مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

87
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

35
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از ابتلا به کووید-19 در کارکنان بانک

صفحات

 صفحه شروع 168 | صفحه پایان 178

چکیده

 زمینه و هدف یکی از اقشار در معرض خطر کووید-19 بعد از کادر درمان, کارکنان بانک ها هستند. یکی از مدل های موثر در زمینه رفتارهای پیشگیرانه از ابتلا به کووید-19, مدل اعتقاد بهداشتی است. این مطالعه با هدف تعیین میزان اثربخشی مداخله آموزشی در پیشگیری از کووید-19 بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در کارمندان بانک شهر یزد انجام گرفت. مواد و روش ها مطالعه حاضر از نوع مداخله ای (گروه مداخله و کنترل) در سال 1400 بر روی 106 نفر از کارکنان بانک ملی شهر یزد انجام گرفت. دو گروه واتساپ تشکیل شد. در هر دو گروه لینک پرسشنامه ارسال شد. پرسشنامه مورد استفاده در این مطالعه, پرسشنامه استاندارد شده در مطالعه دلشاد و همکاران بود. برای گروه مداخله, محتوای آموزشی براساس سازه های مدل اعتقاد بهداشتی در قالب پمفلت, کلیپ آموزشی, اینفوگرافیک (داده نمایی), پادکست (پادپخش) و پیام های آموزشی تهیه و در گروه مجازی (واتساپ و بله) ارسال شد. سه هفته بعد از اتمام مداخله آموزشی, مجددا لینک پرسشنامه در هردو گروه ارسال شد. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها تمام سازه های مدل اعتقاد بهداشتی در گروه مداخله بعد از اجرای مداخله آموزشی تفاوت معنی داری داشت (p<0. 005). بعد از اجرای مداخله آموزشی, رفتارهای پیشگیرانه از ابتلا به کووید-19 بهبود معنی داری پیدا کرد (p<0. 005). بیشترین افزایش معنی دار مربوط به سازه رفتار است که میانگین (انحراف معیار) نمره رفتار در گروه مداخله قبل از اجرای مداخله آموزشی, 6/21±, 23/94 بود که 3 هفته بعد از اجرای مداخله آموزشی, به 3/91±, 44/20 افزایش یافت. نتیجه گیری با توجه به تاثیرگذاری مثبت مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیرانه از ابتلا به کووید-19, پیشنهاد می شود از مدل مذکور در برنامه ریزی های آموزشی کووید-19 استفاده گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    یوشنی، نوشین، جام برسنگ، سارا، شریف یزدی، محمد، مظلومی محمودآباد، سیدسعید، و صادقی، سعیده. (1402). بررسی اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از ابتلا به کووید-19 در کارکنان بانک. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 11(2 )، 168-178. SID. https://sid.ir/paper/1073275/fa

    Vancouver: کپی

    یوشنی نوشین، جام برسنگ سارا، شریف یزدی محمد، مظلومی محمودآباد سیدسعید، صادقی سعیده. بررسی اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از ابتلا به کووید-19 در کارکنان بانک. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1402؛11(2 ):168-178. Available from: https://sid.ir/paper/1073275/fa

    IEEE: کپی

    نوشین یوشنی، سارا جام برسنگ، محمد شریف یزدی، سیدسعید مظلومی محمودآباد، و سعیده صادقی، “بررسی اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از ابتلا به کووید-19 در کارکنان بانک،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 11، no. 2 ، pp. 168–178، 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1073275/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button