مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

95
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

66
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی نشانه های حضور حرم سرا در آثار فرنگی سازی مکتب نقاشی اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 463 | صفحه پایان 487

چکیده

 در دوران اصفهان صفوی, سیاست محبوس نمودن شاهزادگان در حرم سرا باعث شد به تدریج شاه از کنش جدی در عرصه سیاست کناره گیری کند و در مقابل حرم سرا به کانونی از قدرت مبدل شود که در آن مادر شاه, زنان و خواجه سرایان ابتکار عمل سیاسی را به دست گیرند. در دوران سلیمان, این کانون به حدی قدرتمند شد که آن را مالک اصلی شاه نامیدند. در همین زمان بود که نقاشی فرنگی سازی به عنوان سبک مسلط هنری شناخته شد و رو به گسترش نهاد. مقاله حاضر با توجه به هم زمانی قدرت یابی حرم سرا و رونق فرنگی سازی در دوران حکومت شاه سلیمان, در پی پاسخ به این پرسش است که جریان فرنگی سازی مکتب نقاشی اصفهان, در بازنمایی قدرت رو به گسترش حرم سرا و ساکنانش, چگونه عمل کرد؟ خوانش نقاشی های ذکرشده نشان می دهد که آثار فرنگی سازی از منظر چشم شاه سلیمان به موضوع زنان و حرم سرا نظر می افکند و با حذف زنان به عنوان عاملان قدرت, فقط به نمایش نشانه هایی مربوط به مکان زیست آنان, چون اشاره به «فضای درونی/ اندرونی در معماری» که اینک خود سلیمان در آن مستقر شده بود, اکتفا می کند و از طریق تاکید بر «نگاه خیره به مخاطب», به «بازتکثیر نگاه مردانه» دست می زند.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    معاذالهی، بتول، و صابر، زینب. (1401). واکاوی نشانه های حضور حرم سرا در آثار فرنگی سازی مکتب نقاشی اصفهان. زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان)، 14(3 )، 463-487. SID. https://sid.ir/paper/1051684/fa

    Vancouver: کپی

    معاذالهی بتول، صابر زینب. واکاوی نشانه های حضور حرم سرا در آثار فرنگی سازی مکتب نقاشی اصفهان. زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان)[Internet]. 1401؛14(3 ):463-487. Available from: https://sid.ir/paper/1051684/fa

    IEEE: کپی

    بتول معاذالهی، و زینب صابر، “واکاوی نشانه های حضور حرم سرا در آثار فرنگی سازی مکتب نقاشی اصفهان،” زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان)، vol. 14، no. 3 ، pp. 463–487، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1051684/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button