مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,404
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

661
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش استفاده از پیک فلومتر و پیگیری با پیامک، بر خودکنترلی بیماری آسم

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 27

چکیده

 زمینه و هدف: آسم یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در جهان است. 6.5 میلیون نفر در ایران مبتلا به آسم می باشند. کنترل مطلوب آسم به آموزش وابسته است. در برنامه آموزشی استاندارد, خودکنترلی نقش بسیار مهمی دارد. این مطالعه با هدف تعیین میزان تاثیر آموزش استفاده از پیک فلومتر و پیگیری با پیامک, بر خودکنترلی بیماری آسم انجام یافته است.روش بررسی: این تحقیق یک مطالعه نیمه تجربی از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده است. جامعه مورد مطالعه بیماران مبتلا به آسم مراجعه کننده به درمانگاه ریه بیمارستان های امام خمینی و شریعتی از خرداد تا مهر 1389 بود. حجم نمونه 98 نفر و نمونه گیری به روش آسان (در دسترس) صورت گرفت و نمونه ها به طور تصادفی و با روش بلوک بندی دوتایی به دو گروه آزمون (n=47) و شاهد (n=51) تقسیم شدند. در گروه آزمون دو جلسه آموزشی با محتوای بیماری آسم و پیک فلومتر برگزار گردید و بیماران عدد پیک فلوی خود را از طریق پیامک, به مدت 12 هفته به پژوهشگر ارسال نمودند. همچنین هر هفته به صورت تلفنی, بازخوردی از جانب پژوهشگر مبنی بر میزان کنترل بیماری به بیماران ارایه گردید. به گروه شاهد, آموزشی ارایه نشد. ابزار گردآوری اطلاعات, تست کنترل آسم بود که قبل و بعد از مطالعه (3 ماه), تکمیل و دو گروه با هم مقایسه شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری کای دو, من ویتنی, تی تست و Kolmogorov-Smirnov استفاده گردید.یافته ها: نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که بعد از مداخله اختلاف آماری معناداری بین دو گروه تجربه و شاهد از نظر کنترل بیماری آسم وجود دارد (p=0.002) که نشان دهنده تاثیرگذار بودن مداخله می باشد.نتیجه گیری: آموزش استفاده از پیک فلومتر و پیگیری با پیامک, باعث ارتقای خودکنترلی بیماری آسم می شود. با توجه به نقش مهم پرستاران در امر آموزش به بیمار, از یافته های این پژوهش می توان به طور گسترده ای جهت آموزش به بیماران مبتلا به آسم در انجمن آسم و آلرژی ایران, کلینیک ها و مراکز درمانی, استفاده بهینه کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پدرام رازی، شادان، پیروزمند، نجمه، ذوالفقاری، میترا، کاظم نژاد، انوشیروان، و فیروزبخش، شهرام. (1391). تاثیر آموزش استفاده از پیک فلومتر و پیگیری با پیامک, بر خودکنترلی بیماری آسم. حیات، 18(4)، 19-27. SID. https://sid.ir/paper/105979/fa

    Vancouver: کپی

    پدرام رازی شادان، پیروزمند نجمه، ذوالفقاری میترا، کاظم نژاد انوشیروان، فیروزبخش شهرام. تاثیر آموزش استفاده از پیک فلومتر و پیگیری با پیامک, بر خودکنترلی بیماری آسم. حیات[Internet]. 1391؛18(4):19-27. Available from: https://sid.ir/paper/105979/fa

    IEEE: کپی

    شادان پدرام رازی، نجمه پیروزمند، میترا ذوالفقاری، انوشیروان کاظم نژاد، و شهرام فیروزبخش، “تاثیر آموزش استفاده از پیک فلومتر و پیگیری با پیامک, بر خودکنترلی بیماری آسم،” حیات، vol. 18، no. 4، pp. 19–27، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/105979/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button