مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

29
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

364
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین حمایت اجتماعی و هسته ارزشیابی خود با ازکارافتادگی تحصیلی: نقش واسطه ای رضایت زندگی

صفحات

 صفحه شروع 155 | صفحه پایان 166

چکیده

 این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطه ای رضایت از زندگی در رابطه حمایت اجتماعی و هسته ارزشیابی خود با ازکارافتادگی تحصیلی در یک طرح همبستگی انجام شد. 407 دانشجوی رشته علوم انسانی دانشگاه های آزاد شهر تهران, با روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و به سیاهه ازکارافتادگی مزلاک زمینه یابی دانشجویی (شافلی, مارتینز, مارکز پینتو, سالوانوو و بککر, 2002 الف), مقیاس رضایت زندگی (دینر, ایمونز, لارسن و گریفین, 1985), مقیاس هسته ارزشیابی خود (جاج, ارز, بونو و تورسن, 2003) و مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمت, دال, زیمت و فارلی, 1988) پاسخ دادند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که هسته ارزشیابی خود و حمایت اجتماعی بر ازکارافتادگی تحصیلی اثر مستقیم دارد. همچنین هسته ارزشیابی خود و حمایت اجتماعی به طور غیرستقیم از طریق رضایت زندگی, ازکارافتادگی تحصیلی را کاهش می دهد. هسته ارزشیابی خود و حمایت اجتماعی 32 درصد از واریانس رضایت زندگی و هسته ارزشیابی خود, حمایت اجتماعی و رضایت زندگی, 27 درصد از واریانس ازکارافتادگی تحصیلی را تبیین می کنند. درمجموع, یافته ها نقش حمایت اجتماعی و هسته ارزشیابی خود را در افزایش رضایت زندگی و کاهش ازکارافتادگی به عنوان یکی از عوامل افت تحصیلی آشکار می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صیادپور، زهره، درتاج، فریبرز، و کیامنش، علیرضا. (1399). رابطه بین حمایت اجتماعی و هسته ارزشیابی خود با ازکارافتادگی تحصیلی: نقش واسطه ای رضایت زندگی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 17(66 )، 155-166. SID. https://sid.ir/paper/1071290/fa

    Vancouver: کپی

    صیادپور زهره، درتاج فریبرز، کیامنش علیرضا. رابطه بین حمایت اجتماعی و هسته ارزشیابی خود با ازکارافتادگی تحصیلی: نقش واسطه ای رضایت زندگی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1399؛17(66 ):155-166. Available from: https://sid.ir/paper/1071290/fa

    IEEE: کپی

    زهره صیادپور، فریبرز درتاج، و علیرضا کیامنش، “رابطه بین حمایت اجتماعی و هسته ارزشیابی خود با ازکارافتادگی تحصیلی: نقش واسطه ای رضایت زندگی،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 17، no. 66 ، pp. 155–166، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1071290/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا