مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,156
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

690
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجزیه و تحلیل آکوستیکی زمان شروع واک در کودکان کاشت حلزون شده و کودکان شنوا

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 49

چکیده

 زمینه و هدف: شنوایی نقش مهمی در تولید گفتار و ایجاد تمایز واجی و به ویژه تمایز واکداری ـ بیواکی دارد. متغیر زمان شروع واک مهم ترین سرنخ آکوستیکی است که در ایجاد تمایز واکداری ـ بیواکی در همخوان های انفجاری نقش دارد. هدف پژوهش حاضر اندازه گیری زمان شروع واک در کودکان کاشت حلزون شده فارسی زبان و مقایسه آن با کودکان شنوای هم زبان است.روش بررسی: در این پژوهش مقطعی 20 کودک ناشنوای پیش زبانی که 5/4 سال از کاشت حلزون آنها می گذشت و 20 کودک با سنین مشابه با شنوایی هنجار مورد بررسی قرار گرفتند. مقدار زمان شروع واک در تولید همخوان های انفجاری دهانی در دو گروه ارزیابی و مقایسه شد به علاوه تاثیر وضعیت شنوایی, واکداری و جنسیت بر متغیر زمان شروع واک سنجیده شد.یافته ها: در یافته های این پژوهش مشخص شد که میانگین زمان شروع واک در تمامی دخترهای کاشت حلزون شده و شنوا, بیشتر از پسرهای دو گروه است و این اختلاف در همخوان های بیواک به طور معنی داری بیشتر از همخوان های واکدار است) در هر دو گروه از کودکان, همخوان های بیواک در زمره آواهای دارای پس افت بزرگ قرار داشتند و انفجاری های واکدار دارای پس افت کم بودند.نتیجه گیری: در هر دو گروه از کودکان, واکداری بر زمان شروع واک تاثیر معنی دار داشت. در رابطه با وضعیت شنوایی, زمان شروع واک در انفجاری های بیواک بین دو گروه تفاوت معنی دار ایجاد نمی کرد, اما در انفجاری های واکدار این تفاوت و در نتیجه تمایز واکداری, معنی دار بود. در انفجاری های بیواک نیز در هر دو گروه, زمان شروع واک در دخترها به طور معنی داری بیشتر از پسرها بود؛ در حالی که در انفجاری های واکدار, زمان شروع واک دخترها و پسرها اختلاف معنی داری نداشت.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

روح پرور، رحیمه، بی جن خان، محمود، حسن زاده، سعید، و جلایی، شهره. (1389). تجزیه و تحلیل آکوستیکی زمان شروع واک در کودکان کاشت حلزون شده و کودکان شنوا. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 19(1 (پیاپی 33))، 39-49. SID. https://sid.ir/paper/106240/fa

Vancouver: کپی

روح پرور رحیمه، بی جن خان محمود، حسن زاده سعید، جلایی شهره. تجزیه و تحلیل آکوستیکی زمان شروع واک در کودکان کاشت حلزون شده و کودکان شنوا. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1389؛19(1 (پیاپی 33)):39-49. Available from: https://sid.ir/paper/106240/fa

IEEE: کپی

رحیمه روح پرور، محمود بی جن خان، سعید حسن زاده، و شهره جلایی، “تجزیه و تحلیل آکوستیکی زمان شروع واک در کودکان کاشت حلزون شده و کودکان شنوا،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 19، no. 1 (پیاپی 33)، pp. 39–49، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106240/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button