مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

152
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

426
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و آزمون اثربخشی بسته آموزش شناخت اجتماعی مدرسه محور بر پرخاشگری فعالانه کودکان

صفحات

 صفحه شروع 167 | صفحه پایان 179

چکیده

 این پژوهش با هدف طراحی و آزمون اثربخشی بسته آموزش شناخت اجتماعی مدرسه محور بر کاهش پرخاشگری فعادلانه کودکان بر اساس آموزه های برآمده از نظریه بازنگری شده پردازش اطلاعات اجتماعی (مدل سیپ) انجام شد. در این پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه و همراه با پیگیری, 34 دانش آموز دختر 8 تا 12 ساله در دو گروه آزمایش (17 دانش آموز) و گواه (17 دانش آموز), قبل و بعد از آموزش به سیاهه خشم کودکان (نلسون و فینچ, 2000) و سیاهه سازگاری دانش آموزان با مدرسه (سینها و سینگ, 1993) پاسخ دادند. بسته آموزش شناخت اجتماعی مدرسه محور طی 10 جلسه و هر جلسه دو ساعت, به صورت گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تک متغیری در کوتاه مدت و بلندمدت نشان داد که برنامه آموزشی شناخت اجتماعی مدرسه محور در افزایش سازگاری هیجانی, تحصیلی و اجتماعی و کاهش نمره ابعاد چندگانه خشم کودکان شامل ناکامی, پرخاشگری بدنی, روابط با همسالان و روابط با مراجع قدرت دانش آموزان دختر مؤثر بود. به طورکلی, نتایج این پژوهش نشان می دهد که بسته آموزش شناخت اجتماعی مدرسه محور, از طریق کاهش تجارب تنیدگی زای بین فردی, تحمل پذیر کردن و تعدیل رخدادهای منفی در بافت تعامل با دیگران, حفظ خودانگاره مثبت, حفظ تعادل هیجانی و تداوم روابط رضایت بخش با دیگران, در تحقق اندیشه ایمن سازی و مصونیت روانی فراگیران به طور تجربی مؤثر واقع می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شکری، امید، صالحی فدردی، جواد، فتح آبادی، جلیل، نجاتی، وحید، و ذبیح زاده، عباس. (1399). ساخت و آزمون اثربخشی بسته آموزش شناخت اجتماعی مدرسه محور بر پرخاشگری فعالانه کودکان. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 17(66 )، 167-179. SID. https://sid.ir/paper/1071299/fa

    Vancouver: کپی

    شکری امید، صالحی فدردی جواد، فتح آبادی جلیل، نجاتی وحید، ذبیح زاده عباس. ساخت و آزمون اثربخشی بسته آموزش شناخت اجتماعی مدرسه محور بر پرخاشگری فعالانه کودکان. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1399؛17(66 ):167-179. Available from: https://sid.ir/paper/1071299/fa

    IEEE: کپی

    امید شکری، جواد صالحی فدردی، جلیل فتح آبادی، وحید نجاتی، و عباس ذبیح زاده، “ساخت و آزمون اثربخشی بسته آموزش شناخت اجتماعی مدرسه محور بر پرخاشگری فعالانه کودکان،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 17، no. 66 ، pp. 167–179، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1071299/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا