مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,625
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

893
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش مولفه های فراشناختی در کاهش رفتارهای ضد اجتماعی جوانان زندان مرکزی ارومیه

صفحات

 صفحه شروع 186 | صفحه پایان 196

چکیده

 زمینه و هدف: رفتارهای ضد اجتماعی طیف گسترده ای دارد که موجب آسیب های مختلف روانی, اجتماعی و خانوادگی می شود. روش های مختلفی برای کاهش رفتارهای ضد اجتماعی استفاده شده است. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش مولفه های فراشناختی در کاهش رفتارهای ضد اجتماعی جوانان زندان مرکزی ارومیه بوده است.مواد و روش ها: این مطالعه به روش شبه آزمایشی طراحی شد. برای این منظور تعداد 30 نفر از جوانان ضد اجتماعی زندان مرکزی ارومیه به روش تصادفی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند. ابتدا پرسش نامه فراشناخت Wells و Hatton-Cartwright توسط گروه های آزمایش و شاهد تکمیل شد و سپس برنامه 8 جلسه ای آموزش این مولفه ها برای گروه آزمایش اجرا گردید. بعد از پایان آموزش مولفه های فراشناختی, از طریق چک لیست محقق ساخته تعیین رفتارهای ضد اجتماعی, گروه آزمایش در موقعیت های مختلف, مورد مشاهده رفتاری قرار گرفت و در زمینه 15 مولفه رفتارهای ضد اجتماعی, نتایج ثبت شد.یافته ها: نتایج با داده های آزمون تحلیل کوواریانس, آزمون t و آزمون X2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نشان داد که مولفه های پنچ گانه فراشناختی در جوانان ضد اجتماعی مختل است و آموزش این مولفه ها باعث اصلاح این مولفه ها در گروه آزمایش می شود. همچنین بین میانگین نمرات پس آزمون آزمودنی های گروه آزمایش و شاهد در مولفه های فراشناختی تفاوت معنی دار به دست آمد (0.01>P). پیگیری نتایج آموزش ها نشان داد که رفتارهای ضد اجتماعی گروه آزمایش کاهش معنی دار دارد (0.05>P).نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که مولفه های فراشناختی, مختل یکی از عوامل رفتارهای ضد اجتماعی جوانان بوده, مداخلات فراشناختی در کاهش رفتارهای ضد اجتماعی آن ها موثر می باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خادمی، علی، و سیف، علی اکبر. (1390). بررسی تاثیر آموزش مولفه های فراشناختی در کاهش رفتارهای ضد اجتماعی جوانان زندان مرکزی ارومیه. تحقیقات علوم رفتاری، 9(3 (پی در پی 19))، 186-196. SID. https://sid.ir/paper/106489/fa

    Vancouver: کپی

    خادمی علی، سیف علی اکبر. بررسی تاثیر آموزش مولفه های فراشناختی در کاهش رفتارهای ضد اجتماعی جوانان زندان مرکزی ارومیه. تحقیقات علوم رفتاری[Internet]. 1390؛9(3 (پی در پی 19)):186-196. Available from: https://sid.ir/paper/106489/fa

    IEEE: کپی

    علی خادمی، و علی اکبر سیف، “بررسی تاثیر آموزش مولفه های فراشناختی در کاهش رفتارهای ضد اجتماعی جوانان زندان مرکزی ارومیه،” تحقیقات علوم رفتاری، vol. 9، no. 3 (پی در پی 19)، pp. 186–196، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106489/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button