مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

54
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

139
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نیازها و اولویت های آموزش شهروندی در بین شهروندان (مطالعه ای تجربی در شهر کرج)

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 99

چکیده

 بنا به ضرورت شناسایی و اولویت بندی موضوعات آموزش شهروندی برای سیاست گذاری اجتماعی, مطالعه حاضر با استفاده از روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه, به ارزیابی این نیازها در بین 1200 نفر از شهروندان مرد و زن واقع در سنین 15 سال و بالاتر ساکن در 10 منطقه شهری کرج پرداخته است. یافته ها حاکی است که از نظر نیاز به آموزش شهروندی, از حیث حوزه ها, شهروندان کرج به آموزش شهروندی در تمام 10 حوزه محیط زیست, حمل ونقل و ترافیک, فرهنگ, فرهنگ شهرنشینی, سبک زندگی اسلامی و ایرانی, مهارت های زندگی, ایمنی و مدیریت بحران, سلامت و پزشکی, آسیب های اجتماعی, و موبایل, اینترنت و شبکه های مجازی نیاز دارند که مهمترین حوزه های نیازمند آموزش به ترتیب مربوط به آموزش در زمینه های آسیب های اجتماعی, موبایل, اینترنت و شبکه های مجازی, محیط زیست و مهارت های زندگی بود. از حیث ابعاد آموزش شهروندی نیز, نیاز آموزشی در تمام 4 بعد ارزش ها و حقوق شهروندی, اخلاق شهروندی, تعهد و مسیولیت پذیری اجتماعی, و تعلق/عرق محلی, ملی و بین المللی بالا بود, اما در بعد مشارکت مدنی, میزان نیاز پایین بود. مقایسه نیازمندی آموزشی در این ابعاد نشان داد که بعد ارزش ها و حقوق شهروندی مهمترین بعد از این حیث بود و ابعاد اخلاق شهروندی, تعلق/عرق محلی, ملی و بین المللی و تعهد و مسیولیت پذیری اجتماعی نیز به ترتیب در مراتب بعدی قرار داشتند. ابتنای بر یافته ها دلالت بر تکثر نیازهای آموزش شهروندی, الگوی متنوع نیازهای آموزش شهروندی, هژمونی هویت ایرانی, هژمونی شهروندی محلی و ملی, و فقدان شهروندی جهانی, و فقدان شهروندی فعال در بین شهروندان کرج دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حبیب پورگتابی، کرم. (1401). نیازها و اولویت های آموزش شهروندی در بین شهروندان (مطالعه ای تجربی در شهر کرج). مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 14(4 )، 75-99. SID. https://sid.ir/paper/1065035/fa

    Vancouver: کپی

    حبیب پورگتابی کرم. نیازها و اولویت های آموزش شهروندی در بین شهروندان (مطالعه ای تجربی در شهر کرج). مطالعات توسعه اجتماعی ایران[Internet]. 1401؛14(4 ):75-99. Available from: https://sid.ir/paper/1065035/fa

    IEEE: کپی

    کرم حبیب پورگتابی، “نیازها و اولویت های آموزش شهروندی در بین شهروندان (مطالعه ای تجربی در شهر کرج)،” مطالعات توسعه اجتماعی ایران، vol. 14، no. 4 ، pp. 75–99، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1065035/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button