مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

59
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

41
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی 3 روش آموزشی (سخنرانی، پرسش و پاسخ، ارائه پمفلت) بر بهبود تغذیه و دانش ماندگار افراد سالمند

صفحات

 صفحه شروع 192 | صفحه پایان 203

چکیده

 اهداف اجرای برنامه های آموزشی برای ماندگاری دانش سالمندان درزمینه تغذیه آن ها ضروری است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی 3 روش آموزشی (سخنرانی, پرسش و پاسخ, ارائه پمفلت) بر بهبود تغذیه و دانش ماندگار افراد سالمند شهر بندرعباس انجام شده است. مواد و روش , ها در مطالعه نیمه تجربی حاضر جامعه آماری شامل کلیه سالمندان ( افراد 60 سال و بالاتر) شهر بندرعباس است که با حجم نمونه 120 نفر (30 نفر در گروه کنترل و 30 نفر در هر یک از گروه های سه گانه آزمایش) با روش نمونه گیری 2 مرحله ای انجام شد. مداخله آموزشی برای گروه های آزمایش به شیوه ارائه پمفلت, سخنرانی و پرسش و پاسخ انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه 20 سؤالی دانش ماندگار تغذیه ای وزارت بهداشت و پرسش نامه 35 سؤالی رفتار تغذیه ای سالمندان بود. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 23 ازطریق آزمون های تحلیل واریانس یک طرفه و تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر تحلیل شدند. یافته , ها سن سالمندان شرکت کننده در مطالعه 60 تا 79 سال بود. ازنظر توزیع جنسی اکثریت مرد (53/3درصد) بودند. نتایج نشان داد تأثیر آموزش به شیوه پرسش و پاسخ بر بهبود وضعیت تغذیه ای(0/031=F=4/397, P) و دانش ماندگار تغذیه ای سالمندان ( 0/002=F=10/108, P) مؤثر است. ولی آموزش استفاده از پمفلت و سخنرانی بر وضعیت تغذیه و دانش ماندگار تأثیر آماری معنی داری ندارد. نتیجه , گیری روش آموزشی پرسش و پاسخ, روش مؤثرتری در مقایسه با سخنرانی و ارائه پمفلت در تغییر دانش تغذیه ای و وضعیت تغذیه ای سالمندان است که به تدوین برنامه های آموزشی مناسب در افراد سالمند کمک فراوانی می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خاوری، نجمه خاتون، حسنی، لاله، محسنی، شکراله، و یاری، آسیه. (1402). اثربخشی 3 روش آموزشی (سخنرانی, پرسش و پاسخ, ارائه پمفلت) بر بهبود تغذیه و دانش ماندگار افراد سالمند. سالمند، 18(2 )، 192-203. SID. https://sid.ir/paper/1069894/fa

    Vancouver: کپی

    خاوری نجمه خاتون، حسنی لاله، محسنی شکراله، یاری آسیه. اثربخشی 3 روش آموزشی (سخنرانی, پرسش و پاسخ, ارائه پمفلت) بر بهبود تغذیه و دانش ماندگار افراد سالمند. سالمند[Internet]. 1402؛18(2 ):192-203. Available from: https://sid.ir/paper/1069894/fa

    IEEE: کپی

    نجمه خاتون خاوری، لاله حسنی، شکراله محسنی، و آسیه یاری، “اثربخشی 3 روش آموزشی (سخنرانی, پرسش و پاسخ, ارائه پمفلت) بر بهبود تغذیه و دانش ماندگار افراد سالمند،” سالمند، vol. 18، no. 2 ، pp. 192–203، 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1069894/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button