مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

70
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

21
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شاخص ها و مؤلفه های مؤثر بر هویت اخلاقی فراگیران: سنتز پژوهی بر اساس مدل روبرتس

صفحات

 صفحه شروع 136 | صفحه پایان 147

چکیده

 زمینه: هویت اخلاقی فراگیران از اهداف مهم در نظام­های تعلیم و تربیت است. یکی از زمینه­های مهم در تکوین هویت اخلاقی فراگیران شناخت عوامل مؤثر بر آن است. هدف از پژوهش حاضر بررسی مؤلفه­ها و شاخص­های هویت اخلاقی فراگیران با توجه به پیشینه پژوهشی موجود می­باشد. روش­: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتزپژوهی براساس مدل روبرتس و همکاران(2007) است. جامعه پژوهش, متشکل از 227 مقاله در زمینه مؤلفه­های مؤثر بر هویت اخلاقی فراگیران در طول سال­های 2009 تا 2022 میلادی بود. نمونه پژوهش شامل33 مقاله است که به صورت هدفمند جمع آوری و بر اساس پایش موضوعی, داده­ها انتخاب شده­اند. داده­های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه, گردآوری شده­اند. یافته ­ها: بر اساس تجزیه وتحلیل مقالات پیشین, مؤلفه­های هویت اخلاقی فراگیران در 6 بُعد طبقه­بندی شدند. این ابعاد شامل بُعد فردی(مشتمل بر عوامل؛ ویژگی­های شخصیتی, هوش اخلاقی, مهارت­های شناختی و زمینه­های فردی), بُعد ویژگی­های مربی(مشتمل بر عوامل؛ تعهد, مهارت­های ادراکی, اخلاق مداری, تعامل مناسب و تخصص), بُعد محتوای آموزشی(مشتمل بر عوامل؛ مشارکتی, اجتماع­مدار و واقع­بینانه), بُعد رویکردهای یاددهی-یادگیری (مشتمل بر عوامل؛ رویکردهای تیمی, فرآیند محوری و رویکرد تعاملی, رویکردهای فعال, مبتنی بر پراکسیس و مبتنی بر سازنده­گرایی), ویژگی­های ارزشیابی (مشتمل بر محورهایی چون رویکردهای اجتماع­مدار, رویکردهای فردی, رویکردهای سنجش عملکردی و عدالت­گرا) و عوامل زمینه­ای (مشتمل بر محورهایی چون بسترهای ارتباط مجازی, خانواده, بستر اجتماعی محیط, مدرسه و دوستان) است. نتیجه­ گیری: مؤلفه ها و شاخص­های مؤثر بر هویت اخلاقی فراگیران در شش بُعد سازماندهی شد از این رو برای طراحی الگوهای برنامه درسی جهت تربیت اخلاقی فراگیران می­توان با در نظر گرفتن ابعاد زمینه طراحی الگوی جامع را فراهم آورد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button