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 118

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 435 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    159-172
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    97
  • دانلود: 

    458
چکیده: 

مقدمه تجربه عواطف جنسی منفی می تواند اثرات مخرب و نامطلوبی در پاسخ های جنسی داشته باشد و سلامت ارتباطی افراد را با تهدید مواجه سازد. بنابراین هدف پژوهش حاضر آماده سازی مقیاس ملالت جنسی برای سنجش بخشی از عواطف منفی جنسی می باشد. روش روش مطالعه حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه زنان و مردان مراجعه کننده به مراکز مشاوره وابسته به دادگاه خانواده شهر مشهد بوده که از این بین، 245 نفر (157 زن و 88 مرد) به روش دردسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه های شاخص تمایل جنسی هالبرت، مقیاس آمادگی ملالت و مقیاس ملالت جنسی پاسخ دادند. ویژگی های روان سنجی مقیاس ملالت جنسی از طریق آزمون تحلیل مولفه های اصلی، همبستگی پیرسون و ضریب آلفای کرونباخ در نرم افزار «اس. پی. اس. اس. 24» تجزیه و تحلیل شد. نتایج در آزمون تحلیل عاملی سه عامل زیربنایی (تنوع طلبی، یکنواختی و تحریک جویی جنسی) برای مقیاس ملالت جنسی شناسایی شد. در بررسی روایی همگرا و واگرا، همبستگی مقیاس ملالت جنسی و ابعاد تنوع طلبی و یکنواختی جنسی با سازه آمادگی ملالت، مثبت و با تمایل جنسی، منفی و معنادار بود. همچنین رابطه بعد تحریک جنسی، با آمادگی ملالت نیز منفی و معنادار بود. ضریب آلفای کرونباخ برای نمره کل مقیاس ملالت جنسی 79/0 و برای ابعاد آن 68/0 تا 82/0 به دست آمد. بحث و نتیجه گیری: یافته ها بیانگر روایی سازه ای و پایایی قابل قبول مقیاس ملالت جنسی است و ساختار چندبعدی این مقیاس می تواند به منظور تشخیص و مداخله بهتر و فهم مشکلات جنسی و ارتباطی به زوج درمانگران کمک کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 97

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 458 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    173-182
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    112
  • دانلود: 

    441
چکیده: 

مقدمه تفکر وجودی به معنای تمایل افراد برای پاسخگویی به سوالات بنیادی زندگی است و به عنوان هوش احتمالی نهم در دسته بندی هوش های چندگانه گاردنر معرفی شده است. با توجه فقدان ابزاری معتبر برای سنجش سازه تفکر وجودی در جامعه ایرانی، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس تفکر وجودی انجام شد. روش به این منظور در یک پژوهش پیمایشی، 250 نفر از دانشجویان دانشگاه های الزهرا و شاهد به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شده و مقیاس تفکر وجودی و پرسشنامه های اضطراب مرگ، اضطراب وجودی و هوش معنوی را تکمیل نمودند. اعتبار مقیاس تفکر وجودی توسط اعتبار سازه و اعتبار همزمان اندازه گیری شد. برای ارزیابی پایایی مقیاس نیز از روش محاسبه ضریب همسانی درونی و روش بازآزمایی یک ماهه استفاده شد. نتایج یافته های پژوهش نشان داد که ضریب همسانی درونی برای کل مقیاس 88/0 و ضریب همبستگی آزمون بازآزمون 75/0 است. تحلیل عامل اکتشافی، تک عاملی بودن مقیاس را پیشنهاد کرد و اعتبار همزمان با همبستگی مثبت و معنادار مقیاس با نمرات پرسشنامه هوش معنوی و زیرمقیاس تفکر وجودی انتقادی و همبستگی منفی و معنادار با نمرات پرسشنامه اضطراب وجودی مورد تایید قرار گرفت. بحث و نتیجه گیری: براساس نتایج پژوهش، نسخه فارسی مقیاس تفکر وجودی می تواند به عنوان ابزاری معتبر و پایا برای سنجش تفکر وجودی به شمار رود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 112

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 441 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فراهانی حجت اله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    183-195
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    282
  • دانلود: 

    562
چکیده: 

پژوهش در علوم روانشناختی در این سالیان با پیشرفت و بازاندیشی روش شناختی گره خورده است. در این نظرگاه، طرح های آزمایشی تک موردی (SCEDs) یا طرح های 1 = n، حیاتی نو یافته اند. یکی از فربه ترین چالش های بهره گیری از این طرح ها، تحلیل داده ها پس از حصول است. چالشی که بسیاری از پژوهشگران کلاسیک روانشناسی و نو پژوهشگران را نسبت به کارگیری این طرح ها بی انگیزه می کند. هدف از این مقاله معرفی اهمیت، شرایط و ضروریات نظری و کاربردی این طرح ها و توضیح چگونگی تحلیل دیداری و آماری داده های حاصل از این طرح ها درقالب مثال های عددی است. تحلیل درون موقعیتی و بین موقعیتی هریک با چندین روش دیداری و آماری قابل محاسبه و تفسیرند. این تحلیل ها به وضوح و با روشن ترین روش در این مقاله توضیح داده شده اند و ملاک های لازم جهت تفسیر کاربردی هر شاخص نیز ارایه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 282

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 562 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button