مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

44
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

483
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش در توانایی دانشجویان دندانپزشکی در تشخیص تحلیل خارجی ریشه مولرهای شیری ماگزیلا

صفحات

 صفحه شروع 329 | صفحه پایان 336

چکیده

 مقدمه: تشخیص رادیوگرافیک وجود یا عدم وجود تحلیل ریشه می تواند بر طرح درمان و حفظ دندان ها تأثیر گذار باشد. لذا هدف از این مطالعه بررسی توانایی دانشجویان سال آخر دوره عمومی در تشخیص تحلیل ریشه مولرهای شیری ماگزیلا در رادیوگرافی های پری اپیکال بود. مواد و روش ها: تعداد 35 کلیشه رادیوگرافی موازی پری اپیکال ماگزیلا که شامل دندان های D وE بود به صورت اسلاید در آمد و پس از تعیین وجود یا عدم وجود تحلیل خارجی ریشه توسط یک متخصص دندانپزشکی کودکان و یک متخصص رادیولوژی دندانپزشکی به عنوان استاندارد در مطالعه, در اختیار 26 نفر از دانشجویان سال آخر دوره عمومی قرار داده شد تا وجود تحلیل را مشخص نمایند. کلاس آموزشی برای افزایش مهارت دانشجویان برگزار گردید و مجددا پس از دو هفته از دانشجویان خواسته شد تحلیل را در کلیشه های رادیوگرافی مشخص کنند. آنالیز آماری داده ها توسط نرم افزار SPSS 21 صورت گرفت و نتایج با هم مقایسه شد. جهت بررسی توزیع نرمال متغیر ها از Kolmogrov-Smirnov test و جهت مقایسه نمرات قبل و بعد از آموزش از Paired t-testاستفاده شد. یافته ها: بیشترین توانایی دانشجویان در تشخیص وجود تحلیل ریشه به ترتیب مربوط به ریشه های مزیوباکال, دیستو باکال و در نهایت پالاتال بود. میانگین و انحراف معیار نمرات دانشجویان در تشخیص تحلیل ریشه, قبل از آموزش 9/15±, 8/97 بود که پس از آموزش 6/20±, 2/101 تغییر یافت. این مقدار هر چند افزایش نشان داد اما از نظر آماری معنا دار نبود (P=0. 15). نتیجه گیری: در هر دو دندان Dو Eکمترین میزان توانایی تشخیص مربوط به ریشه پالاتال بودو با توجه به نمرات دانشجویان قبل و بعد از آموزش, می توان نتیجه گرفت که آموزش کوتاه مدت, تئوری و سنتی تأثیر معنا داری بر قدرت تشخیصی دانشجویان ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تفنگچی ها، مریم، شکری مژدهی، مریم، لسانی، کتایون، اصفهانی، مهسا، نصیری سوادکوهی، مونا، و میرزاده، منیرسادات. (1401). تاثیر آموزش در توانایی دانشجویان دندانپزشکی در تشخیص تحلیل خارجی ریشه مولرهای شیری ماگزیلا. مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، 46(4 )، 329-336. SID. https://sid.ir/paper/1074867/fa

    Vancouver: کپی

    تفنگچی ها مریم، شکری مژدهی مریم، لسانی کتایون، اصفهانی مهسا، نصیری سوادکوهی مونا، میرزاده منیرسادات. تاثیر آموزش در توانایی دانشجویان دندانپزشکی در تشخیص تحلیل خارجی ریشه مولرهای شیری ماگزیلا. مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد[Internet]. 1401؛46(4 ):329-336. Available from: https://sid.ir/paper/1074867/fa

    IEEE: کپی

    مریم تفنگچی ها، مریم شکری مژدهی، کتایون لسانی، مهسا اصفهانی، مونا نصیری سوادکوهی، و منیرسادات میرزاده، “تاثیر آموزش در توانایی دانشجویان دندانپزشکی در تشخیص تحلیل خارجی ریشه مولرهای شیری ماگزیلا،” مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، vol. 46، no. 4 ، pp. 329–336، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1074867/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button