مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

102
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

444
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر مدل های یادگیری مشارکتی و همیار (TPS) و یادگیری مبتنی بر حل مسئله (PBL) بر توانایی تحلیل مباحث زیست شناسی: یک مطالعه مقطعی-تحلیلی

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 34

چکیده

تفکر تحلیلی, شایستگی موردنیاز دانش آموزان برای رقابت و دستیابی به موفقیت در عرصه حرفه ای قرن حاضر است. با توجه به اینکه بسیاری از دانش آموزان دارای مهارت تفکر پایینی هستند, پژوهش حاضر با هدف بررسی بهینه ترین مدل یادگیری برای توانمندسازی تفکر تحلیلی دانش آموزان انجام شد. در این پژوهش مقطعی-تحلیلی, تفاوت دستیابی به تفکر تحلیلی بین دانش آموزانی که در یادگیری یادگیری مشارکتی و همیار (TPS ) و مهارت های یادگیری مبتنی بر حل مسئله (PBL )شرکت کردند, بررسی شد. این مطالعه از اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت 1401 بر روی دانش آموزان دختر دو کلاس پایه یازدهم رشته زیست شناسی یکی از دبیرستان های شهر اصفهان و با انجام آزمون کتبی و مصاحبه انجام شد. داده های حاصل از مطالعه با استفاده از آزمون آنوا دوسویه, در سطح معنی داری P < 0. 05 و به کمک نرم افزار Graph pad prism و آزمون Bonferroni post tests تجزیه وتحلیل شد. یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که TPS قادر به تقویت تفکر تحلیلی به طور قابل توجهی بالاتر از PBL است؛ بنابراین, اجرای TPS در یادگیری زیست شناسی به عنوان استراتژی جایگزین برای بهبود توانایی تفکر تحلیلی دانش آموزان دبیرستانی توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علویان، فیروزه. (1401). تأثیر مدل های یادگیری مشارکتی و همیار (TPS) و یادگیری مبتنی بر حل مسئله (PBL) بر توانایی تحلیل مباحث زیست شناسی: یک مطالعه مقطعی-تحلیلی. پژوهش در آموزش زیست شناسی، 4(1 (پیاپی 10) )، 23-34. SID. https://sid.ir/paper/1061898/fa

    Vancouver: کپی

    علویان فیروزه. تأثیر مدل های یادگیری مشارکتی و همیار (TPS) و یادگیری مبتنی بر حل مسئله (PBL) بر توانایی تحلیل مباحث زیست شناسی: یک مطالعه مقطعی-تحلیلی. پژوهش در آموزش زیست شناسی[Internet]. 1401؛4(1 (پیاپی 10) ):23-34. Available from: https://sid.ir/paper/1061898/fa

    IEEE: کپی

    فیروزه علویان، “تأثیر مدل های یادگیری مشارکتی و همیار (TPS) و یادگیری مبتنی بر حل مسئله (PBL) بر توانایی تحلیل مباحث زیست شناسی: یک مطالعه مقطعی-تحلیلی،” پژوهش در آموزش زیست شناسی، vol. 4، no. 1 (پیاپی 10) ، pp. 23–34، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1061898/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button