مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

197
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

98
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت های هیجانی-اجتماعی بر انزوای اجتماعی و آشفتگی روانشناختی با تعدیل گری سبک های مقابله ای در نوجوانان دارای نشانه های افسردگی

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 117

چکیده

 مقدمه: اختلال افسردگی با پیامدهای مختلفی مانند آشفتگی روانشناختی و انزوای اجتماعی همراه است که رفع آن ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های هیجانی- اجتماعی بر آشفتگی روانشناختی و انزوای اجتماعی در نوجوانان دارای نشانه های افسردگی با تعدیل گری سبک های مقابله ای انجام شد. روش: تحقیق حاضر از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه آزمایشی بود. جامعه آماری دانش-آموزان پسر مبتلا به افسردگی شهرستان بانه با دامنه سنی 16-18 سال, در سال 1399 بودند که 30 نفر به صورت هدفمند و غربالگری براساس نتایج مقیاس سبک های مقابله ای لازاروس و فولکمن به عنوان نمونه آماری انتخاب و به دو گروه 15 نفری (هیجان مدار و مسئله دار) تقسیم شدند. پرسشنامه های مورد استفاده در این پژوهش شامل: پرسشنامه افسردگی بک, پرسشنامه افسردگی, اضطراب و استرس و پرسشنامه انزوای اجتماعی بود. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره با کمک نرم افزار SPSS نسخه 20 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت های هیجانی-اجتماعی بر بهبود آشفتگی روانشناختی و انزوای اجتماعی اثربخش بود. همچنین سبک های مقابله ای اثر آموزش مهارت های هیجانی-اجتماعی را بر آشفتگی روانشناختی و نشانه های انزوای اجتماعی تعدیل می کند (0/05>P). نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان داد که آموزش مهارت های هیجانی و اجتماعی به نوجوانان دارای نشانه های افسردگی مفید و باعث کاهش آشفتگی روانشناختی و انزوای اجتماعی می شود و در این تغییرات نوع سبک های مقابله ای نیز تأثیرگذار بود. پیشنهاد می شود آموزش مهارت های هیجانی-اجتماعی در برنامه درمانی نوجوانان مبتلا به افسردگی گنجانده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مردوخی، دانا، هاشمی، تورج، و خانجانی، زینب. (1401). اثربخشی آموزش مهارت های هیجانی-اجتماعی بر انزوای اجتماعی و آشفتگی روانشناختی با تعدیل گری سبک های مقابله ای در نوجوانان دارای نشانه های افسردگی. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 9(6 )، 105-117. SID. https://sid.ir/paper/1077096/fa

    Vancouver: کپی

    مردوخی دانا، هاشمی تورج، خانجانی زینب. اثربخشی آموزش مهارت های هیجانی-اجتماعی بر انزوای اجتماعی و آشفتگی روانشناختی با تعدیل گری سبک های مقابله ای در نوجوانان دارای نشانه های افسردگی. روانشناسی و روانپزشکی شناخت[Internet]. 1401؛9(6 ):105-117. Available from: https://sid.ir/paper/1077096/fa

    IEEE: کپی

    دانا مردوخی، تورج هاشمی، و زینب خانجانی، “اثربخشی آموزش مهارت های هیجانی-اجتماعی بر انزوای اجتماعی و آشفتگی روانشناختی با تعدیل گری سبک های مقابله ای در نوجوانان دارای نشانه های افسردگی،” روانشناسی و روانپزشکی شناخت، vol. 9، no. 6 ، pp. 105–117، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1077096/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button