مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

362
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

211
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش شفقت بر سرسختی سلامت، شفقت و تنظیم رفتاری هیجان در دیابت نوع 2

صفحات

 صفحه شروع 562 | صفحه پایان 569

چکیده

 زمینه و هدف مبتلایان به دیابت نوع 2 با مشکلات فراوانی به ویژه در زمینه سلامت مواجه هستند. بنابراین, هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش شفقت بر سرسختی سلامت, شفقت و تنظیم رفتاری هیجان بود. روش این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش مبتلایان به دیابت نوع 2 انجمن دیابت شهر اهواز در فصل زمستان سال 1400 بودند که 50 نفر از آنها با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش شفقت قرار گرفت و گروه کنترل در فهرست انتظار برای آموزش ماند. داده ها با سیاهه تجدیدنظر شده سرسختی سلامت, مقیاس شفقت و پرسشنامه تنظیم رفتاری هیجان جمع آوری و با آزمون های خی دو, تی مستقل و تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین گروه های آزمایش و کنترل از نظر هر سه متغیر سرسختی سلامت, شفقت و تنظیم رفتاری هیجان تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر, آموزش شفقت باعث افزایش سرسختی سلامت, شفقت و تنظیم رفتاری هیجان در مبتلایان به دیابت نوع 2 شد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های این مطالعه, متخصصان و درمانگران می توانند از روش آموزش شفقت در کنار سایر روش های آموزشی موثر برای بهبود ویژگی های روان شناختی استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عدالت، آزاده، دشت بزرگی، زهرا، و طالب زاده شوشتری، مرضیه. (1401). اثربخشی آموزش شفقت بر سرسختی سلامت, شفقت و تنظیم رفتاری هیجان در دیابت نوع 2. فرهنگ و ارتقای سلامت، 6(3 )، 562-569. SID. https://sid.ir/paper/1083396/fa

    Vancouver: کپی

    عدالت آزاده، دشت بزرگی زهرا، طالب زاده شوشتری مرضیه. اثربخشی آموزش شفقت بر سرسختی سلامت, شفقت و تنظیم رفتاری هیجان در دیابت نوع 2. فرهنگ و ارتقای سلامت[Internet]. 1401؛6(3 ):562-569. Available from: https://sid.ir/paper/1083396/fa

    IEEE: کپی

    آزاده عدالت، زهرا دشت بزرگی، و مرضیه طالب زاده شوشتری، “اثربخشی آموزش شفقت بر سرسختی سلامت, شفقت و تنظیم رفتاری هیجان در دیابت نوع 2،” فرهنگ و ارتقای سلامت، vol. 6، no. 3 ، pp. 562–569، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1083396/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button