مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

241
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

167
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر غلبه طرفی بر تشخیص دیداری، حافظه دیداری و اکمال دیداری کودکان 7 تا 12 سال دارای اختلالات یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 110 | صفحه پایان 123

چکیده

 مقدمه ضعف در ادراک دیداری یکی از مواردی است که در کودکان دارای اختلالات یادگیری دیده می شود و تقویت آن باعث بهبود عملکرد تحصیلی کودکان می شود. هدف پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر غلبه طرفی بر تشخیص دیداری, حافظه دیداری و اکمال دیداری کودکان 7 تا 12 سال دارای اختلالات یادگیری انجام شد. روش روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. از میان کودکان مقطع ابتدایی که در کلینیک های روانشناسی شهر تهران در سال 1399 تشخیص اختلالات یادگیری گرفته بودند, به صورت در دسترس و داوطلبانه, 30 نفر (18 دختر و 12 پسر) انتخاب و سپس به شیوه تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از آزمون دست برتری ادینبرگ (1970), ارزیابی رشد عصبی-مغزی دلاکاتو (1997) و آزمون ادراک دیداری گاردنر (1982) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 25, شاخص های توصیفی-استنباطی, تحلیل کوواریانس تک متغیره و تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد بسته آموزشی مبتنی بر غلبه طرفی بر مولفه های تشخیص دیداری (0/01>P و 31/38=F), حافظه دیداری (0/01>P و 14/68=F) کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری در گروه آزمایش تاثیر داشته و بر مولفه اکمال دیداری تاثیر نداشته است. نتیجه گیری: تمرین های ایجاد غلبه طرفی به دانش آموزان کمک می کند عملکرد بهتری در ادراک دیداری داشته باشند؛ بنابراین پیشنهاد می شود جهت بهبود ادراک دیداری کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری تمرین های مربوط به غلبه طرفی در برنامه درمانی آن ها گنجانده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسمعیلی انور، شرمین، قربان جهرمی، رضا، رفیعی پور، امین، و ثابت، مهرداد. (1401). اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر غلبه طرفی بر تشخیص دیداری, حافظه دیداری و اکمال دیداری کودکان 7 تا 12 سال دارای اختلالات یادگیری. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 9(4 )، 110-123. SID. https://sid.ir/paper/1075340/fa

    Vancouver: کپی

    اسمعیلی انور شرمین، قربان جهرمی رضا، رفیعی پور امین، ثابت مهرداد. اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر غلبه طرفی بر تشخیص دیداری, حافظه دیداری و اکمال دیداری کودکان 7 تا 12 سال دارای اختلالات یادگیری. روانشناسی و روانپزشکی شناخت[Internet]. 1401؛9(4 ):110-123. Available from: https://sid.ir/paper/1075340/fa

    IEEE: کپی

    شرمین اسمعیلی انور، رضا قربان جهرمی، امین رفیعی پور، و مهرداد ثابت، “اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر غلبه طرفی بر تشخیص دیداری, حافظه دیداری و اکمال دیداری کودکان 7 تا 12 سال دارای اختلالات یادگیری،” روانشناسی و روانپزشکی شناخت، vol. 9، no. 4 ، pp. 110–123، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1075340/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button